תחנת אוטובוס מחוץ למכללה

הסטודנטים מתוסכלים: “התדירות הנמוכה בתחבורה הציבורית פוגעת באופן משמעותי באורח החיים שלנו”

שני קווי אוטובוס שמגיעים באותו המועד, צמצום תנועת הרכבות בעקבות פרויקט החשמול במקטעים ותזמונים לא גמישים – אלה הם רק חלק מהקשיים שבהם נתקלים מרבית הסטודנטים המגיעים מרחבי הדרום למכללת ספיר. המשנה לנשיא המכללה, פרופ' ניר קידר, כתב לסטודנטים כי המכללה מפעילה לחץ על משרד התחבורה, אבל בדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת התברר: השיבושים בתנועת הרכבות צפויים להימשך לפחות עד 2025. משרד התחבורה: "בסוף דצמבר צפוי שינוי בלוח הזמנים של הרכבת ובעקבותיו צפויים שינויים בלוח הזמנים של הקווים העירוניים שישפרו את הקישוריות בין המכללה לשדרות"

כחודשיים לאחר פתיחת שנת הלימודים, עוד ועוד סטודנטים מתלוננים על כך שהשינויים שחלו במערך התחבורה באזור הנגב המערבי הביאו לירידה באיכות השירות של הרכבת ושל חברות האוטובוסים לכיוון מכללת ספיר וממנה. “אני לומדת עד שמונה וחצי בערב, והרכבת האחרונה לאשדוד היא בשבע. בימי שישי אני גם לומדת והרכבות מושבתות. צריך להחליף שני אוטובוסים לפחות כדי להגיע למכללה והנסיעה אורכת כמעט שעתיים במקום חצי שעה”, משתפת בתסכול מיכל נמירובסקי, סטודנטית למשפטים. “לא הגיוני שהמכללה הציבורית הגדולה בישראל לא תהיה נגישה לסטודנטים. נראה שבשל העובדה שהאזור נחשב לפריפריה, אין שום התחשבות מטעם משרד התחבורה”.

“לא הגיוני שהמכללה הציבורית הגדולה בישראל לא תהיה נגישה לסטודנטים”. מחכים לרכבת | צילום: שרון לוי

סטודנטים רבים הלומדים במכללה מזה שנתיים לפחות, מעידים על שינויים דרסטיים בהשוואה לתקופה שלפני משבר הקורונה. נוסף על פרויקט החשמול של קווי הרכבת, ששיבש את תנועת הרכבות בנגב המערבי, חלו גם כמה שינויים בקווי האוטובוסים ובתדירות הגעתם.

כך, למשל, עד לפני כשנה וחצי, אוטובוסים הנוסעים בקו 1 משדרות למכללת ספיר – קו האוטובוס המבוקש ביותר עבור הסטודנטים – היו מגיעים בתדירות גבוהה, כל רבע שעה. “כשחזרנו ללימודים פרונטליים גילינו שהקו בוטל ושהתווספו במקומו שני קווי אוטובוס, 6 ו-8, שמגיעים פעם בחצי שעה ובאותו זמן”, מספרת דורית סצ’אקוב, סטודנטית לתקשורת. “התדירות הנמוכה של התחבורה הציבורית פוגעת באופן משמעותי באורח החיים של הסטודנטים”.

קווי אוטובוס 6 ו 8
חלק מלוח הזמנים של קווי האוטובוס 6 ו-8 | צילום: אפליקציית מוביט

הנהלת מכללת ספיר מודעת לבעיה. “המכללה מנסה לפתור בכל הערוצים את בעיית היעדר רכבות בלילות ובסופי שבוע וצמצום קווי האוטובוס שמגיעים למכללה”, כתב לסטודנטים המשנה לנשיא מכללת ספיר, פרופ’ ניר קידר. “אנחנו פועלים מול משרד התחבורה בעצמנו ובשיתוף גורמים נוספים כדי להגביר את הלחץ, אך השיפור בשירות איטי מאוד ולמעשה כמעט בלתי מורגש. ממשיכה להיות פגיעה קשה בכולנו ובפעילות המכללה. יש מעט מאד קווי אוטובוס שמגבים את הרכבת וגם קווי האוטובוס האחרים, הרגילים, פועלים בתדירות נמוכה מדי”.

מיכל נמירובסקי: “כל אזור הנגב המערבי מושבת ונראה שבשל העובדה שהאזור נחשב לפריפריה, אין שום התחשבות מטעם משרד התחבורה”

ב-29 בנובמבר דנה ועדת הכלכלה של הכנסת בהפסקת פעילות הרכבות לפריפריה בלילות ובסופי שבוע, לבקשת ח”כ יעל רון בן משה (כחול לבן). במהלך הדיון התברר שהשיבושים בתנועת הרכבות צפויים להימשך עוד שלוש שנים לפחות. “שרת התחבורה אמנם הבטיחה כי חלק מהרכבות יחזרו, אך עד שנת 2025 לא אמורות לחזור הרכבות בזמנים אלו”, אמרה ח”כ בן משה בוועדה. “רמת האוטובוסים לפריפריה, המוצעים כחלופה לרכבות, נמוכה. הם מלוכלכים וישנים”.

מחברת “דן בדרום”, המפעילה את האוטובוסים בין שדרות למכללת ספיר, נמסר בתגובה: “חשוב להכיר כי תדירות הקווים נקבעת על ידי משרד התחבורה. אנו קשובים לצורכי הנוסעים ונעביר את הפניה לאישור ממונה מחוז דרום מטעם משרד התחבורה”.

אוטובוס של דן בדרום. צילום: ירון סמימי
“תדירות הקווים נקבעת על ידי משרד התחבורה”: אוטובוס של חברת “דן בדרום” | צילום: ירון סמימי

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה כי “רכבת ישראל מבצעת את פרויקט החשמול במקטעים. עם סיום חשמול של כל מקטע, חוזרות שעות הפעילות המלאות וגם שירות בימי שישי ומוצאי שבת וכן הגדלה מחדש של התדירות”. לגבי האוטובוסים הסבירו במשרד כי “נערך שינוי וייעול ברשת הקווים. קו 1 לא סיפק קישורים ישירים בין שכונות העיר שדרות לבין מוקדי הביקוש, ולכן הוחלף במערך של קווים ישירים בין שכונות העיר למרכזה, למוקדי הביקוש, לתחנת הרכבת ולמכללת ספיר. קווי האוטובוס 6 ו-8 מקשרים בין מכללת ספיר ושכונות העיר לתחנת הרכבת ולכן פועלים לפי לוח זמנים המותאם לרכבת. בסוף החודש הנוכחי צפוי שינוי בלוח הזמנים של הרכבת ובעקבותיו צפויים שינויים בלוח הזמנים של הקווים העירוניים שישפרו את הקישוריות בין המכללה לשדרות”.

 

סגור לתגובות.