קנאביס. צילום: בתאל אלון

“חוק הרוק” לאיתור קנאביס וכל מה שפסול בו

המשרד לביטחון פנים בראשות השר גלעד ארדן קורא להוריד נהגים שהשתמשו בקנאביס מהכביש באמצעות בדיקה שתבחן הימצאותם של שרידי הסם בגופם. בנאום שנשא בחודש שעבר השר במליאה, לאחר העברת החוק שמסמיך את המשטרה לבצע בדיקות רוק בכבישים, כחלק מתוכנית “אי הפללה באחריות”, אמר ארדן כי צריך “לוודא שלמשטרת ישראל יש את היכולת לאכוף נהיגה תחת השפעת סמים”. אלא שבפועל הבדיקה המדוברת רחוקה מלהיות מדויקת.

הבדיקה משווקת לציבור כמו בדיקת ינשוף, אך למעשה שתי הבדיקות שונות בתכליתן. בעוד הינשוף בודק באמצעות נשיפה אם נמצא אלכוהול בגופו של הנהג בזמן ביצוע הבדיקה, בדיקת הרוק בודקת אם נמצאו שרידי קנאביס בגופו של הנהג מהיממה האחרונה. עצם ההשוואה אומר שנהג ששתה מנת אלכוהול יהיה נהג מסוכן על הכביש גם ביום שלמחרת, אף שזה כמובן לא כך במציאות.

אם כן, נראה שבדיקת הרוק המוצעת, שלא בוחנת אם הנהג נמצא תחת השפעה של קנאביס בזמן הנהיגה, נעשית כדי לצוד את אוכלוסיית צרכני הקנאביס בישראל. הבדיקה למעשה אומרת בריש גלי כי צרכן קנאביס לא יכול לנהוג כי הוא מסכן את הציבור. גם אם הנהג עישן קנאביס אתמול, הספיק לשתות בבוקר קפה ולאכול ארוחה והוא מה שנקרא בשפת העם “סחי מת”, הוא עדיין מסוכן לציבור.

בדיקת רוק. אילוסטרציה, מתוך אתר ITM

שלא בדומה לינשוף, בבדיקה זו, לא נקבע רף מינימלי שיעיד על כמות שרידים סבירה, שתוכיח כי הנהג לא נמצא תחת השפעת קנאביס בעת הנהיגה. לפי מגזין קנאביס, הבדיקה שבה המשטרה עשויה להשתמש כבר נוסתה במדינות אחרות והיא הראתה אי דיוקים. מפתחיה אף מסבירים כי הבדיקה טרם מוכנה להפוך למוצר שאיתו השוטרים בישראל יכולים לעבוד בשטח. ועדיין, במדינת ישראל כחלק מהרדיפה הלא צודקת נגד צרכני הקנאביס הוחלט לצאת עמה לפועל.

התיקון לחוק לא מסתפק בבדיקה. גם אם היא תצא נקייה, וגם ללא חשד סביר, יוכל שוטר לעכב ולחייב כל נהג לעבור בדיקת שתן ובדיקת דם, שמוצאות שרידי קנאביס בגוף גם חודש אחרי השימוש האחרון. כלומר, כל נהג שצרך קנאביס בחודש האחרון עשוי להיחשב מסוכן לציבור ואסור לאפשר לו להיות על הכביש, גם אם השפעת החומר פגה לאחר כמה שעות בודדות. על פי סקר שערכה לאחרונה הרשות למלחמה בסמים, 27% מכלל האוכלוסייה בישראל צורכת קנאביס. מדובר בכשליש מהאוכלוסייה, כמות שממנה לא ניתן להתעלם, שתעבור רדיפה מכוונת ולא צודקת.

העובדה כי התיקון לחוק מתבסס על בדיקה ניסיונית, שעל פי מומחים ברחבי העולם אינה מהימנה, היא שמרתיחה כל כך. על פי דיווח במגזין “קנאביס, המכשיר שבו ישתמשו לצורך בדיקה זו יהיה “דראגטסט 5000” של חברת “Dräger” הגרמנית. את המכשיר תייבא חברת “עמוס גזית” שזכאית לפטור ממכרזים. במגזין הסבירו כי לבדיקה אין תוקף משפטי ושיעורי טעויות גבוהים. למרות כל אלו, בשל נכונותה של מדיניות החוק בישראל להיטפל אל שליש מהאוכלוסייה שלה, אנו עתידים לראות את הבדיקה מתבצעת בכבישים כבר בשבועות הקרובים.

הפללת צרכני הקנאביס מנוגדת לחוק יסוד כבוד האדם וחירותו

מעבר לכך, התיקון לחוק עשוי להגדיר צרכני קנאביס רפואי כעבריינים למרות שהם זכאים לצרוך אותו באופן חוקי לחלוטין. צרכני קנאביס רפואי בעלי רישיון נהיגה קיבלו לאחרונה היתר מיוחד, שלפיו יוכלו לנהוג, אם לא צרכו קנאביס בשלוש השעות האחרונות. לפי דיווח בחברת החדשות, משרד הבריאות מתכנן להרחיב את התקנה ללא קשר לזמן צריכת הקנאביס אלא לכמות שתימצא בדם.

אלא שהמשטרה מעוניינת שלא לאפשר כלל לצרכני קנאביס רפואי לנהוג, ומציעה להם להתנייד בתחבורה ציבורית בחינם. מדובר באטימות חסרת תקדים מצד המערכת. צרכני הקנאביס הרפואי הם אנשים חולים, שצריכים רישיון נהיגה לרכב כדי להתנייד לטיפולים רפואיים. הם לא שונים מכל אזרח שצורך תרופות קבועות כאלו ואחרות, וכעת, יהיה עליהם להתנייד בתחבורה ציבורית, שרבות נאמר על שירותיה ופריסתה הלוקות בחסר.

צרכני הקנאביס כבר מתכננים להשיב מלחמה. מפלגת עלה ירוק מתכוונת להגיש עתירה לבג”ץ על התיקון בחוק. המפלגה אף יצאה בקמפיין גיוס כספים למימון העתירה. במפלגה מסבירים שעתירות דומות לבתי דין גבוהים במדינות אחרות התקבלו, ושטיעוניהם מתבססים לא רק על ההסברה כי לא מדובר בחומר מסוכן, אלא גם ביתרונות הכלכליים והמשפטיים שיתקבלו מתוכנית אי הפללה. לדבריהם, הם מתבססים על חוות דעת של מומחים בעלי שם מכל העולם בתחום הבריאות והכלכלה.

חברי מפלגת עלה ירוק טוענים את מה שברור כבר לכולנו – הפללת צרכני הקנאביס כשלעצמה מנוגדת לחוק יסוד כבוד האדם וחירותו. היא לא רק מסוכנת לצרכנים ולחולים, אלא גם לחברה עצמה. ללגליזציה מלאה של קנאביס יש יתרונות עצומים, כמו תנובה כלכלית וירידה באחוזי פשיעה. בעוד כל העולם כולו צועד קדימה ומפנים כי הפללת צרכני קנאביס היא בזבוז משאבים מיותר, בישראל צועדים אחורה ומתעקשים להקשות את החיים של שליש מהאוכלוסייה בישראל.

סגור לתגובות.