הקלפיות בבניין 8 | צילום: רומינה שאול

האגודה של כל הסטודנטים? שליש מהם בכלל לא חברים בה

שבוע הבחירות יצא לדרך והקלפיות שפוזרו ברחבי הקמפוס נותרות נטושות במשך שעות ארוכות. למה בכל זאת מעדיפים סטודנטים רבים לא להצטרף לאגודה ולהימנע מהצבעה? אלה שבחרו להישאר בחוץ מסבירים

שבוע הבחירות לאגודת הסטודנטים בספיר הוא חגיגה של דמוקרטיה, אז מדוע קרוב ל-30% מהסטודנטים במכללה כלל לא מעוניינים להשתתף בה?

בשנת הלימודים תשפ”ב נכנסו בשערי המכללה יותר מ-8,000 סטודנטים בכל מרכזי הלימוד. מבדיקה שביצעה מערכת “ספירלה”, עולה כי רק 5,563 מתוכם רשומים כחברי אגודה. למה כל כך מעט? לדניאל ימנו, סטודנט שנה ג’ במחלקה לתקשורת, יש הסבר: “אני חושב שהמחיר שרוצים לגבות מכל סטודנט גבוה מדי. זה לא נשמע יקר, אבל כשמחשבים את כל הכסף שנגבה מהסטודנטים הסכום עצום. השאלה היא מה האגודה עושה עם הכסף הזה. במקרה שלי, אני לא מרגיש שחברות באגודה זה משהו שחסר לי”.

“אני חושב שהמחיר שרוצים לגבות מכל סטודנט גבוה מדי. זה לא נשמע יקר, אבל כשמחשבים את כל הכסף שנגבה מהסטודנטים הסכום עצום”

ואכן, מדובר בסכום לא מבוטל. נוסף על שכר הלימוד הבסיסי, גובה המכללה תשלומים נלווים הכוללים אבטחה, רווחה ודמי חברות באגודה. השנה התבקשו הסטודנטים לשלם 710 שקל במסגרת התשלומים הנלווים – 360 שקלים מתוכם מוגדרים כתשלומי רשות: דמי החברות באגודת הסטודנטים (130 שקל) ודמי רווחה (230 שקל).

מבדיקה שערכה מערכת “ספירלה” עולה כי דמי החברות באגודה ודמי הרווחה במכללת ספיר גבוהים מהסכומים שגובים מוסדות אקדמיים אחרים באזור הדרום ואפילו יותר מאשר באוניברסיטת תל אביב. דמי החברות באגודה במוסדות אלה אינם נפרדים מתשלום דמי הרווחה כפי שקורה במכללת ספיר. באוניברסיטת בן גוריון שבבאר שבע משלמים הסטודנטים 412 שקל כדמי רווחה וחברות באגודת הסטודנטים גם יחד. במכללת אחווה שבמועצה האזורית באר טוביה עומד התשלום על סך 352 שקל, ובמכללת אשקלון מדובר ב-350 שקל. במכללת ספיר, כאמור, משלמים 360 שקל (ראו תרשים).

דמי החברות באגודת הסטודנטים והסטודנטיות במכללת ספיר גבוהים מאשר במרבית המוסדות האקדמיים שנבדקו

 

“אף אחד לא שאל אותי אם אני רוצה לשלם”

דמי החברות באגודה ותשלומי הרווחה מוגדרים אמנם כתשלומי רשות שניתן לוותר עליהם, אלא שסטודנט שיבקש כעת, בסוף סמסטר א’, לוותר על תשלומי הרשות הללו יגלה שהאפשרות חסומה בפניו: במהלך חודש אוקטובר נשלחה לסטודנטים הודעה לפיה “עד למועד 24.10.2021 ניתן לבטל את תשלומי הרשות ולהודיע על ויתור עבור חברות באגודת הסטודנטים ו/או שירותי רווחה”. לאחר התאריך הזה, נקבע, יחויבו הסטודנטים בתשלום מלא.

רותם שרון, סטודנט שנה ב’ במכללה, הוא אחד מאלה שפספסו את ההודעה הזאת בין עשרות המיילים שנשלחו לסטודנטים בתחילת שנת הלימודים. “עד לפני שבוע לא ידעתי שאני חבר באגודה”, הוא מודה, “בתחילת השנה אספתי את המתנה שהאגודה הציעה, זה הכל. לא הבנתי שלקיחת המתנה היא אישור לחברות באגודה. אף אחד לא שאל אותי אם אני רוצה לשלם. לא נראה לי שאני אצביע”.

יש להניח ששרון אינו היחיד שזה קרה לו . כל סטודנט בהווה או בעבר ודאי זוכר את הסיטואציה הבאה: חגיגות תחילת השנה במכללה, ההפסקה הגדולה – על הבמה בכיכר המרכזית שליד בניין 4 מופיעים אמנים, ובסמוך לבמה יש דוכן של האגודה. הסטודנטים מוזמנים לבוא אליו ולקבל מתנה לפתיחת השנה מהאגודה, אבל רק לאחר שימלאו פרטים בטופס דיגיטלי בטלפון. התור ארוך, מלא בסטודנטים שחלקם אולי עם כוס בירה ביד או סיגריה. הם רק רוצים לסיים את מילוי הטופס מהר, לקחת את המתנה ולחזור למסיבה שבכיכר. כמה מהם באמת טורחים לקרוא על מה הם חותמים?

הודעה שנשלחה מהמכללה “עד למועד 24.10.2021 ניתן לבטל את תשלומי הרשות”

“לא מרגישה איך האגודה תומכת בי”

אבל מה בעצם נותנת החברות באגודה? סטודנטים חברי אגודה מקבלים בתחילת שנת הלימודים הראשונה כרטיס סטודנט המזכה אותם בהטבות ובהנחות במגוון בתי עסק ומקומות בילוי. נוסף על כך, הכרטיס מאפשר שימוש בחוזה סטודנט מוזל ברב-קו, שימוש במדפסות הפזורות ברחבי הקמפוס ופותח את דלתות מעבדות המחשבים במכללה. פרט לכרטיס, דואגת האגודה לעורך דין המטפל בתצהירים לארנונה ומלגות וייצוג משפטי, אם נדרש כזה, בעת הזימון לוועדת משמעת באקדמיה. כל ההטבות הללו זמינות רק לחברי האגודה.

“אם היו נותנים לי להצביע, אולי הייתי מחליטה להצטרף. כרגע אני פשוט לא מרוצה”

חלק מן הסטודנטים סבורים שהאגודה אינה דואגת להם מספיק. “אני לא מרגישה איך האגודה תומכת בי”, אומרת נועה עטיה, סטודנטית לתקשורת. “הפנינג והופעות בהפסקות אלו דברים שפחות חשובים לי באופן אישי. הייתי רוצה להרגיש גוף תומך. אם האגודה הייתה מגבה אותנו, הייתי מייחסת לה יותר חשיבות”.

כעת ניתנת לסטודנטים האפשרות לבחור את חברי הוועד החדשים לאגודה, אך גם האפשרות הזו זמינה לחברים בלבד. “מצד אחד לא אכפת לי כי אני לא משלמת”, אומרת עטיה, אך מציינת כי הייתה שוקלת את החברות באגודה אם הייתה רואה שינוי. “אם היו נותנים לי להצביע, אולי הייתי מחליטה להצטרף. כרגע אני פשוט לא מרוצה”.

עד לפרסום הכתבה, לא התקבלה תגובה מאגודת הסטודנטים.

 

לכתבות הקודמות בסדרת הבחירות לאגודת הסטודנטים:

עושים סדר: כל מה שצריך לדעת על הבחירות 

שלישיית הגמר: הכירו את המתמודדים 

סיכום הקדנציה הסוערת של יורי לוין 

מכתבים מעורכי דין, האשמות וסנקציות: הקרב הסוער על אגודת הסטודנטים

סגור לתגובות.