"קפה עוטף" במרכז שרונה בתל אביב. צילום: אלון פיזיצקי

“אנשים מגיעים מטבריה ובאר שבע עם דמעות ורק רוצים לתרום ולחבק אותנו”: בית הקפה שהוקם בתל אביב לשיקום תושבי העוטף

במתחם שרונה נפתח לאחרונה "קפה עוטף" - שכל עובדיו הם תושבי נתיב העשרה המפונים וכל הכנסותיו יושקעו בשיקום המושב ש-20 מחבריו נרצחו בשבעה באוקטובר. "חשבנו איך עושים משהו בשביל הקהילות", מספר היזם תמיר ברקלו, שמתכנן לפתוח שני בתי קפה נוספים עבור הקיבוצים רעים ויד מרדכי

מאת אלון פיזיצקי

במתחם שרונה בתל אביב, בין גני המשחקים לחנויות הבגדים, נמצא בית קפה ייחודי, שנפתח רק לפני חודש – “קפה עוטף”. העובדים במקום הם מפוני המושב נתיב העשרה שבמועצה האזורית חוף אשקלון, וכל הכנסותיו נועדו לשיקום המושב ש-20 מחבריו נרצחו בשבעה באוקטובר. בנוסף, בבית הקפה קיימת חנות מזכרות שמוכרת בגדים, עוגיות, קונפיטורות וממרחים במחירים נגישים.

את הרעיון של “קפה עוטף” יזם תמיר ברקלו (57), מתל אביב, המתמחה בעיקר בתחום המסעדנות. בעקבות אירועי השבעה באוקטובר, רצה ברקלו לתת בחזרה ליישובי העוטף, בעזרת חברת אידיאה, שהייתה בין היתר המפיקה של פסטיבל הנובה. יחד חשבו על רעיון של בית קפה. כדי להגיע לתושבי נתיב העשרה המפונים, הם היו תחילה צריכים ליצור קשר עם חברת הכנסת והשרה לשעבר, אורנה ברביבאי, אחת מחברות פורום האלופים בצה”ל, שהתגייסו לאחר ה-7 באוקטובר כדי לתמוך ביישובי העוטף ולסייע להם בניהול משא ומתן עם מערכת הביטחון והממשלה.

רז קידר, אחד המנהלים: “כשהסבירו לי על מטרות הפרויקט – למצוא מקום עבודה בשביל החבר’ה והמפונים ושההכנסות ילכו לשיקום המושב והקהילה – אמרתי שזו הסיבה שתגרום לי לחזור לעבוד ולתפקד”

אחד ממנהלי המקום הוא רז קידר (23) שהתגורר בנתיב העשרה עד תחילת שירותו הצבאי ולאחר מכן עבר לתל אביב. קידר הבין את חשיבות הפרויקט בשבילו ובשביל חבריו המפונים והיה הראשון להתייצב: “בעקבות הפינוי כל החבר’ה פה היו אבודים וחסרי מעשה וקיבלנו הצעה מתמיר ברקלו ואני הראשון מהמנהלים שהגיע לריאיון והוא הסביר לי על הפרויקט ועל מטרותיו – למצוא מקום עבודה בשביל כל החבר’ה והמפונים וגם שההכנסות ילכו לשיקום המושב והקהילה. אמרתי שזו הסיבה שתגרום לי לחזור לעבוד ולתפקד”.

רז הוא לא הנציג היחידי של משפחת קידר במקום. אחת העובדות היא אחותו הקטנה, מאיה קידר (18). גם היא ממושב נתיב העשרה וכיום מפונה להרצליה ביחד עם משפחתה. השינוי בין אזור העוטף הידוע על מרחביו הפתוחים לבין תל אביב הפקוקה, היה משמעותי עבורה, אך קידר מצאה בו נחמה: “בהתחלה היינו בלי מילים, אבל זה גם לראות חיים וזה מאוד עזר להתמודד עם הדברים, לראות שהחיים ממשיכים ואפשר ליהנות ואפשר לשמוח, אבל זו עיר רועשת אין מה להגיד. שונה מאוד מהשקט והפסטורליות שיש לנו במושב”.

“חשבנו איך עושים משהו בשביל הקהילות”. חנות המוצרים המיוחדת ב”קפה עוטף”. צילום: אלון פיזיצקי

לאחר פתיחת המקום, כמות האנשים שהגיעו הייתה מעבר לציפיות וגם הפרסום היה בהתאם – כתבות, תיוגים ופוסטים ברשתות החברתיות גם כן תרמו להצלחה. לדברי ברקלו הם מקבלים המון פידבקים חיוביים: “בסוף זה קהילות, אנשים רוצים להיחשף לסיפורים. יש פה המון אינטראקציה ואנשים מפרגנים”. קידר מספר כיצד התגובות נוגעות בו אישית: “זה מחמם לי את הלב, ראינו בתחילת המלחמה שמה שמאחד אותנו זה האנשים הטובים. בעקבות הכתבות (במאקו, טיים אאוט תל אביב, ישראל היום – א”פ), אנשים מגיעים מטבריה ובאר שבע עם דמעות ורק רוצים לתרום ולחבק אותנו, זה ברור שזה מרגש ומחמם את הלב”.

רשת בתי קפה בהיווצרות

“קפה עוטף” בשרונה המתמחה בריבות וקונפיטורות הוא הראשון מתוך שלושה בתי קפה המתוכננים על ידי ברקלו, כאשר לכל בית קפה יהיה את התחום הייחודי לו. בית הקפה השני עתיד להיפתח בפלורנטין וכבר החלה הבנייה. הוא ישויך לקיבוץ רעים ושמו יהיה “השוקולד של דביר”, על שמו של דביר קרפ ז”ל, הבעלים של “שוקולד קפה” שנרצח בקיבוץ רעים במועצה האזורית אשכול ב-7 באוקטובר יחד עם בת זוגתו סתיו קמחי ז”ל. המקום ייפתח בשיתוף עם אלמנתו, רעות קרפ. בית הקפה השלישי יהיה בקיבוץ יד מרדכי ויתמחה בדבש, אך תאריך הפתיחה טרם ידוע.

סגור לתגובות.