"קשה למצוא סטודנטים שיגורו עכשיו בעיר ולכן המחירים יורדים". בניין בשדרות. צילום: אביחי אלמיו

המלחמה של משכירי הדירות בשדרות: “כל עוד הלימודים מקוונים, לא אצליח למצוא שוכרים סטודנטים”

כמעט תשעה חודשים למלחמה, מגזין ספירלה יצא לבדוק מה מצב שוק השכירות של הסטודנטים בעיר. בעלים של משרד תיווך בשדרות: "השוק חזר, אבל לא כמו שהיה לפני המלחמה, זה ייקח כמה חודשים"

מאת אביחי אלמיו

לאחר כמעט תשעה חודשים מפרוץ המלחמה והחזרה החלקית של סטודנטים ללימודים פרונטליים במכללה האקדמית ספיר, מערכת ספירלה יצאה לבדוק מה קורה בעיר שדרות ובקיבוצי שער הנגב הסמוכים לה מבחינת שוק הדיור.

“מה-7 באוקטובר שוק הדיור נעצר לחלוטין”. המתווך אביחי אזולאי משדרות, הבעלים של “אביחי נדל”ן. צילום: אוסף פרטי

עד לפני המלחמה, סטודנטים שהגיעו ללמוד במכללה העדיפו לשכור דירה באחד מיישובי עוטף עזה בתקופת לימודיהם. בעקבות המלחמה והמעבר ללימודים בזום בסמסטר א’ ולאחר מכן ללימודים פרונטליים חלקיים בסמסטר ב’, מערכת ספירלה בדקה האם הסטודנטים יחזרו לשכור דירות בתקופה זו, והאם יהיה שינוי במחירי השכירות לסטודנטים?

סטודנט אחד בחדר במקום שלושה בדירה

“מה-7 באוקטובר שוק הדיור נעצר לחלוטין. את אף אחד זה לא עניין. רק אחרי חודשיים המצב התחיל לזוז טיפה בקניית בתים, אבל לא בשכירות”, אומר אביחי אזולאי (39), תושב שדרות ובעלים של משרד התיווך אביחי נדל”ן. “היום, כשמונה חודשים אחרי המלחמה, השוק חזר, אבל לא כמו שהיה לפני המלחמה, זה ייקח עוד כמה חודשים”.

בכל מה שקשור לקניית דירה, מסכים איתו ציון לוי (62), תושב רמת גן ובעל דירה להשקעה בשדרות המושכרת לסטודנטים, אבל בנושא שכירות המצב שונה. “יש לי פה דירה שאני משכיר לסטודנטים כבר עשר שנים. תמיד הדירה הייתה מושכרת והיו בה שלושה סטודנטים. עכשיו יש שם סטודנט אחד ששוכר חדר כבר שנתיים והיו אמורים להיכנס עוד שניים אחרי החגים – ואז באה המלחמה והם ביטלו”.  

ציון לוי, בעל דירה בשדרות: “אני משכיר לסטודנטים כבר עשר שנים. תמיד הדירה הייתה מושכרת והיו בה שלושה סטודנטים. עכשיו יש שם סטודנט אחד ששוכר חדר כבר שנתיים”

“בתחילת המלחמה גויסתי למילואים עד ינואר, ואז הייתי בדירת פינוי במודיעין עד מרץ ועכשיו אני פה”, מסביר רון אוחיון (29) סטודנט לתקשורת במכללה, המתגורר בשלוש השנים האחרונות בקיבוץ מפלסים בשער הנגב. ומוסיף: “כל הקיבוץ פונה לחמישה חודשים והקפיאו לנו את שכר הדירה. אבל עדיין לא כל הסטודנטים חזרו. יותר נכון מעט מאוד חזרו”.

האם לדעתכם מחירי השכירות יירדו?

אזולאי: “אני 12 שנה בתחום. כל מבצעי המלחמה האחרונים לא שינו את מחירי הדיור בעיר – יש מלחמה, השוק נעצר ואז חוזר לעצמו. וגם פה זה יקרה. המלחמה היחידה שהייתה בה ירידת מחירים זו “עופרת יצוקה” ב-2009-2008 – אז אנשים חשבו באמת ששדרות הולכת להיחרב ואנשים מכרו את הבתים כמעט בחינם ועל שכירות אין מה לדבר בכלל”.

גם אוחיון מסכים איתו: “הלוואי והייתי יכול להגיד לך מה יקרה עם שכר הדירה בשנה הבאה, האם יירד או יעלה. החוזה שלי עד סוף אוקטובר ואנשים פה לא במצב של לתכנן תוכניות. מתקדמים ורואים מה יהיה. הציפייה שלי ששכר הדירה יהיה נמוך יותר, אבל אני מאמין שזה יישאר אותו דבר”. לעומתם לוי, המשכיר דירה לסטודנטים, חושב אחרת: “קודם כל מעכשיו ועד תחילת שנת הלימודים הבאה, מחיר השכירות לסטודנטים יירד משמעותית. וכך גם בשנה הבאה. כי אני מאמין שפחות הורים ישלחו את הילדים שלהם לגור בשדרות כי בגלל המלחמה הם פוחדים. ברגע שיש פחות ביקוש – המחיר יורד”.

עמית אהרוני, סטודנט בספיר ששוכר דירה בשדרות: “קשה למצוא סטודנטים שיגורו עכשיו בעיר ולכן המחירים יורדים כי גם הלימודים בזום”

בדקנו עם שבעה סטודנטים ששוכרים דירה בעיר את ממוצע מחירי השכירות שהם משלמים. הבדיקה (שאינה מייצגת) העלתה שהשכירות על דירת שותפים של שלושה חדרים עלתה לכל שותף לפני המלחמה בין 1,100 ל-1,300 שקל בחודש.

דוד כ”ץ (39) תושב גבעת שמואל, המשכיר את דירתו לסטודנטים בעיר: “בדרך כלל כל שותף אצלי משלם 1,200 שקל בחודש, אבל אני יכול להוריד ל-900 שקל עד אוקטובר. אבל אחרי אוקטובר נראה אם יהיה ביקוש ואם המכללה תעבור ללימודים רגילים, כי כרגע גם ב-900 לא יבואו”.

עמית אהרוני (25), סטודנט שנה א’ להנדסה תעשייה וניהול (אפיק מעבר), ששוכר דירה בשדרות ומחפש מחליפים לחוזה הדירה שלו מסכים: “קשה למצוא סטודנטים שיגורו עכשיו בעיר ולכן המחירים יורדים כי גם הלימודים בזום. אני חתמתי חוזה באוקטובר ב-1,100 שקל לחדר, והיום בטוח זה פחות כי אין ביקוש כרגע”.

סגור לתגובות.