מחאת התא הדתי

מחאת סטודנטים נגד הסרת דוכן התפילין במכללה: “השבוע כולנו שמים את הרקע ‘בעד דוכן תפילין’ בזום”

דוכן להנחת תפילין של חב"ד שהוצב בבניין 9 עומד במרכזו של מאבק סוער. המכללה החליטה להסיר את הדוכן, לאחר שמרצים התבטאו נחרצות נגדו, ואחד המרצים שאל: "איך מסלקים את התועבה הזו מכאן?" מנגד, רב המכללה וסטודנטים דתיים טוענים שהדוכן בבניין 9 נועד בסך הכל להקל על סטודנטים שמעוניינים להניח תפילין ולא מספיקים להגיע לבית הכנסת שבבניין 4. המכללה: "פעילות במרחב הציבורי מחייבת את אישור הגורם המוסמך"

היום (2.1) תחל מחאה מטעם התא הדתי של מכללת ספיר בעקבות הסרת דוכן הנחת התפילין מבניין 9. החל מהשבוע, שיעורים רבים יועברו למתכונת זום בשל התפשטות הקורונה, ולכן פעילי התא הדתי פנו לסטודנטים בבקשה לשנות את הרקע בזום לתמונה שעליה תתנוסס הקריאה “בעד דוכן תפילין”, ולהביע בכך תמיכה בהמשך פעילות הדוכן. חברי התא תקפו בחריפות מרצים שהתבטאו כנגד הצבת דוכן התפילין. “תלונת המרצים היא בזויה ופוגענית”, נכתב בהודעה שהפיץ התא הדתי. “החלטנו, פעילי התא הדתי וחברים נוספים למחות על כך. אנו נסב את תשומת הלב של המרצים אל הצורך והחשיבות שלנו, דתיים ושומרי מסורת, בדוכן הנחת תפילין נגיש בקמפוס”.

חב"ד בקמפוס
“זו לא כפייה דתית”. פעילות קודמת של חב”ד בקמפוס | צילום: חב”ד

הסערה החלה בשבוע שעבר, עם הצבת דוכן חדש להנחת תפילין בבניין 9. “הדוכן קם מתוך בקשה וצורך של סטודנטים רבים שהנחת התפילין חשובה להם, אבל עקב ההפסקות הקצרות לא תמיד מתאפשר להם ללכת לבית הכנסת בבניין 4 ולהניח שם תפילין”, מסביר רב המכללה יאיר רוזנטל.

אלא שלא כולם ראו בעין יפה את היוזמה. כתב ערוץ 14, איתמר פליישמן, חשף התכתבויות קשות של מרצים בכירים שזעמו על הצבת הדוכן. “חב”ד הם כת פוליטית, פשיסטית, גזענית להחריד, מה הם עושים כאן?”, כתב ד”ר עמיחי מנוחין, “הם עוכרי מדינת ישראל וקהילות ישראל”. רונית מילר הגדירה את חב”ד כ”תנועה מסיונרית שעושה את עבודתה בחיוך וחדווה במטרה להחזיר את כולנו בתשובה”. רון כצנלסון שאל את חבריו “האם אני יכול להעמיד דוכן של ‘יהודים אוהבי ישו’ ברחבי המכללה?”. בתגובה נוספת נכתב: “איך מסלקים את התועבה הזו מכאן?”.

התכתבויות בוואצאפ

וואטסאפ 2

וואטסאפ 4
חלק מההודעות נגד דוכן התפילין וחב”ד בקבוצת המרצים| צילום: ערוץ 14

המכללה האקדמית ספיר מונה מעל ל-8,000 סטודנטים ומרצים. היא ידועה ככזו הפותחת שעריה לסטודנטים, לעובדים ולמרצים מרקע תרבותי, כלכלי וגיאוגרפי מגוון. “מה עם הזכות לחופש הדת? מדוע לא לאפשר לסטודנטים ולשאר העוברים והשבים להניח תפילין בשטח המכללה?”, שואל דוד בן שטרית, סטודנט שנה ב’ במשפטים. “הצבת הדוכן היא בגדר ‘חיה ותן לחיות’. זו לא כפייה דתית בשום אופן ולא אמור להפריע לאדם בשגרת חייו”.

הסטודנט דוד בן שטרית: “מה עם הזכות לחופש הדת? מדוע לא לאפשר לסטודנטים ולשאר העוברים והשבים להניח תפילין בשטח המכללה?”

רועי צורף הוא אחד המרצים שהתבטאו בקבוצת הווטסאפ נגד הצבת הדוכן. צורף, מרצה מן החוץ מהמחלקה לאמנויות הקול והמסך, מבקש להדגיש כעת כי “מדובר בקבוצה סגורה של מרצים, שבה מתבטאים בחופשיות ללא פילטר. אני יכול להעיד על עצמי וגם על אלו שהעלו את הנושא הזה מלכתחילה, שהדאגה הגדולה ביותר היא יצירת מרחב בטוח לסטודנטים של ספיר”.

המרצה רועי צורף: “המרחב של הסטודנטים בעיני ובעיני מרצים אחרים צריך להיות מרחב חופשי, מבלי לנסות להשפיע עליו פוליטית או דתית”

צורף, שכתב לעמיתיו כי “פשיסטים צריכים להישאר מחוץ לקמפוס”, טוען כי התכוון להשפעות של תנועת “אם תרצו” ולא לחב”ד, אולם מוסיף כי “העובדה שיש דוכן חב”ד שפשוט מתמקם לו בלי אישור במרחב הציבורי, זה מעלה שאלות – האם המרחב הציבורי בשטח הקמפוס הוא שטח פרוץ? הרבה מרצים ואני ביניהם לא אוהבים את זה. אישית אין לי בעיה עם חב”ד. המרחב של הסטודנטים בעיניי ובעיני מרצים אחרים צריך להיות מרחב חופשי, מבלי לנסות להשפיע עליו פוליטית או דתית. יש בית כנסת, יש מסגד, שם זה המקום. מה שלא ראו באמירות שפורסמו, זה את הדיון – היו גם כאלו שבעד. מה שפורסם זה הקטעים הפיקנטיים”.

המרצים ד”ר עמיחי מנוחין ורונית מילר בחרו שלא להגיב. תגובתו של המרצה רון כצנלסון לא נמסרה עד לפרסום הכתבה.

הרב יאיר רוזנטל, המרצים המוחים טוענים שלא ביקשתם אישור להצבת הדוכן. זה נכון?

“חשוב לי לציין שלפני הקמת הדוכן ביקשנו אישור מגורם מסוים במכללה, אבל לאחר מעשה התברר שחלה אי הבנה ומי שמוסמך לתת אישור לכך הוא גורם אחר. הגשתי בקשה לגורמים המוסמכים לאישור הדוכן במכללה וכולי תקווה שאכן זה יאושר. מכללת ספיר חרטה על דגלה פלורליזם ומתן כבוד לכל אדם באשר הוא ולכל דרך חיים. כאב לי מאוד לראות בכתבה שהתפרסמה את המילים הקשות והפוגעניות כלפי חסידות חב”ד”.

מהמכללה נמסר בתגובה: “המכללה האקדמית ספיר חרטה על דגלה פלורליזם, קבלה וסובלנות לכל הדתות בישראל. במכללה פועל בית כנסת וכן בית תפילה מוסלמי אליהם מוזמנים להגיע המתפללים בזמנם החופשי ובזמני תפילות. במסגרת זאת, גם חב”ד פועלת בקמפוס מזה שנים רבות. אולם פעילות במרחב הציבורי מחייבת אישור הגורם המוסמך, במקרה זה, דיקן הסטודנטים. היות והעמדת הדוכן לא תואמה ואושרה, חב”ד נדרשה להסירו”.

 

 

סגור לתגובות.