הפגנה בעקבות שביתת המרצים בספיר, 20 בנובמבר. צילום: נעה פישר

חוזרים ללימודים: שביתת המרצים הסתיימה אחרי יותר מחודש

מאת נעה פישר, קרם אבו גאנם וזהבה מקונן

מכללת ספיר הודיעה אמש (רביעי) כי הנהלת הסגל הבכיר וארגון הסגל האקדמי של המכללה הגיעו להסכמה על סיום השביתה ועל כניסה מיידית למשא ומתן כדי להגיע להסכם קיבוצי חדש. הלימודים התחדשו הבוקר, והמכללה מסרה שתעדכן בהקדם על השינויים שיחולו בלוח השנה האקדמי בעקבות השביתה.

השביתה במכללה נמשכה כחמישה שבועות וסיומה התאפשר לאחר שהסגל הבכיר בשבע מכללות ציבוריות בישראל הגיע לפשרה עם ועד ראשי המכללות הציבוריות (ור”מ), שתווכה על ידי בית הדין האזורי לעבודה בירושלים. המרצים דרשו לא לפגוע בתנאי השכר של חברי הסגל החדשים, ליישם את ההסכם שנחתם ב-1 באוקטובר 2017, להעניק ביטחון תעסוקתי בדומה לעובדי האוניברסיטאות ותנאי עבודה מינימליים במכללות, כמו חדר, כיסא שולחן ומחשב לכל מרצה.

ביום שלישי האחרון, סטודנטים ומרצים מספיר הפגינו בצומת שממול המכללה. הם חסמו את כביש 232, שיבשו את התנועה וקראו “די לשביתה”. משטרה שהוזעקה למקום פעלה לפזר את המפגינים, ולאחר כשעה ההפגנה הסתיימה. “השביתה פוגעת בי כסטודנטית”, אמרה חנין אל-עמארנה, סטודנטית לתקשורת, שהשתתפה בהפגנה. “אנחנו צריכים להתאחד ולהפסיק את הזלזול בנו. צריך לתת לנו ללמוד כמו כל סטודנט אחר ולא להבדיל אותנו מאוניברסיטאות”.

ד”ר ג’וליה צ’ייטין, מרצה בכירה המלמדת במחלקה לעבודה סוציאלית, אמרה כי “זה מאבק של כולנו. ככל שנהיה יותר מאוחדים זה בהחלט יכול להוות לחץ על מקבלי ההחלטות להיפגש איתנו, להגיע להסכם כדי שנוכל לחזור ללמד”. ביום שלישי ביקר ח”כ סעיד אל-ח’רומי (הרשימה המשותפת) במכללה ביום שלישי כדי לתמוך במאבק המרצים והסטודנטים וקיים עמם שיחה פתוחה. הוא הציע להעלות את הנושא לסדר היום הציבורי. “סטודנטים ומרצים צריכים להיות יחד. הלחץ הזה יפעיל תועלת מאוד גדולה”, אמר אל-ח’רומי.

בתחילת השבוע הוציא בית הדין לעבודה צו מניעה שאילץ את המרצים במכללת רופין להפסיק את השביתה ולשוב ללמד. במכללת ספיר הצו הוכן, אך לבסוף הוחלט שלא להגישו לבית הדין. כעת, סטודנטים רבים מוטרדים מההשלכות של שביתה בת חמישה שבועות על הסמסטר. אחמד אלטלאקה, סטודנט למדעי מחשב שהשתתף בהפגנה ביום שלישי, אמר אז כי “המחאה לא לטובתנו. אני תומך בכך שהמרצים יקבלו את מה שמגיע להם, אך מנגד אני לא רוצה להפסיד חומר”.

סגור לתגובות.