הסעיף הבעייתי המונע מסטודנטים להוראה לקבל את המלגה של משרד החינוך

שיעור באירוניה: סטודנטים לחינוך לא זכאים לקבל את מלגת משרד החינוך

משרד החינוך מעניק מלגה מבוקשת שלא דורשת שעות התנדבות, אבל דווקא הסטודנטיות והסטודנטים שלומדים לתעודת הוראה לא זכאים ליהנות ממנה: "למה סטודנט לפסיכולוגיה או כל מקצוע אחר, זכאי למלגה הזאת יותר ממני, סטודנטית שהולכת להיות חלק ממשרד החינוך בעתיד?". ממשרד החינוך לא נמסרה תגובה

המלגה שמעניק משרד החינוך נחשבת לאחת המבוקשות ביותר בקרב סטודנטים. המשרד מעניק מלגה נדיבה, עד 12,480 שקל, מבלי שהסטודנטים שמקבלים אותה נדרשים להציג מכסת שעות התנדבות. ניתן להגיש את טופס הבקשה בקלות דרך האינטרנט, והיצע הקריטריונים הוא רחב ביותר. זו הסיבה שסטודנטים רבים לחינוך, שלומדים ימים ארוכים ונשאר להם מעט מאוד זמן לעבוד ולהתפרנס, עטו על ההזדמנות להגיש מועמדות. אלא שאז התברר להם האבסורד: דווקא הסטודנטים שלומדים לתעודת הוראה, העתיד של מערכת החינוך הישראלית, אינם זכאים לקבל את המלגה של…משרד החינוך.

 

אופיר קליש: “מילא אם היה איזשהו רציונל הגיוני. נגיד שהייתי מבינה. אבל אין, פשוט אין. זה מטריף אותי. למה סטודנט לפסיכולוגיה או כל מקצוע אחר, זכאי למלגה הזאת יותר ממני? סטודנטית לחינוך שהולכת להיות חלק ממשרד החינוך בעתיד?”

 

“זה הזוי לחלוטין”, אומרת אופיר קליש (26), סטודנטית לחינוך במכללת סמינר הקיבוצים. “אני לומדת ארבע פעמים בשבוע. בימים שאני לא לומדת, אני חייבת לעבוד כדי לשלם על הלימודים, וכשאני לא במכללה ולא בעבודה, אני ממשיכה ללמוד בבית כדי להוציא ציונים טובים. איך זה שיש מלגה, שנותן משרד שאני עתידה לעבוד בו ברגע שאסיים את התואר, והוא מונע ממני לקבל אותה?”.

“סטודנטים לחינוך לא שווים פחות”. פוסט המחאה של התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית

קיימות שלוש דרגות לרמת זכאות למלגת תואר ראשון, והן נקבעות על פי הנתונים של המועמדים: רמת זכאות א’ מקנה מענק על סך 12,480 שקל. רמה ב’ מקנה מענק של 6,240 שקל, ורמה ג’ מעניקה הלוואה לסטודנטים לתואר ראשון על סך 4,000 שקל. המענקים וההלוואות ניתנים בכפוף למגבלות מסגרת התקציב המאושרת לכל שנת לימודים. העובדה שמלגת משרד החינוך לא ניתנת לאלו שבוחרים להשתלב במערכת החינוך בעתיד מקוממת אותם.

“כשהתקשרתי להבין למה אני לא יכולה לקבל מלגה, שעל פי כל שאר הקריטריונים אני בהחלט זכאית לה, הסבירו לי ממשרד החינוך שיש מלגות אחרות שהם מספקים במכללה שלי”, טוענת קליש. “כשאמרתי שכל המלגות האלה דורשות שעות התנדבות, שלצערי אין לי לתת, ענו לי שאין מה לעשות. מילא אם היה איזשהו רציונל הגיוני. נגיד שהייתי מבינה. אבל אין, פשוט אין. זה מטריף אותי. למה סטודנט לפסיכולוגיה או כל מקצוע אחר, זכאי למלגה הזאת יותר ממני, סטודנטית לחינוך שהולכת להיות חלק ממשרד החינוך בעתיד?”.

שרת החינוך, ד”ר יפעת שאשא ביטון | צילום: ויקיפדיה

אצל יעל (שם בדוי), סטודנטית במכללת ספיר הנמצאת בחטיבת חינוך ועתידה לקבל תעודת הוראה, הכעס התעורר כאשר ראתה שחבריה שבחרו לא ללכת לחטיבה הזו – מקבלים בכל זאת את מלגת משרד החינוך. “האמת שאני כבר אחרי שלב הכעס, זה פשוט מעציב אותי”, היא אומרת. “הבחירה ללכת על חטיבת חינוך הייתה לא קלה בכלל. למדנו סמסטר נוסף בקיץ, יש לי יותר קורסים מאשר לשאר הסטודנטים בתואר שלי ואני גם אמשיך לעוד סמסטר אחריהם. אחרי כל זה, לא מגיעה לי מלגה שאפשר לקבל בלי להתנדב שעות נוספות? גם אם הייתי רוצה אני לא יכולה להתנדב את השעות האלה. אין לי זמן. פשוט לא מצליחה להבין מה ההיגיון פה”.

יעל (שם בדוי): “יש לי יותר קורסים מאשר לשאר הסטודנטים בתואר שלי ואני גם אמשיך לעוד סמסטר אחריהם. אחרי כל זה, לא מגיעה לי מלגה שאפשר לקבל בלי להתנדב שעות נוספות?”

התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית הודיעה כי היא פותחת במאבק למען הסטודנטים לחינוך: “כולם זכאים להגיש בקשה לסיוע – סטודנטים מכל תואר ותואר- מלבד הסטודנטיות והסטודנטים שלומדות/ים במוסדות האקדמיים לחינוך, ללא סיבה נראית לעין! לכולם ברור: סטודנטים וסטודנטיות לחינוך לא שווים פחות!”.

ממשרד החינוך לא נמסרה תגובה.

סגור לתגובות.