משאית הובלות

צריכים לעבור דירה? כך תוכלו להבטיח שהמוביל לא יבריז ברגע האחרון

זה קורה שוב ושוב לסטודנטים מכל הארץ: מובילי דירות פשוט קובעים לבוא - ולא מגיעים כי העדיפו לקחת עבודה משתלמת יותר. בדקנו בשבילכם: מתי זה עלול לקרות במיוחד, מה תוכלו לעשות מראש כדי להימנע מהמצב הזה - ומה הזכויות שלכם אם המוביל לא יגיע?

נועם (26), סטודנט למדעי המחשב ובלשנות מתל אביב, עדיין לא מתאושש ממה עבר עליו כשביקש לקבוע עם מוביל שמצא בגוגל, כדי להעביר את חפציו לדירה חדשה. ההובלה הייתה אמורה להיות פשוטה ומהירה בתוך העיר, הובלת דירת סטודנט קטנה, שני חדרים במחיר של 800 שקל. בבוקר המעבר חיכה נועם למוביל בשעה שנקבעה, “אבל הוא לא הגיע ולא ענה לטלפונים. גם ימים אחרי ההובלה הוא לא ענה לשיחות שלי”.

נועם הוא לא היחיד שמצא את עצמו בסיטואציה שכזו. קשת פירר, סטודנטית לתואר שני בממשל בבינתחומי, נקלעה למצב דומה דווקא ביום שגם כך עמוס ומתיש: “סגרנו עם מוביל בטלפון, הסברתי לו מה סדר גודל ההובלה, צילמתי לו את החפצים והוא אמר שאין בעיה. החוזה בדירה הקודמת נגמר לנו ביום המעבר לדירה החדשה, כך שהיינו לחוצים ורצינו שהכל יתקתק כמו שצריך”. פירר ובן זוגה, שניהם סטודנטים, ביקשו להעביר עשרה ארגזים, שידה ומיקרוגל מהרצליה לנשר וסיכמו עם המוביל על תשלום של אלף שקל תמורת העבודה. כדי לחסוך בזמן הם התפצלו: בן זוגה נשאר בהרצליה כדי לסייע למוביל, ופירר יצאה לדירה החדשה בנשר כדי לקבל את המשאית כשתגיע.

 

“מצאנו הובלה אחרת למחרת, אבל המוביל השני גבה 1,800 שקל כי זה מהיום למחר” (למצולם אין קשר לנאמר בכתבה)| צילום אילוסטרציה: הדר סיימון

אבל אז הכל השתבש. בבוקר המוביל הודיע שנכנסה לו הובלה אחרת ולכן יאחר ויגיע לדירה בהרצליה רק ב-13:00. בסביבות 14:00, כשלא היה זכר למשאית, פירר התקשרה למוביל ללא הועיל. רק ב-16:00 הוא סוף סוף ענה. אני תקוע עם עבודה בבאר שבע, טען, אגיע יותר מאוחר. בני הזוג הנואשים חיכו וחיכו עד שב-19:00 קיבלו ממנו הודעה. “מצטער, לא יודע מה להגיד לך. אני לא חושב שזה ייצא היום”, כתב.

“זה היה נורא מעצבן”, נזכרת פירר. “מצאנו הובלה אחרת למחרת, אבל המוביל השני גבה 1,800 שקל כי זה מהיום למחר”. למזלם, בעלת הדירה שאותה היו צריכים לעזוב התחשבה בהם ונתנה להם להישאר לילה נוסף. אולם בגלל המוביל שהבריז נאלצו בני הזוג להוציא 800 שקל יותר מכפי שתכננו לשלם: “יצאנו פה במחיר כבד, אבל לא הייתה לנו ברירה. המוביל השני אמר לנו שרוב ההובלות שלו זה בדיוק כמו שלנו, של סטודנטים שמבטלים להם בדקה ה-90 כי צצה הובלה אחרת על הדרך”.

דפני מאיר (27), סטודנטית מברושים, נאלצה להיעזר בחבריה לאחר שהמוביל שקבעה איתו ב-12:00 הודיע לה ב-13:00 שיגיע רק ב-17:00 “כי לא אספיק” ובסוף כלל לא הגיע.

חשוב לציין: מרבית המובילים הם אנשי מקצוע ישרים ואמינים. מדובר בתופעה שאינה מייצגת את כלל העוסקים במקצוע, אך היא גם אינה שולית. דניאל גינדק (34) מחברת ההובלות “דלוקס פאוור מובינג”, נתקל בהברזות כאלה פעמים רבות ב-12 שנות עבודתו בתחום. “את רוצה שאני אגלה לך סוד למה זה קורה? כי אנשים מחפשים תמיד את הכי זול. יש המון המון מובילים בתחום שלנו, חדשים שמנסים לתפוס כל עבודה”. לדבריו תחילת כל חודש וסופו – זמן השיא של מעברי הדירות – מועדים במיוחד לפורענות: “בגלל שנהיה יותר עבודה אז הלקוח שסגר במחיר זול בסוף נדפק כי אותו מוביל מצא לעצמו בינתיים עבודה יותר משתלמת. הלקוח שבחר ללכת על הזול ונדפק מזמין הובלה בדקה התשעים, והובלה בדקה התשעים את יודעת איך זה… כשאתה צריך לעזוב היום, אין לך מה לעשות. תלך על כל מחיר שיגידו לך וזהו”.

ההמלצה: לתעד את השיחות עם המוביל (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה) | צילום אילוסטרציה: הדר סיימון

אתה שומע שזה קורה הרבה?

“בטח, ברור, זה קורה מלא. מאז שאני מכיר את עצמי. ולא רק לסטודנטים, זה קורה לכולם”

איך זה קורה בעצם? נניח, מוביל שסגר עם סטודנט – יחכה עד שתיכנס הובלה משתלמת יותר?

“נכון. נניח שסגרתם על הובלה מבאר שבע לרמת גן ב-1,500 שקל, המוביל יודע שזה לא הכי משתלם לו אז הוא יחכה עד הדקה התשעים לפני שייצא אליכם –  ויגיע רק במידה שלא ייכנס לו משהו אחר”

גינדק מסביר שהדרך לנסות ולמזער את הסיכון להברזה היא לנסות ולקבוע את ההובלה דווקא לאמצע החודש, כשלמובילים יש פחות אלטרנטיבות: “בואי אני אגיד לך ככה, מהתשיעי לחודש עד העשרים לא יבריזו כנראה כי שם יש פחות עבודה”

כפי שאמר גינדק, לא רק סטודנטים בסכנה להברזה. כל מי שמתכנן לעשות הובלה קטנה עלול למצוא את עצמו ממתין שעות ארוכות למוביל שאולי בסוף לא יגיע. כך קרה גם לניצן יקיר (31) מעתלית. לפני כשנה קבעה “הובלה קטנה של חדר וחצי” בתוך רחובות. היא מספרת כי דיברה עם המוביל מספר פעמים בימים שקדמו להובלה, וידאה שיבוא וכי הוא מודע לכמות הפריטים שעליו להוביל. “ביום של ההובלה הוא פשוט לא הגיע. התקשרתי אליו כל היום, עשר שיחות או יותר, והודעות בוואטסאפ. הוא לא טרח לחסום אותי, פשוט לא ענה”.

התכתבות עם מוביל שלא הגיע | צילום: הדר סיימון

 

בארגון אמון הציבור, ארגון חברתי הפועל לקידום הגינות בעסקים, מציעים להגיש תלונה דרכם במקרים כאלה ומבטיחים לסייע בחינם לכל פונה. “מה שאת מתארת כאן זו למעשה הפרת התחייבות, גם אם היא נעשתה בעל פה”, מסבירה עו”ד טל כץ, היועצת המשפטית ורכזת הענפים בארגון. “אנחנו מטפלים גם בתלונות על מובילים. יש לציין כמה שיותר פרטים לגבי העסק ובעיקר דרכי תקשורת איתו – מייל, מספר טלפון וכתובת אם יש. אם יש לכם תיעוד להתכתבות עם המוביל צרפו גם אותו”.

כץ מסבירה כי עורך דין מטעם ארגון אמון הציבור יוכל לפנות בשמכם למוביל ולבקש פיצוי: “אנחנו פונים לעסק במכתב תלונה, ואם אין כתובת דואר אלקטרוני – אז בשיחה טלפונית. הטיפול שלנו אינו מחליף ייעוץ או ייצוג על ידי עורך דין ואנחנו לא תובעים את העסק או מסייעים בהכנת כתב תביעה. עם זאת הניסיון מלמד שמרבית הגופים, גדולים וקטנים כאחד, בוחרים לשתף איתנו פעולה במובן זה”. אף שהארגון לא יכול להבטיח לפונים אליו שיקבלו בוודאות פיצוי – במקרים רבים, מובילים שמקבלים מכתב נחרץ שכזה, המנוסח בלשון משפטית, מעדיפים לשלם פיצוי כדי להימנע מתביעות.

חוששים שהמוביל לא יגיע? כך תוכלו להגן על עצמכם:

  • בקשו מהמוביל מראש את כתובת המייל שלו.
  • הקליטו את השיחה שבמהלכה תתאמו עם המוביל את מועד ההובלה והמחיר ואת השיחה שבה אישר לכם שיגיע. התכתבתם איתו בווטסאפ? תשמרו את ההתכתבויות הללו.
  • השתדלו לקבוע את ההובלה לאמצע החודש: למובילים יש אז פחות עבודה והסיכוי שיבריזו לכם נמוך יותר.

 

סגור לתגובות.