נציגי המתמחים מוחים במשרד הבריאות | צילום: דוברות ארגון "מרשם"

“צריך להיות אידיוט כדי להניח שאדם מסוגל לתפקד אחרי 26 שעות עבודה רצופות”

ד"ר אורי רוזן, ממנהיגי מחאת הרופאים המתמחים, מספר ל"ספירלה" על הקושי להחזיק מעמד בתורנויות המתישות ("נרדמתי על ההגה אחרי משמרת"), על ההזנחה במערכת הבריאות ("חסרים 3,000 מתמחים") ועל התגובות למאבק ("התמיכה מאוד רחבה")

מאבק הרופאים המתמחים התלהט מחדש בימים האחרונים לאחר שארגון המתמחים “מרשם” טען כי צוות היישום לקיצור התורנויות, שהוקם לפי המתווה של משרד הבריאות, החל את דיוניו ללא נציגים רשמיים של הארגון. כשצוות היישום התכנס לפני כשבועיים, הגיעו נציגי המתמחים למשרד הבריאות כדי למחות. היום צפויים המתמחים להמשיך במאבק ולהפגין מול ביתו של שר הבריאות ניצן הורוביץ.

אחד ממובילי המאבק הוא ד”ר אורי רוזן, שלמד רפואה באוניברסיטת בן גוריון ונמצא כעת בשנת ההתמחות האחרונה שלו ברפואת משפחה בקופת חולים מאוחדת. “עשיתי שנת שירות בפנימייה ותמיד הדרכתי”, הוא נזכר. “רציתי לשלב את הצד שאוהב לעבוד עם בני אדם ומצד שני לעבוד עם הרבה ידע, לאבחן ולטפל ומצאתי את השילוב הזה ברפואה”.

מתוך-ההפגנה-ליד-ביתו-של-הורוביץ
ד”ר אורי רוזן (במרכז) בהפגנת המתמחים ליד ביתו של שר הבריאות | צילום: דוברות “מרשם”

לדבריו, המתווה לקיצור התורנויות, שהציג שר הבריאות לפני כחודשיים, עוד רחוק מלהגיע למימוש. המתמחים מאשימים בכך את ההסתדרות הרפואית, שלטענתם מערימה קשיים על משרד הבריאות: “ההסתדרות הרפואית דואגת לעצמה, לא לציבור. היא ניסתה למסמס את צוות היישום ולהפוך אותו לוועדה בתוך ההסתדרות הרפואית. זה לא הלך להם. בסופו של דבר אנחנו מייצגים את המתמחים וגם מי שמחזיקים את השלטר ביד. משרד הבריאות מבין שאם הוא לא יהיה בעדנו, תהיה השבתה של המערכת”.

רוזן מספר בייאוש על המצב העגום של הרפואה בישראל. “חסרים כרגע 3,000 מתמחים. מאז 1977 המערכת מוזנחת. ההסתדרות הרפואית היא חלק מההזנחה הפושעת הזאת. משרד הבריאות הודיע לאחרונה על תוספת של אלף וקצת תקנים. זה לא מספיק אבל זו התחלה טובה”.

“רופאים דורסים אנשים אחרי התורנות בדרכם הביתה. אני בעצמי נרדמתי על ההגה והתעוררתי באמצע צומת פת בירושלים כשרכב אחר התנגש בי”

בסקר שנערך לפני כשנתיים על ידי חוג המתמחים לכירורגיה בישראל, בקרב 154 מתמחים מ-21 בתי חולים ברחבי הארץ, השיבו כ-93% מהם כי בתורנות ממוצעת של 26 שעות הם מצליחים לישון שעתיים לכל היותר. 14.3% מכלל הנשאלים הודו שהם לא מצליחים לישון כלל. משמרות אינסופיות, רוויות במתח ובלחץ ועם מעט מאוד מנוחה, גובות מחיר כבד מהרופאים הצעירים. “בקבוצת הפייסבוק ‘וידויים של מתמחים’ יש הרבה סיפורים על מתמחים שמרוב עייפות ניקרו על ההגה כששבו מתורנות, גרמו לתאונות ודרסו אנשים. אני בעצמי נרדמתי על ההגה והתעוררתי באמצע צומת פת בירושלים כשרכב אחר התנגש בי”, מעיד רוזן. “צריך להיות אידיוט כדי להניח שאדם מסוגל לתפקד אחרי עשרים ושש שעות עבודה רצופות”.

“זה היה מהלך מאוד אגרסיבי ועובדה שהוא זה שהזיז את העניינים. אחרי שמשכנו את מכתבי ההתפטרות, משרד הבריאות הביא מתווה חדש”

באוקטובר האחרון המאבק הגיע לנקודת רתיחה. המתמחים האשימו את משרד הבריאות בכך שלא נתן מענה ראוי לדרישותיהם – ומאות מהם הגישו מכתבי התפטרות. ההתפטרות הקולקטיבית לא נכנסה לתוקף מאחר שהמתמחים משכו את המכתבים בסופו של דבר.

האם הצעד הזה היה אפקטיבי? רוזן משוכנע שכן: “זה היה מהלך מאוד אגרסיבי ועובדה שהוא זה שהזיז את העניינים. אחרי שמשכנו את מכתבי ההתפטרות, משרד הבריאות הביא מתווה חדש והודיע שהוא מקים צוות יישום שיכלול נציגים של ‘מרשם’. ההסתדרות הרפואית דחתה את כתב המינוי של צוות היישום וככה מרחו אותנו. הודענו שנחזור למאבק אם כתב המינוי לא יתפרסם ואחרי ארבעים דקות פורסם כתב המינוי. אז ברור לנו שמשרד הבריאות מבין רק כוח ושהכלי הזה מאוד יעיל”.

רוזן מספר כי סטודנטים לרפואה מאוד מעורבים בפעילות “מרשם”, ארגון שהוקם לפני כארבע שנים וכבר חברים בו לדבריו כ-1,400 מתמחים: “הסטודנטים מאוד פעילים גם בהפגנות וגם בהסברה”.

ומה עם תמיכה מהציבור? 

“הציבור מבין שהמאבק הזה גם בשבילו, והתמיכה שאנחנו מקבלים מאוד רחבה, ברשתות החברתיות ובכלל. בתקופות שהמאבק היה בשיאו, אנשים ברחוב עצרו אותי והביעו תמיכה.

לאן תמשיכו מכאן?

“התקבלה החלטה שהתורנויות יקוצרו בהדרגה ל-16 שעות ושב-1 בינואר 2026 כל בתי החולים בארץ יישרו קו עם זה. אנחנו נעקוב ונצטרך לדאוג שהחוק הזה נאכף”.

 

“הציבור מבין שהמאבק הזה גם בשבילו”. ד”ר אורי רוזן

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: “הצוות המקצועי המשותף מונה על ידי שר הבריאות ניצן הורוביץ למציאת מתווה לקיצור תורנויות הרופאים, ומונה 25 חברים, בהם נציגי משרדי הבריאות והאוצר, בתי חולים וההסתדרות הרפואית, לרבות רופאים בכירים ומתמחים מהמרכז והפריפריה. לארגון ׳מרשם׳ הוסבר כי נציגיו אינם יכולים להשתתף בצוות, מאחר שלא הוכרו כארגון היציג של הרופאים המתמחים בישראל. עם זאת, בימים אלו נבחנים במסגרת הצוות אמצעים שיאפשרו לאנשים מהציבור – ובכללם רופאים וגורמי מקצוע נוספים – להעלות נושאים מקצועיים בפני הצוות המשותף”.

עד למועד פרסום הכתבה לא נמסרה תגובה מטעם ההסתדרות הרפואית.

 

 

סגור לתגובות.