גם הוא היה שם. העיתונאי אלמוג בוקר, מרצה במסלול עיתונות בעידן הדיגיטלי. "יש בספיר ייחודיות שלא קיימת במקומות אחרים". צילום: אילן יצחייק

“שמחים, סקרנים, ורוצים ללמוד מקצוע לחיים”: תלמידי ותלמידות שנה א’ לתקשורת השתתפו ביום המסלולים והחטיבות השנתי

רדיו, עיתונות או תקשורת שיווקית? רטוריקה או תרבות חזותית? עם סיומו של סמסטר א', הגיעו למכללה יותר מ-70 סטודנטים וסטודנטיות מהמחלקה ושמעו על שלושת המסלולים המקצועיים ושתי החטיבות האקדמיות שביניהם הם צריכים לבחור לקראת שנים ב' וג' של התואר. ספירלה היה שם, שמע מהם על הלבטים וההעדפות - וגם אסף כמה טיפים מהמרצים והמרצות

 מאת פלד ארבלי

רגע לפני סיומו של  סמסטר א’ המאתגר והמורכב שעברו, הגיעו אתמול (ראשון) למכללה יותר מ-70 סטודנטים וסטודנטיות של שנה א’ לתקשורת (כמעט כל המחזור), כדי להשתתף ביום המסלולים והחטיבות השנתי, שלאחריו יצטרכו לבחור את המסלול והחטיבה שבהם ילמדו בשנים ב’ וג’ של התואר. במהלך היום הוצגו שלושת המסלולים המקצועיים – עיתונות בעידן הדיגיטלי, רדיו ופודקאסטים ותקשורת שיווקית ומדיה דיגיטלית. בנוסף הוצגו שתי החטיבות – רטוריקה ותרבות חזותית.

אורח כבוד ביום המסלולים והחטיבות היה העיתונאי אלמוג בוקר. מי שהתחיל כסטודנט לתקשורת בספיר ומכשיר בה היום את העיתונאים והעיתונאיות של העתיד במסלול עיתונות בעידן הדיגיטלי, במקביל להגשת תוכנית טלוויזיה ומקום מרכזי במחלקת החדשות של רשת 13. לדבריו, השליחות שלו היא לתקן את אופן הסיקור של החצי הדרומי של המדינה. “יש משהו מיוחד במרקם של האנשים במכללת ספיר”, אמר בוקר. “העובדה שהם מגיעים מכל הקצוות, מכל המינים ומכל הגוונים מייצרת ייחודיות שאני חושב שלא קיימת במקומות אחרים. התפיסה שלי הייתה שכדי להתקדם בתחום אתה חייב לעבוד במקצוע לצד הלימודים”.

יום המסלולים והחטיבות. “היה כיף להיפגש פנים אל פנים”. צילום: אילן יצחייק

מגזין ספירלה שוחח עם הסטודנטים והסטודנטיות משנה א’, שאל אותם על הביקור במכללה ובעיקר על הבחירה החשובה שעומדת בפניהם. נוה דהן מבאר שבע מעוניינת לבחור במסלול רדיו. היא חושבת שבזכות המיומנויות שתרכוש בתחום זה, תוכל להשתלב בתעשיית התקשורת ולשפר את הכישורים שלה בתחום העריכה וההקלטה. לפי דהן, היכולת לדבר ולשכנע תשפר את הסיכויים שלה להצליח בתעשיית הרדיו. גם שגב סבאג מנתיבות מתעניינת במסלול רדיו. היא מאמינה שבכל תחום ומסלול שבו תבחר אפשר להצליח – “תלוי בהשקעה ובשאיפה לתפקידים”. שגב מתעניינת במיוחד ברדיו מכיוון שהיא רוצה לקיים ראיונות עם אנשים מהתעשייה, לתת במה לסיפורים בעלי עניין למאזינים ולהתעסק בתוכנות של עריכה והקלטה.

העיתונאי והמרצה אלמוג בוקר: “התפיסה שלי הייתה שכדי להתקדם בתחום אתה חייב לעבוד במקצוע לצד הלימודים”

לעומתן, יובל וייס מגן יבנה נוטה לבחור במסלול תקשורת שיווקית ומדיה דיגיטלית, מכיוון שהיא רואה את עצמה משתלבת בתחום, בעיקר על בסיס המידע שקיבלה מהמכללה ומהמרצים במחלקה. לדבריה היא הבינה ש”כישורי השיווק יכולים להוביל אותה להצליח בעתיד”. אבישי בינו מראשון לציון מספר שיבחר לדעתו במסלול עיתונות. הוא מתמקד בתחקיר עמוק וביכולת ליצור קשרים, וחושב ש”המסלול יאפשר לו להשפיע ולהתערב באירועים החשובים ביותר של החברה”.

ד”ר אלה בן עטר, ראשת מסלול רדיו ופודקאסטים אמרה: “החשיבות של היום הזה היא קודם כל לפתוח את הראש, היום הזה הוא רק ההתחלה של תהליך החשיבה וההחלטה של הסטודנטים צריכה להיות מתוך תהליך של תחקיר וחשיבה מה המסלול הנכון עבורם. אני ממליצה בחום לדבר עם סטודנטים שנה ב’ ו ג’ ולשמוע מהם על החוויה שלהם במסלולים השונים. היום היה מאוד מוצלח בעיניי, גם כדי לעורר מחשבה, אבל בעיקר שמחתי לפגוש את הסטודנטים מחוץ למסכי הזום, ולראות את כולם שמחים, סקרנים ומלאי רצון ללמוד מקצוע לחיים”.

ד”ר אלה בן עטר: “ההחלטה של הסטודנטים צריכה להיות מתוך תהליך של תחקיר וחשיבה מה המסלול הנכון עבורם”

ד”ר עומר קינן, ראש מסלול תקשורת שיווקית ומדיה דיגיטלית אמר לספירלה: “בחירה במסלול וחטיבת לימוד היא בחירה באפיק אקדמי, באפיק מעשי ולפיכך בזהות מקצועית. המסלולים מלמדים את הסטודנטים והסטודנטיות כיצד להיות עיתונאים מובילים בעידן דיגיטלי, אנשי שיווק בתקופה של שינויים, לשדר ברדיו ולהקליט פודקאסטים. החטיבות מכשירות אותם/ן לרטוריקה ועבודה בסביבה של תרבות חזותית. יום המסלולים והחטיבות נועד לעזור לסטודנטים ולסטודנטיות לשמוע על ההיצע של תכני הלימודים התיאורטיים והמעשיים ולנסות לדמיין היכן היו רוצים/ות להיות בעוד כמה שנים מהיום. אבל לא פחות מכך, זהו יום המאפשר להם/ן להיפגש, לשוחח, לבלות אחד עם השנייה ולהיות בחברותא. חוויה של יחד במיוחד בתקופה הנוכחית שלאחר ה-7 באוקטובר”.

אילן יצחייק, ראש מסלול עיתונות בעידן הדיגיטלי: “הטבח הנורא ביישובי העוטף ב-7 באוקטובר חשף שורה ארוכה של מחדלים בלתי נסלחים במערכות שמנהלות את המדינה, שבמקרה הטוב הוכו בהלם ובמקרה הפחות טוב – חדלו לתפקד לחלוטין. על רקע הקריסה המהדהדת הזו, בלטה במיוחד חיוניותם של העיתונאים בכלי התקשורת השונים, שמילאו תפקיד היסטורי בסיקור ובתיווך האירועים והמציאות הקשה. הם ניהלו מהאולפנים שיחות שלא ייאמנו עם אזרחים לכודים, ששמעו את המוות מכה על דלת הממ”ד שלהם; הם דיווחו 24 שעות ביממה על כמה מהאירועים הקשים ביותר שחוו החברה הישראלית והעם היהודי מאז ומעולם – ועשו זאת בתנאים קיצוניים, תוך גילוי אחריות חברתית, שמירה על האתיקה וכבוד האדם, ובלי להיגרר למלכודות של רייטינג, מלכודות ויראליות וזהירות רבה מתכני פייק.

מימין: קינן, בן עטר ויצחייק. “נוכחות כמעט מלאה של תלמידי שנה א'”. צילום: יובל גוז’נסקי

יצחייק הוסיף: “זה היה אחד המסרים המרכזיים שניסינו להציג ביום המסלולים המחלקתי על מהות הלימודים במסלול עיתונות בעידן דיגיטלי. המסלול מכשיר את תלמידיו לדבוק באמת העובדתית ובנורמות אתיות, שמבחינות בין דיווח מדויק, הגון ואחראי, לבין מניפולציות של דוברים, הפצת שמועות או קידום נרטיב שקרי. המסלול מלמד ומשכלל את המיומנויות המקצועיות של התלמידים, כך שיאפשרו להם להשתלב בתפקידים שונים במערכות עיתונאיות: דיווח מהשטח, תחקיר, כתיבת מגזין, עריכה, הפקה, צילום וידאו, סטוריטלינג דיגיטלי. התרגשתי מאוד לפגוש היום את תלמידי שנה א’ בנוכחות כמעט מלאה, הערכתי מאוד את ההקשבה ותשומת הלב שלהם, ושמחתי לשוחח עם רבים מהם על ההתלבטויות הקרייריסטיות והמקצועיות שלהם”.

ד”ר ענבל בן אשר גיטלר, ראשת החטיבה לתרבות חזותית: “יום המסלולים והחטיבות היה הפעם מרגש במיוחד, כי במהלך הסמסטר נפגשנו רק בזום. אני חושבת שהיום הזה נותן לסטודנטים מבט-על חשוב על המחלקה. כך שגם לאחר ההתלבטויות באיזה מסלול לבחור ובאיזו חטיבה לבחור, הם יידעו מהי המסגרת המקצועית המצומצמת שלהם, אבל גם מהי המסגרת המחלקתית הרחבה, שבה הם יכולים לשתף פעולה ולהרחיב אופקים מעבר למסלול ולחטיבה שבחרו”.

ד”ר יובל גוז’נסקי, ראש המחלקה לתקשורת סיכם: “יום המסלולים והחטיבות שהתקיים היום היה מרגש באופן מיוחד, בגלל שהמפגש התקיים פיזית במכללת ספיר. לאחר למידת זום ובסיומו של סמסטר מאתגר ובתנאים לא פשוטים, היה כיף להיפגש פנים אל פנים”.

לסיכום, הסטודנטים הקשיבו, התלבטו, התייעצו עם הסטודנטים משנה ג׳ במסלולים השונים ושוב התלבטו. ככלות הכל היום הזה עשוי לשנות את הנתיב המקצועי שלהם.

ד”ר ענבל בן אשר גיטלר, ראשת החטיבה לתרבות חזותית. “היה מרגש במיוחד, כי במהלך סמסטר נפגשנו רק בזום”. צילום אילן יצחייק

סגור לתגובות.