המועמדים בדיבייט הבחירות | צילום: דף הפייסבוק של אגודת הסטודנטים

מכתבים מעורכי דין, האשמות וסנקציות: הקרב הסוער על אגודת הסטודנטים | תחקיר “ספירלה”

חגיגת דמוקרטיה? יותר כמו קרב בוץ. לא פחות מ-3 עורכי דין מעורבים בחילופי ההאשמות בין המתמודדים. בין השאר, עלו טענות על הוצאות כספיות אסורות נגד שני אטלי, האשמה שעדן יונה עשתה שימוש באגודת הסטודנטים לצורך תעמולה וטענה שאיתי דקל קיבל תמיכה מיש עתיד. לצד הטענות החמורות, השתרבבו גם האשמות תמוהות כמו "תעמולה באמצעות דגים מרוקאיים". יו"ר ועדת הבחירות הטיל עונשים על שתי עבירות – ודורש מהמתמודדים להגיש היום תצהיר על ההוצאות. אטלי: אנחנו מתמודדים בצורה תקינה, הקמפיין נגדנו גובל בדיני נפשות. יונה: לא השתמשתי באגודה, הבחירות לא שיוויוניות. דקל: הקפאתי את הפעילות ביש עתיד

מי שנכנסים למכללה בשבועות האחרונים רואים חגיגת דמוקרטיה – שלטים ומדבקות, חולצות צבעוניות וממותגות, ומועמדים מחייכים שנלחמים על קולם של הסטודנטים. אבל מאחורי הקלעים, כפי שתגלו מיד, המועמדים לאגודת הסטודנטים עבדו לא פחות קשה בתלונות ובהכפשות אחד כלפי השני.

עם פתיחת ההצבעה היום (19.12), “ספירלה” מפרסמת תחקיר שחושף מה קרה שם, מתחת לפני השטח: מכתבי התלונות, עורכי הדין המעורבים, ההאשמות החמורות, הנזיפות מהדיקן, הטענות על הוצאות אסורות – והקשרים עם גורמים בפוליטיקה הארצית. 

שלישיית הגמר: המתמודדים עדן יונה, שני אטלי ואיתי דקל

מכתבי התלונה: כולם נגד כולם 

בבחירות מתמודדות שלוש רשימות: “בשבילנו” בראשות שני אטלי, “תרימו” בראשות עדן יונה ו”שקוף” בראשות איתי דקל. 

בחודש האחרון נשלחו מכתבי תלונה הדדיים לדיקן הסטודנטים, ד”ר אלון גייר, המשמש כיו”ר ועדת הבחירות. במכתבים, שבהם מעורבים לא פחות משלושה עורכי דין, הועלו טענות חמורות לפיהן המועמדים ביצעו לכאורה  עבירות על תקנון הבחירות ואפילו רמיזות למעשים פליליים. סטודנטית אחת אף איימה בתביעת לשון הרע נגד רשימתה של עדן יונה, בגין הטענות. 

הדיקן פסל תלונה לפיה רשימתה של שני אטלי פגעה לכאורה בביטחון המדינה כשצילמה את שטח המכללה באמצעות רחפן

הדיקן דחה את רוב התלונות. בחלק מהמקרים, הוא קבע כי לא מדובר כלל בעבירה. כך, למשל, נפסלה תלונה לפיה רשימתה של שני אטלי פגעה לכאורה בביטחון המדינה כשצילמה את שטח המכללה באמצעות רחפן. במקרים אחרים פסק גייר כי מדובר בהאשמות לא מבוססות שלא הובאה להן שום ראיה. רק בשני מקרים, שיפורטו בהמשך, הוא החליט שמדובר בעבירה על התקנון והטיל עונשים. “ספירלה” בחרה לא לפרסם חלק מההאשמות שנטען בהן כי נעשו מעשים פליליים לכאורה, שכן לא הוצגה שום הוכחה שאכן כך הדבר. 

לצד ההאשמות החמורות, נכללות במכתבים גם טענות אבסורדיות – כמו האשמה לפיה “הכנה וחלוקה של דגים מרוקאים” מהווה תעמולה אסורה.  

שלטים של המפלגות בכניסה למכללת ספיר

ההוצאות הכספיות 

עדן יונה ואיתי דקל טענו כי רשימת “בשבילנו” של יריבתם שני אטלי הוציאה סכומי כסף גבוהים מהמותר. לפי הנוהל שפרסמה ועדת הבחירות, ההוצאה המותרת היא כ-3,375 שקלים לרשימה (כולל מימון מוועדת הבחירות). עדן יונה טענה במכתבה כי שני אטלי קיבלה מימון חיצוני, אך לא הציגה לכך הוכחה. איתי דקל אמר ל”ספירלה” כי “שלחתי הודעה לדיקן על כל ההתנהלות הכספית הפזרנית”. שני אטלי, בתגובה, דחתה את הטענה כי הוציאה סכומי כסף אסורים: “כל הקבלות שמורות בקלסר מסודר וכל הפעילויות שלנו מאושרות מול ועדת הבחירות”. 

בעקבות התלונות, שלח הדיקן דרישה לכל הרשימות להגיש עד היום (19.12) תצהיר על הוצאותיהן במהלך הקמפיין: “המועמדים נדרשים כל הזמן להציג לנו חשבוניות והוכחות. זה דבר אלמנטרי והוא ייבדק לעומק. אם יתברר שהיו פה חריגות אז אנחנו נגיב בהתאם”.  

עורכי דין ומשרד יחסי ציבור 

שלושה עורכי דין שונים חתומים על המכתבים שנשלחו במערכת הבחירות. בדיבייט שערך דיקן הסטודנטים, אמרה שני אטלי כי יצרה קשר עם עורך הדין שלה עם תחילת מערכת הבחירות “כדי לעשות דברים בצורה הכי תקינה שיש”. לדבריה, עורך הדין מייצג אותה פרו בונו, ללא שכר, “כי הוא מאמין בדרך שלי”. הדיקן סבור כי מעורבות של עורכי דין בקמפיין מותרת: “ברגע שזה יהיה לא לגיטימי אני אעצור את זה”.  

רשימת “תרימו” של עדן יונה הוסיפה וטענה כי שני אטלי מקבלת עזרה ממשרד יחסי ציבור. שני אטלי, בתגובה, טוענת כי מאז שעבדה במשרד יחסי הציבור UNIK כיועצת תקשורת, היא נותרה בקשר עם שני המנכ”לים לשעבר של המשרד. כשהחליטה לרוץ, היא אומרת, “ישבנו לקפה” והתייעצה איתם כחברים, ללא תשלום. 

אירועים חברתיים “עם שניצלים ואלכוהול” 

ספק אם הסטודנטים שהשתתפו באירועים שנערכו באוקטובר בפארק הסופרים בבאר שבע, במעונות הסטודנטים בשדרות ובפאב איילים – העלו על דעתם שהאירועים הללו יהפכו לנושא להתנגחות פוליטית.

מדובר באירועים שקיימה תנועת “בשבילנו”, לפני שקמפיין הבחירות התחיל באופן רשמי. מטרתם הייתה לקיים “שיח חברתי” וחולקו בהם גם אוכל ושתייה – למשל שניצלים, נקניקיות ואלכוהול. לפי התלונה של רשימת “תרימו”, “כלל הדברים שהוצעו, היו בחינם לחלוטין. מעדויות ושיחות שלנו עם באי האירוע, ניכר כי רובם נבהלו מהשפע האדיר”. 

תנועת “בשבילנו” קיימה אירועים, לפני שקמפיין הבחירות התחיל באופן רשמי. מטרתם הייתה לקיים “שיח חברתי” וחולקו בהם גם אוכל ושתייה – למשל שניצלים, נקניקיות ואלכוהול

רשימתה של עדן יונה הוסיפה וטענה כי גם מפגשים חברתיים שקיימה שני אטלי בביתה, “בהם היא מכינה להם מאכלים שונים כדוגמת דגים מרוקאים”, הם תעמולה אסורה. 

הדיקן דחה את התלונה נגד קיום האירועים (ונגד הגשת הדגים המרוקאיים) מכל וכל. הוא קבע שמדובר באירועים חברתיים ולא בתעמולת בחירות, וכי ממילא הם התרחשו טרם פרסום תקנון הבחירות ולכן אין בהם שום עבירה. בשיחה עם “ספירלה” הסביר ד”ר אלון גייר כי “זה לגיטימי מצד מועמדים ליצור הון פוליטי וליצור מפגשים חברתיים, הרי איך יזכרו אותם? איך מועמדים יזכו להכרה ציבורית?”. 

 

הזמנה לאירוע שערכה רשימת “בשבילנו” של שני אטלי

שימוש פוליטי באגודת הסטודנטים 

גם אגודת הסטודנטים, הממומנת מכספי כל הסטודנטים על מנת לפעול לרווחתם, מצאה את עצמה בזירת הקרב. 

הטענה המרכזית של שני אטלי נגד רשימת “תרימו” היא על שימוש אסור בתעמולת הבחירות במשאבים של אגודת הסטודנטים, שבה עדן יונה וסגניתה קורל אברהם מילאו תפקידים עד שהחליטו להתמודד בבחירות. 

במכתב תלונה שהוגש לדיקן נטען, למשל, כי עדן יונה צילמה סרטון במשרד האגודה וכי חשבון האינסטגרם של האגודה שיתף סטורי של מועמדים מרשימת “תרימו”. לפי מכתב התלונה שהוגש לדיקן, “אגודת הסטודנטים מתנהלת בצורה אנטי דמוקרטית בכך שהיא מסייעת לגב’ עדן יונה ומועמדים מטעמה לנהל קמפיין בחסות האגודה, מכספם של הסטודנטים במכללת ספיר”. 

במכתב התלונה נטען כי עדן צילמה סרטון במשרד האגודה, וכי חשבון האינסטגרם של האגודה שיתף סטורי של מועמדים מרשימת “תרימו”

ועדת הבחירות קיבלה את התלונה נגד הצילום במשרדי האגודה ונזפה ברשימת “תרימו”: “הודענו לכם בכתב ובעל פה שוב ושוב כי אנו אוסרים על כל שימוש ברכוש האגודה או בשמה לשם צבירת הון פוליטי במהלך הבחירות”. כעונש, נאסר על רשימת “תרימו” לבצע תעמולת בחירות למשך יום אחד. 

עדן יונה דחתה בפנינו את הטענות נגדה: “לאחר ההחלטה על התמודדות הרשימה בבחירות, אני וקורל עזבנו את עבודתנו באגודה. לא בוצע או מתבצע שום שימוש במשאבי האגודה. הסרטון צולם ליד דלת האגודה, שכן מדובר בדלת ציבורית של משרדים ציבוריים ושל גוף ציבורי, וכל סטודנט יכול להצטלם כך”. 

 

שלט תעמולה של רשימת “תרימו”

ניסיון לעודד סיקור ב”ספירלה” נגד האגודה 

העוינות בין רשימתה של שני אטלי לבין אגודת הסטודנטים המכהנת עומדת גם בלב התלונה הבאה. 

עדן יונה טענה כי רוני גרין, הסגן של שני אטלי, עשה שימוש לרעה בחברותו במערכת “ספירלה”. במכתב התלונה נטען כי רוני גרין ניסה לשכנע את חבריו למערכת לסקר את העובדה שאגודת הסטודנטים לא נתנה מימון לעצרת נגד הטרדות מיניות שיזם התא הפמיניסטי במחלקה למשפטים. לפי התלונה, “משתמע מדבריו הסתה ועידוד של עורכי העיתון ליצירת כתבה להשחרת האגודה”.  

דיקן הסטודנטים קיבל את התלונה, שלח התראה לרשימת “בשבילנו”, והטיל על חבריה סנקציה: נאסר עליהם לערוך תעמולת בחירות במהלך יום אחד (אותו יום שבו נאסר על רשימת “תרימו” לערוך תעמולה). 

יש לציין שהנושא שרוני גרין הציע לא סוקר בספירלה, ואף גובש נוהל רשמי שמציב “חומה סינית” ומונע מרוני גרין להיות מעורב בדרך כלשהי בסיקור מערכת הבחירות. 

שלט תעמולה של רשימת “בשבילנו”

תמיכה מהכנסת

אפילו הפוליטיקה הארצית השתרבבה למאבק.  

איתי דקל הוא פעיל ביש עתיד אך לטענתו הקפיא את פעילותו במפלגה במהלך קמפיין הבחירות. לאחר שהחליט להתמודד, אך עוד לפני פתיחת הקמפיין הרשמי, פרסמה חברת הכנסת נירה שפק (יש עתיד) פוסט שבו בירכה את דקל על ההתמודדות. ח”כ שפק סיפרה בפוסט על פגישת עבודה עמו שבה דנו בשיתופי פעולה אפשריים. איתי דקל טוען שהפגישה עסקה בעיקר בנושא התחבורה הציבורית באזור הדרום, והתחייב שלא לקדם שיתוף פעולה בנושא כל עוד הבחירות מתקיימות. 

חברת הכנסת נירה שפק (“יש עתיד”) פרסמה פוסט שבו היא מברכת את איתי על ההתמודדות וסיפרה על פגישת עבודה שבה דנו בשיתופי פעולה אפשריים

עדן יונה טענה כי גם שני אטלי קיימה קשרים עם מפלגה פוליטית. “אף מפלגה לא הציעה או נתנה לנו סיוע”, הגיבה שני אטלי. “יש לי חברים סטודנטים שהם גם אנשים פוליטיים ממפלגות שונות, מהציונות הדתית ועד מפלגת העבודה, שהרי עבדתי בכנסת כדוברת של ח”כית”.  

יש לציין שלפי תקנון הבחירות, חל איסור לקבל תמיכה מגופים חיצוניים לצורך תעמולת הבחירות. בתקנון לא מצוינות במפורש מפלגות ארציות.  

שלטי תעמולה בכניסה לבניין 8

האשמות על פעילות אנטי-ציונית 

בערוץ 14 פורסם כי תנועת “אם תרצו” הגישה תלונה נגד סלימאן אלתיהי, שמתמודד מטעם רשימתה של שני אטלי, במחאה על פוסטים שפירסם בנעוריו בפייסבוק ובאינסטגרם. באחד הפוסטים נכתב, בין השאר, כי “אי אפשר להיות אנטי גזען וציוני”. בפוסט אחר כתב: “מבזק חדשות: צבא סעודי ינתק נפט בישראל אם יפגע בעזה. הצבא המצרי ינתק גז מישראל אם יימשך המצור על עזה. הצבא הקטארי יכריז ג’יהאד על ילדת אל-ג’זירה בפלסטין. הצבא הכוויתי יפטר את שגריר ישראל. צבא איחוד האמירויות במוג’האדין בפלסטין בנשק ובכסף. נגמר הסיפור והמוסלמים ניצחו ושחררו את אל אקצא הם התאספו יחד במסגד אל אקצא”.

בפוסטים, שסלימאן כתב כשהיה בן 13, נכתב בין השאר “אי אפשר להיות אנטי גזען וציוני”, וגם  “נגמר הסיפור והמוסלמים ניצחו ושחררו את אל אקצא הם התאספו יחד במסגד אל אקצא”

רכז הפעילים הארצי של “אם תרצו”, שי רוזנגרטן, פנה להנהלת המכללה ודרש למנוע מסלימאן אלתיהי להתמודד: “לא סביר שסטודנט בעל דעות שכאלו יוכל להתמודד לתפקיד כלשהו באגודת הסטודנטים המכובדת של מכללת ספיר, אשר אנו בטוחים כי היא מתנגדת בתוקף להסתה וקריאה לאלימות ודוגלת בערכי הציונות ואהבת המדינה”. 

סלימאן אלתיהי, באמצעות עורך דינו, ציין כי הפוסטים פורסמו לפני שבע שנים, כאשר היה בן 13: “הם אינם משקפים את הדברים שאני מאמין בהם, אני מאמין בדו קיום, בשיוויון לכל אזרחי ישראל היהודים והערבים ואני אוהב את כולם ללא הבדל דת גזע ומין”. 

המכללה מסרה כי “דברי המועמד המוצגים אינם עומדים בקנה אחד עם ערכי המכללה האקדמית ספיר ואינם מייצגים את עמדתנו. התלונה מתא ‘אם תרצו’ נמצאת בטיפול ועדת הבחירות. נוכל להתייחס עם קבלת ההחלטה”. 

דיקן הסטודנטים, ד”ר אלון גייר | צילום: פייסבוק

האם טוהר הבחירות נפגע? דברי הדיקן 

מי שאמור לנווט בין סבך ההאשמות, ולשמור על מהלך תקין של הקמפיין ועל טוהר הבחירות, הוא דיקן הסטודנטים. ד”ר אלון גייר מבצע את תפקיד יו”ר וועדת הבחירות בהתנדבות, ולא בפעם הראשונה, לבקשת אגודת הסטודנטים.  

למרות התלונות ההדדיות, והסנקציות שהטיל, גייר אומר: תמיד זה ככה, לפעמים בעוצמות גדולות יותר ולפעמים פחות. לפני 5 שנים גם פסלתי בחירות והתחלתי אותן מחדש, אז לא מדובר במשהו חדש”

כשנשאל האם לדעתו המועמדים מתנהלים באופן הגון, ענה: “אני יו”ר ועדת הבחירות והדברים שאני אומר יכולים להטות את תוצאת הבחירות. לכן אני יכול להתייחס לטענות באופן קונקרטי  – אבל אני לא רוצה להאשים אף אחד מהגורמים כל עוד מתנהלות הבחירות”. 

למרות התלונות ההדדיות, והסנקציות שהטיל, ד”ר אלון גייר מדגיש כי תמיד זה ככה, לפעמים בעוצמות גדולות יותר ולפעמים פחות. לפני חמש שנים גם פסלתי בחירות והתחלתי אותן מחדש, אז לא מדובר במשהו חדש”. 

ומה המועמדים חושבים על הקמפיין? 

שני אטלי סבורה כי הקמפיין עבר את הגבול, ומאשימה את המתחרים שלה – ובעיקר את עדן יונה: “אנחנו פועלים בצורה חוקית, הגונה ותקינה. אנחנו נאלצים להתמודד כל יום מול קמפיין דורסני, משחיר, שעבר את גבול הטעם הטוב, גובל בדיני נפשות ומסכן חיי אדם”.  

לעדן יונה יש האשמות קשות כלפי ועדת הבחירות, אותה היא מכנה “לא שיוויונית”. לדעתה “מצופה מוועדת הבחירות שתפעל באופן תקיף כלפי ניצול ושימוש בכספים על מנת לקנות את קולות הסטודנטים. התנהלות הוועדה מביאה לכך שהבחירות אינן מתנהלות באופן תקין בשום פנים ואופן. החל מהזמן שלוקח לוועדת הבחירות לתת מענה לתלונות, וממשיך בהזנחה של נושאים חשובים שעולים על הפרק והורסים את המהות של קיום בחירות דמוקרטיות”. לדעתה, הוועדה לא נותנת הזדמנות שווה “כאשר היא בוחרת לתת את אותן הסנקציות על עבירות שונות בתכלית, מתעלמת מהתלונות שהוגשו על ידינו, אך מקבלת את התלונות נגד רשימתנו”. 

איתי דקל חושב שוועדת הבחירות עושה את עבודתה, “אבל צריך חוקים יותר נוקשים, וכשאני אבחר אני גם אנסה לשנות אותם”. 

 

לכתבות הקודמות בסדרת הבחירות לאגודת הסטודנטים:

עושים סדר: כל מה שצריך לדעת על הבחירות 

שלישיית הגמר: הכירו את המתמודדים 

סיכום הקדנציה הסוערת של יורי לוין 

 

סגור לתגובות.