סומכים על רשויות החוק? תחשבו שוב. צילום: נטפליקס

סומכים בעיניים עצומות על רשויות החוק? הסדרה הזאת לא בשבילכם

אם אתם חושבים שמערכת המשפט והמשטרה עושות את עבודתם נאמנה, או בטוחים שבראש מעייניהם נמצא חקר האמת, זה בדיוק הזמן להפסיק לקרוא. “הודאה מוקלטת”, היא סדרה תיעודית הבוחנת מקרי פשע אמיתיים, שבהם אנשים שהורשעו ברצח טוענים שהודאותיהם שקריות או נכפו עליהם. עם שבעה פרקים מצמררים, “הודאה מוקלטת” מצליחה לערער מחדש כל אמון הכי זעיר שנותר כלפי רשויות החוק בארה”ב.

מתוך הטריילר של”הודאה מוקלטת”, נטפליקס

“היה לי אמון רב במערכת. חינכו אותי להאמין שכל אחד חף מפשע עד שמוכח אחרת. זה לא המקרה. פשוט לא היה לי מושג. המשטרה היתה שם כדי לשרת ולהגן עליי. הם היו הטובים, למען השם. פשוט האמנתי שהם מעוניינים בטובתי. אני ממליצה לכולם, לא משנה כמה אתם חפים מפשע, קראו לעורך דין ואל תדברו”, אלו מילותיה האחרונות בפרק 4 של קארן, אמה של רובין, שהורשעה ברצח מדרגה ראשונה של בתה ללא אפשרות לשחרור מוקדם מהכלא. המשפט האחרון שאמרה ממחיש בצורה הטובה ביותר כיצד כל אחד מהגיבורים הטראגיים שמופיעים בפרקים, היה יכול להינצל ממאסר עולם.

בכל אחד מהפרקים אנו עדים לשיטתיות המשטרתית המאוד ברורה בהפלת החשודים, וכיצד גורמים לעצורים להודות בפשע שלא ביצעו ולחתום על הודאה – שלמעשה גוזרת את דינם. חקירות משטרתיות שיכולות להמשך עד 72 שעות, שימוש במניפולציות פסיכולוגיות והתשת החשודים, בחירת החולייה הכי חלשה בשרשרת שניתן להפעיל עליה מניפולציה – כל אלה גורמים לחשודים לחתום על ההודאה שביצעו את המעשה. אלה עוזרות למשטרה לסמן עוד “וי” בדרך אל התיק הבא.

בכל פרק עולה השאלה: איך ייתכן שאדם שלא ביצע את העבירה יודה בה? הרי אם הוא הודה זה אומר שהוא ביצע את העבירה. אך הדברים הם לא שחור ולבן אלא אפור, ויש המון אפור באמצע. במהלך אחד הפרקים, יש תשובה מאוד ברורה שאומר העורך דין מטעם ההגנה: “כשמופעל עלינו לחץ כזה (מצד החוקרים) במשך זמן מסוים, זה עשוי להימשך לך שבוע, זה עשוי להימשך לי שעה, אבל כולנו נגיע בסוף לנקודת השבירה ונוותר, כאשר יושב מולנו חוקר מיומן”.

“אני ממליצה לכולם, לא משנה כמה אתם חפים מפשע, קראו לעורך דין ואל תדברו”

אולי זה בכלל קשור לשיטה המוכרת בארה”ב ובה חבר המושבעים יכול להכריע את דינו של כל אדם חשוד? במהלך כל אחד משבעת הפרקים, חבר המושבעים הוא שקובע אם להרשיע את החשוד או לא. מדובר על אזרחי ארה”ב ללא רקע משפטי, שנקראים לחדר המושבעים וחורצים גורלות לאנשים רבים ובכך מונעים מהם חיי חופש. האם נכון לתת לאנשים ללא כלים ורקע משפטי להחליט בנושאים כה רגישים? האם נכון לתת לאנשים את הזכות להכריע כאשר אלה נתונים למניפולציות של עורכי דין, באופן שגורם להם להשפיע ולשנות הכרעתם? שופט מקצועי הוא בעל כלים ורקע משפטי שחסין ממניפולציות אפשריות. ולכן, טיפשי לתת לאנשים בלא שום הבנה משפטית לחרוץ גורלות, בעוד ששופט יכול להחליט באופן אחראי על גורלו וחרותו של כל אדם.

מתוך הטריילר, נטפליקס

זו אינה הפעם הראשונה בה אנו נתקלים במקרים בהן המשטרה לא ששה לחתור לחקר האמת ומשקיעה את כל משאביה בהפלת חשודים, גם אם הם חפים מפשע. “להפוך לרוצח”, סדרת דוקו, ששודרה אף היא בנטפליקס מספרת את סיפורו של סטיבן אייברי, צעיר שנכלא ל-18 שנה על לא עוול בכפו על תקיפה מינית. הוא זוכה לאחר שנמצאו דגימות DNA חדשות של גבר אחר שנמצאו בזירה. הסיפור לא נגמר פה, אייברי שהגיש תביעה אזרחית על סך 36 מיליון דולר בגין נזקים שנגרמו לו, נעצר שוב בשנת 2005, הפעם בחשד לרצח צלמת מקומית. בשנת 2007 הוא נדון למאסר עולם ללא אפשרות שחרור מוקדם. סיפורו של אייברי הוא דוגמא מצוינת הממחישה שלא משנה עד כמה אתה חף מפשע, אם המשטרה תסמן אותך כמטרה עיקרית, רוב הסיכויים שתמצא את עצמך מאחורי סורג ובריח.

מהו מוסר?, נטפליקס

איך ייתכן שהמשטרה מאפשרת לרוצח להסתובב חופשי, בעוד אזרח תמים נשלח להירקב בכלא על ממעשה שלא ביצע? האם חקר האמת עומד לנגד עיניהם של חוקרי המשטרה, השופטים או אזרחים מין השורה? מה הם ערכים כמו מצפון ומוסר, כאשר ממשיכים בשגרת החיים בידיעה שאדם עומד להירקב בכלא למשך שארית חייו כאשר יש סיכוי שאינו אשם? “הודאה מוקלטת”- היא סדרה מטלטלת שגורמת לחשוב פעם אחר פעם האם רשויות החוק עומדות לצד האזרחים, שבעה פרקים שכל אחד מצליח לערער יותר מקודמתו. שאלות רבות עולות בשבעה פרקים, ואף שאלה עדיין לא הצליחו לפתור.

סגור לתגובות.