אולם הכנסים במתנ"ס העירוני של שדרות. צילום: אלון פיזיצקי

“אנחנו מוכיחים שעה-שעה, יום-יום ששדרות מסוגלת למשברים האלו”: כנס שדרות-איכילוב – מטראומה לחוסן

בשבוע שעבר התקיים בשדרות כנס שהציג את החוסן הקהילתי שנוצר בעיר בעקבות השבעה באוקטובר. בכנס נאמו נציגים מתחומי הרווחה, ההתנדבות והחינוך. ובנוסף התקיימו סיורים בעיר. ראש העיר אלון דוידי: "אנחנו מאמינים בעיר שלנו, מאמינים במדינה שלנו ומאמינים בעצמנו". מנהלת מרכז הצעירים בשדרות דניאל מרדכי: "זה סיפור של אנשים מחויבים בטירוף, שקיבלו צו 8 אזרחי והחליטו שהם מקדישים את החיים שלהם לתושבי ולתושבות העיר"

מאת אלון פיזיצקי

ביום רביעי ה-19 ביוני, הגיעו לשדרות מגוון אנשים מתחומי הרווחה, החינוך, ההתנדבות והחירום לכנס “שדרות-איכילוב”. הכנס ארך יומיים, כאשר ביום הראשון התקיים כנס דומה בבית החולים איכילוב בתל אביב שבו השתתפו עובדים סוציאלים, מתנדבים, אנשי קהילה ואנשי חינוך. הנושא המרכזי שם היה טכנולוגיה ודרכי טיפול בפוסט טראומה.

“יש כל מיני הגדרות לחוסן קהילתי, ההגדרה שאני הכי מתחבר אליה היא כשאתה נמצא בסיטואציה שיותר מדי גדולה מיכולותיך להכיל אותה, אבל מרגיש שאתה לא לבד בה”

ראש עיריית שדרות, אלון דוידי, הוא אחד הקולות הבולטים ביותר מתחילת המלחמה, על רקע הפגיעה המשמעותית שחוותה העיר מירי רקטות וחדירה של מחבלים. למרות הכול הוא משדר אופטימיות: “אנחנו מוכיחים שעה-שעה, יום-יום שהעיר שדרות מסוגלת לקחת את המשברים האלו, ובלי שום קשר לטעויות המחפירות של ראשי המדינה שלנו. אנחנו מאמינים בעיר שלנו, מאמינים במדינה שלנו ומאמינים בעצמנו. יש פה דברים נפלאים, מערכת חינוך מדהימה, יש פה מערכת של פיתוח מדהימה”.

ראש עיריית שדרות אלון דוידי: “יש פה דברים נפלאים, מערכת חינוך מדהימה”. צילום: אלון פיזיצקי

דניאל מרדכי, מנהלת מרכז הצעירים בשדרות, דיברה על נושא המפונים:  “הסיפור פה כל כך גדול, הוא בטח לא הסיפור של דניאל, זה סיפור של עיר שמיומנת בחירום. זה סיפור של אנשים מחויבים בטירוף, שקיבלו צו 8 אזרחי והחליטו שהם מקדישים את החיים שלהם לתושבי ולתושבות העיר. זה סיפור על הנהגה סוחפת שהחדירה בנו להט וברק ודחף לדאוג לתושבים ולתושבות שלנו ולתת לאנשים שאין להם בית, להרגיש בבית”.

לאחר סיום שלב הנאומים יצאו משתתפי הכנס לסיורים בעיר. הסיור שאליו התלוויתי עסק בשכול ובחוסן. סיירנו ב”בית גל-עד”, אתר ההנצחה העירוני, וב”עזרה למרפא”, המקום שבו מטופלים פצועים. את הסיור ליוו שני עובדים סוציאליים ממרכז החוסן, אבנר חי ואירית סגל. שתפקידם היה להודיע לבני משפחות הנרצחים בעיר על מות יקיריהם ומאז הם מלווים אותם בתקופה הקשה שהם עוברים. “יש כל מיני הגדרות לחוסן קהילתי, ההגדרה שאני הכי מתחבר אליה היא כשאתה נמצא בסיטואציה שיותר מדי גדולה מיכולותיך להכיל אותה, אבל מרגיש שאתה לא לבד בה”, אמר אבנר.

מרכז עזרה למרפא, שם מטופלים פצועים. צילום: אלון פיזיצקי

נראה ששדרות, עיר שנפגעה פגיעה קשה בשבעה באוקטובר, מצליחה להתחיל להתאושש. בעזרת העובדים של מרכז החוסן, צוותים של צח”ש (צוות חירום שכונתי) ומתנדבים רבים, וראש העיר שמנצח על כל זה, אפשר לראות כיצד העיר מתמודדת עם המצב המורכב והמאתגר שנכפה עליה. חשוב להבהיר שאנחנו עדיין באירוע, המלחמה לא תמה, יש 120 חטופים בשבי חמאס, וכל הגופים עדיין לומדים כיצד לתפקד עכשיו ובעתיד. קור הרוח של תושבי העיר הוא הסימן להצלחתם של כל הגופים המעורבים בחוסנה של העיר שדרות.

סגור לתגובות.