מטופלים מחכים בתור לקבלת קנאביס רפואי בתל אביב. צילום: נוי גיא

שש שעות בתור: הדרך המפרכת עד לקבלת קנאביס רפואי

מאת נוי גיא

בישראל יותר מ-30 אלף מטופלים בקנאביס רפואי, שאותו מספקים תשע חברות. המובילה שבהן היא חברת “תיקון עולם”, שלה שני סניפים בלבד – בתל אביב ובצפת. לאחר ששירותי המשלוחים של החברה הופסקו לאחרונה מסיבה שאינה ברורה, אלפי מטופלים מגיעים לשני הסניפים האלו, אך נתקלים בלא מעט בעיות בדרך לטיפול שמסייע להם עם מחלתם. הסניפים קטנים, ההמתנה ארוכה וברחוב ואין בהם תאי שירותים.

מחוץ לסניף ברחוב אבן גבירול בתל אביב עומדת לרשותם עמדת קפה ומים בלבד. כסאות ההמתנה מצומצמים ומאולתרים. בהגיעם אל הסניף, נאלצים המטופלים להתמודד גם עם היעדר חניית נכים ומחסור בחנייה בכלל. נוסף על כך, בשני סניפי החברה התגלו לאחרונה חוסרים במלאי. די בביקור אחד בסניף בתל אביב של “תיקון עולם” כדי להבין שאלו לא התנאים שבהם צריכים להמתין חולים.

חולים ממתינים בתור מחוץ לסניף “תיקון עולם”, תל אביב. צילום: נוי גיא

שלמה ברוכים מגיע מיבנה לתל אביב פעם בחודש כדי לרכוש קנאביס רפואי עבור אשתו החולה. “באופן קבוע, אני ממתין בין שלוש לשש שעות בתור, אין חנייה, אין שירותים ומינימום של מקומות ישיבה ולי יש שתי רגליים, ברוך השם”, סיפר בייאוש. נ’, שמטופלת בקנאביס רפואי בגלל כאבים כרוניים, מתגוררת באשקלון. בעקבות הפסקת שירותי המשלוחים, נ’, בעלת נכות, מגיעה לסניף בתל אביב בתחבורה ציבורית, בנסיעה שנמשכת כשעתיים. “פעם בחודש אני נאלצת לעבור דרך מפרכת בשביל תרופה ולחכות כמו כולם – זה פשוט אבסורד”, העידה.

נוסף לתנאי ההמתנה, חברת “תיקון עולם” חווה לאחרונה גם חוסרים משמעותיים במלאי מוצרי הקנאביס הרפואי – במגוון הזנים, סוגי התפרחות והשמנים. בעקבות כך מטופלים רבים מקבלים כמות פחותה מהמינון שנרשם להם על ידי רופא מומחה. חוסר זה פוגע בטיפול של החולים. לטענת מטופלים, עובדי החברה הבטיחו להם השלמה של הכמות בפעם הבאה. חלק מהם מעדיפים לא לחכות ולרכוש קנאביס בדרכים לא חוקיות.

למרות הבעיות, רוב המטופלים טוענים ששורש הבעיה אינו בחברת “תיקון עולם” ובספקיות הקנאביס האחרות, אלא במשרד הבריאות שלא מאפשר פתיחת סניפים נוספים. “‘תיקון עולם’ הם המלאכים שלנו, הם לא האשמים בסיפור הזה”, אמר ?. כך קרה שמטופלי קנאביס רפואי נופלים בין הכיסאות, וחשים חוסר שוויון בינם לבין חולים אחרים שמטופלים בתרופות קונבנציונליות. “כשאני הולך לקנות תרופה לשפעת אני מחכה בבית מרקחת עם מיזוג ומקומות ישיבה, לא בפינת הרחוב”, מחה ד’, מטופל בקנאביס רפואי שמגיע מהערבה לתל אביב.

מטופלים מחכים בתור לקבלת קנאביס רפואי בתל אביב. צילום: נוי גיא

ייתכן שהרפורמה החדשה של משרד הבריאות בתחום הקנאביס הרפואי, שתאפשר לרשתות הפארם לחלק את התרופה למטופלים, לא תסייע להפחתת העומס על חברת “תיקון עולם” ודומותיה. לפי הרפורמה החדשה, מטופלי קנאביס רפואי לא יהיו זכאים לקבלת כמות של יותר ממאה גרם בחודש, גם אם רופא מומחה המליץ על כמות גדולה יותר. יתרה מכך, רשתות הפארם יציעו מגוון זני הקנאביס מצומצם בתפרחת בלבד, שלא כמו המגוון המוצע בסניפי “תיקון עולם” וחברות הקנאביס הרפואי האחרות.

ד”ר אלי רימון, מומחה לרפואת משפחה, פנימית וכללית, חושב שהעברת הקאנביס הרפואי מחברות פרטיות לבתי מרקחת תפגע במטופלים בשל מניעת האפשרות מהמטופל לבחור את זן הקנאביס המתאים לו באופן אישי. “ממטופל למטופל קיימת השפעה שונה, לכן בחירת זן מתאים משמעותית בהפחתת הכאבים”, הוא הוסיף.

מחברת “תיקון עולם” נמסר בתגובה לטענות שעלו בכתבה כי  “החברה עושה מאמצים גדולים כדי להתגבר על המחסור הזמני שנוצר בחלק מהזנים. הפער נובע מגידול של 50% במטופלי החברה ובביקוש למוצריה, כמו גם ממעבר של מאות ילדים אפילפטיים ואוטיסטים מטופלים מספקית אחרת. החברה עושה את מרב המאמצים למציאת פתרונות טכנולוגיים לניהול התורים, במקביל להדבקת הפער בזנים. נציין כי משרד הבריאות מסרב לאפשר לחברה ולשאר הספקיות לפתוח נקודות חלוקה נוספות”.

משרד הבריאות מסר בתגובה: “ביק”ר (היחידה לקנאביס רפואי – נ”ג) אכן התקבלו זה זמן דיווחים על חוסרים במוצרים בחברת ‘תיקון עולם’. חוסרים אלה ככל הנראה נגרמו מסיבות פנימיות בחברה. בביקורת שנערכה על ידי יק”ר ושה”מ (שירות ההדרכה והמקצוע במשרד החקלאות – נ”ג), בחוות הגידול בביריה של חברת ‘תיקון עולם’ התגלו ליקויים רבים, שהעלו חשש שמוצרי הקנאביס שיוצרו באותה עת בחווה עלולים להוות סכנה לבריאות ציבור מטופלי הקנאביס. החברה שולחת דגימות למעבדה ולאור התוצאות מאושרת האצווה לשיווק למטופלים. יודגש כי לא מאושרות אצוות לשווק, אלא רק לאחר שמוכח על ידי הבדיקות שאכן מדובר במוצרים בטוחים לשימוש, ושהמוצרים נקיים מזיהומים, רעלנים, שאריות חומרי הדברה והימצאות מתכות ומתכות כבדות – העלולים להיות בעלי השלכות על בריאות המטופלים”.

סגור לתגובות.