תצוגת אופנה נשים מלאות. צילום: צדוק עובדיה

מלאות בעצמן: אידיאל היופי גרסת 2016

שמנופוביה בחוץ, אהבה עצמית בפנים: שבוע האופנה לנשים מלאות שהתקיים לפני שבוע בפעם השלישית בישראל, היה חגיגה של צבעוניות לנשים בכל המידות, והוכיח כי גם נשים מלאות ראויות להתלבש בסטייל

"שמנופוביה דומה לגזענות. בישראל יש איזה פחד להיות מזוהה בתור מותג לשמנות", מזדעקת גאלה רחמילביץ', סטייליסטית בת 31 מהוד השרון. "הרבה מעצבים שפניתי אליהם בשביל שבוע האופנה לנשים מלאות אמרו לי 'קחי את הבגדים, רק תורידי את השם שלנו ונתחלק ברווחים'". היא כמובן סירבה והצליחה להעלות שבוע אופנה לנשים מלאות.. זו השנה השלישית בה שבוע האופנה לנשים מלאות מתקיים בגני התערוכה בתל אביב, ומאגד עשרות מעצבי אופנה לנשים בכל המידות ואלפי נשים מלאות באהבה עצמית, שהגיעו לחגוג נשיות. את האירוע פרסמה בפייסבוק תחת הכותרת "השמנות עולות על איילון!" והן אכן עלו: שלט חוצות ענק נתלה באוטוסטרדה המרכזית של גוש דן, וכך יצא ששלוש נשים מלאות וגאות ניצבו לצד מודעות ענק בכיכוב בר רפאלי.

תופעת "השמנופוביה" מוגדרת כדיכוי ואפליה כלפי אנשים בעלי עודף משקל. היא באה לידי ביטוי בתחומי חיים שונים וב-2016 כמו ב-2016, היא זוכה לבמה מרכזית ברשתות החברתיות. שם האצבע קלה על המקלדת, אין מעצורים, אין מסננת ובטח שאין אלוהים. חוץ מאלה שטוענים שלא ככה אלוהים ברא אותנו – שמנים – במקרה הזה דווקא יש אלוהים – והוא מינימום 90-60-90. רחמילביץ' היא סטייליסטית מוכרת שמחזיקה רזומה מרשים ולא מפחדת מהמילה שמנה.

תצוגת אופנה של נשים מלאות, בשבוע שעבר בתל אביב. צילום: צדוק עובדיה
תצוגת אופנה של נשים מלאות, בשבוע שעבר בתל אביב. צילום: צדוק עובדיה

רחמילביץ' היתה ילדה מלאה, "קבבון קטן" לדבריה, ששמעה לאורך כל ילדותה ש"היא לא ראויה". אחרי ניסיונות רבים, שעלו בתוהו, להתאים לאידיאל היופי, החליטה להתאים את אידיאל היופי אליה. כך הגיעה לעשייה שזוכה לפידבקים חיוביים מנשים רבות בכל המידות. בימים האחרונים אפשר לראות את השלט מתנוסס בגאון על איילון, אך הדרך לשם לא היתה קלה.

לפני שנתיים וחצי ביקרה רחמילביץ' בשבוע האופנה לנשים מלאות בלונדון. היא מספרת כי למרות שהבגדים לא היה יוצאי דופן או בעלי ייחוד, ולא היה מיזוג אוויר בחלל הצפוף שבו נדחסו האורחות, היה משהו קסום בחגיגה הזו שהיתה כולה על טהרת האהבה העצמית. באותו רגע החליטה הסטייליסטית שהיא מעלה את היוזמה לישראל. היא כיתתה רגליה בין עשרות מעצבים בארץ וביקשה מהם להרחיב את מגוון המידות לרגל שבוע האופנה שהיא יוצרת. היא נתקלה בתגובות חיוביות ופחות, חלקם פשוט אמרו לה שהיא "חיה בסרט". למרות זאת, עם הרבה כוח רצון ואמונה אמתית בפרויקט, הצליחה לפני כשנתיים להרים את שבוע האופנה הראשון מסוגו בארץ, בו הציגו 11 מעצבים. שנתיים אחר כך, התרחב שבוע האופנה לנשים מלאות ובו הציגו 30 מעצבים. הפעם החליטה רחמילביץ' שהיא הולכת על כל הקופה: היא רוצה מיינסטרים. במשך שמונה חודשים עבדה על כך שהאירוע יתקיים בגני התערוכה ויקבל שלט באיילון. לדבריה, "כדי שכל ילדה שנוסעת עם אמא ואבא שלה ברכב והם תקועים בפקק, תראה על איילון שלט שיגיד לה שגם אם היא שמנה מדי, רזה מדי, גבוהה מדי – היא בסדר". זה מה שמנחה את רחמילביץ': כל הנשים, בכל הגדלים ובכל הצורות, ראויות לאהבה, מאחרים ובעיקר מעצמן.

גאלה רחמילביץ' עם השלט באיילון. צילום: פזית עוז
גאלה רחמילביץ' עם השלט באיילון. צילום: פזית עוז

רחמילביץ' מטיילת ברחבי העולם וחיה אופנה. היא מספרת כי בחו"ל יש מגוון מידות רחב בהרבה שמותאם להיקפים של נשים אמיתיות ומידה 42 היא באמת מידה 42, שלא כמו בארץ. כשנשאלה אם טכנית זה אפשרי להרחיב מידות ולמה לא עושים את זה, היא השיבה כי בישראל יש פחד למעצבים להיות מזוהים בתור מותג לשמנות. חלקם אף אמרו לה להוריד את שמותיהם מהבגדים ושהם יתחלקו ברווחים. היא כמובן לא הסכימה, מי שמתבייש בנשים המלאות ודאי לא ראוי ליהנות מהכסף שלהן. לשבוע האופנה האחרון הגיעו משלחות מחו"ל לראות איך הקסם הזה עובד דווקא בישראל, איך אירוע שמתקיים בלונדון, בהמבורג ובברלין, הוא הכי רווחי והכי גדול – דווקא כאן אצלנו.

כמו רחמילביץ', גם איילת רָדעי, בת 34, הגיעה לעולם האופנה כשהיתה עצמה במידה גדולה, ורצתה להגשים חלום אישי ולאפשר לנשים לחגוג נשיות בכל המידות. רדעי היא מעצבת אופנה שהציגה את הקולקציה הרביעית שלה באירוע שהתקיים בסוף השבוע האחרון. "אני בהיי, כבר עברו שלושה ימים ואני עדיין בהיי, מקבלת מלא מלא תגובות, לקוחות עפות עליי ואני עפה איתן. זה משהו מאוד מספק. עברתי דרך מאוד קשה עד שייצרתי את הקולקציה הזו מסיבות אישיות. כל רגע ורגע שהייתי שם נהניתי והרגשתי שזה היה שווה את כל המאמצים. הסתובבו שם אנשים עם מלא מלא שקיות, ואפילו שזה לא היה שקיות שקנו ממני, הייתי מבסוטה. זה לראות מלא נשים שזו חוויה מתקנת בשבילן כי הן לא מצליחות לעשות את זה בקניון", מסכמת רדעי.

כולנו נשים אמיתיות. צילום: גיל טרנוס
כולנו נשים אמיתיות. דניאל ארז בתמונה מתוך הקטלוג של לוקצקי. צילום: גיל טרנוס

למרות שתופעת השמנופוביה מקבלת במה בפייסבוק, חשוב להזכיר את ההזדמנויות החיוביות שמזמן הפייסבוק. דניאל ארז, סטודנטית לתקשורת בת 24, נתקלה לפני כמה חודשים במודעה מסתורית בפייסבוק שפרסמה אנה לוקצקי. לוקצקי גם היא, כמו רחמילביץ', אייקון בתחום ההעצמה הנשית. מודעת הפייסבוק חיפשה נשים אמתיות בכל המידות, שמעוניינות להצטלם בבגדי ים ולהוכיח כי יופי הוא מושג רחב שוליים.

ארז החליטה לפנות ללוקצקי ולקחה חלק בפרויקט שראה אור באוגוסט האחרון. במסגרת הפרויקט הצטלמו עשרות נשים ממגוון גילאים ומידות בבגדי ים ועקבים. כולן מתוך מטרה משותפת להעביר מסר אחיד: כל אישה היא אישה אמיתית. דניאל מספרת כי הבחורה הראשונה איתה התחברה בפרויקט היא בחורה במידה 34, שמתקשה להשמין. "כל הקטע זה לעודד העצמה נשית בכל מידה, כי אם נבוא ונפריד את עצמנו ותהיה מלחמה של שמנות ורזות, זו לא העצמה נשית. צריך להבין שגם נשים מלאות שאומרות ככה נראית אישה אמיתית, טועות. כולנו נשים אמיתיות, כולנו יפות, כולנו שוות. יש רזות ויש מלאות ויש שמנות ויש סופר רזות, וכולן בסדר. רק צריך לאהוב את עצמנו כמו שאנחנו".

צילום התמונה הראשית: צדוק עובדיה

אודות

המלצת קריאה

איך שינתה הקורונה את בתי החולים? שלוש אחיות מספרות

הן עבדו מסביב לשעון, לעיתים עם אותה מסכה על פניהן כשמעליהן ריחפה סכנת ההידבקות. בשיחה עם "ספירלה" משתפות שלוש אחיות בתי חולים על החיים בתקופת המגפה