מכללת ספיר. צילום: משה מילנר, לע"מ

המכללה על המערכת לבדיקת העתקות: “לא פוגעת בפרטיות, סטודנט לא יוכל לחמוק מבדיקה”

במכללת ספיר הכחישו הערב (ראשון) כי המערכת למניעת העתקות, עליה דווח שלשום ב”ספירלה”, פוגעת בפרטיות הסטודנטים. במכללה טענו כי “אין לחברת ‘דירוג מקוריות’ כל נגיעה לפרטי הסטודנטים”, והדגישו כי בניגוד לכתוב בהצהרת הפרטיות באתר החברה, לא עובר לשרתיה מידע אישי של הסטודנטים. במכללה הסבירו כי המערכת לא מזהה את פרטי ה-IP האישיים של הסטודנט שמגיש עבודה אלא של מערכת הלימוד ולכן, לתפישתם, “סוגיית ה-IP לא רלוונטית”. לפי הודעת המכללה בעקבות פניית “ספירלה” בנושא, האישור שהסטודנט מתבקש לחתום במערכת ה”לימוד”, קשור למעורבות שרת של חברה חיצונית, “הפועלת בשקיפות הנדרשת”.

בדיקת “ספירלה” המכללה משתמשת במערכת לאיתור העתקות שמצהירה על איסוף מידע אישי של סטודנטים

מהודעת המכללה עולה שהמערכת פועלת זה כארבע שנים ונתונה לשיקול דעתו של המרצה, כך שבמקרים בהם בוחרים המרצים להשתמש במערכת לזיהוי העתקות, הסטודנטים מחויבים לקרוא ולאשר את נוסח המדיניות. “כפי שסטודנט לא רשאי לדרוש להיבחן ללא השגחה, כך גם סטודנט אינו יכול לחמוק מן הבדיקה הממוחשבת של עבודותיו”. במכללה הסבירו את השימוש במערכת כאמצעי נוסף למניעת העתקות וזיופים כדי לשמור על טוהר הציונים במכללה.

לשאלת “ספירלה” אודות איכות המערכת, מהימנותה והבדיקות שבוצעו לפני השימוש בה, נמסר כי “לאחר בדיקה של אנשי מקצוע, נבחרה המערכת של ‘דירוג מקוריות’ כמתאימה ביותר. המערכת משמשת מוסדות אקדמיים נוספים בארץ”. אולם, לא ברור מהו האחוז הנדרש כדי לקבוע את מקוריות העבודה ופסילתה. “המערכת קובעת אחוזי העתקה מאפס עד מאה: 0% – משמעו העתקה מלאה, 100% – משמעו עבודה נטולת העתקה. אופן המשך הטיפול תלוי בממצאי הבדיקה ובשיקול דעתו של המרצה בלבד”, לשון ההודעה.

ביום שישי פורסם ב”ספירלה” כי כמה סטודנטים התבקשו לאשר במערכת ה”לימוד” תנאי שימוש לחברה חיצונית הנקראת “Originality”. מבדיקת “ספירלה” התגלה כי תנאי השימוש מאלצים לאשר תנאי פרטיות שנויים במחלוקת. החברה, שאמורה לבדוק מקוריות של מסמכים כתובים בעברית, יכולה להשתמש ולהפיץ מידע אישי ופרטי של סטודנטים לחברות חיצוניות אחרות. בין הדברים שנכתבו באתר החברה: “עשויה מפעילת האתר לאסוף מידע ביחס לנוהגך, תוכן שטענת ו\או מסרת, מידע או פרסומות שקראת, העמודים בהם צפית, השירותים שעניינו אותך, מקום המחשב ונתוני כתובת האינטרנט”.

רבים הגיבו ברשתות החברתיות בעקבות הפרסום. המשנה לנשיא המכללה, פרופ’ אבי בסר שצייץ בטוויטר: “זהו אינטרס מובהק של כל סטודנט בספיר, שהכל ידעו שהתעודה שלו משקפת את הידע וההישגים שלו, והיא לא תוצר של זיוף ותרמית. לכן, זהו האינטרס של כל סטודנט שהמוסד האקדמי בו הוא לומד יבצע את הבדיקות הדרושות על מנת להקפיד על טוהר הציונים”. לא מעט סטודנטים רבים הביעו את זעמם בפוסט בפייסבוק שהציף את נושא הפרטיות במערכת ה”לימוד”. “ממש חוצפה, אעלה את הנושא, תודה על הערנות”, “כולנו צריכים להציף את המכללה בהודעות”, “חוצפה, גם אני אעלה את זה מול המחלקה שלי”, הן חלק מהתגובות ברשת.

סגור לתגובות.