ארכיון. למצולמים אין קשר לכתבה

סטודנטים כפותים ו”אללה אכבר”: סרטון מחאה מעורר סערה

שביתת המרצים במכללות הציבוריות הסתיימה לפני שבועות ספורים, אך סרטון שהופץ לקראת סופה עדיין מעורר תרעומת בעיקר בקרב סטודנטים מוסלמים. בסרטון מצולמים סטודנטים כפותים לכיסאות, ראשם מכוסה בבד שחור וברקע נשמעת קריאת “אללה אכבר”. בסופו של הסרטון הופיע הכיתוב “לא על הגב שלנו”. אמירה שיוחסה למחאת הסטודנטים על השבתת הלימודים בידי אנשי הסגל הבכיר באותו פרק זמן.

הסרטון, שהועלה ליוטיוב על ידי סטודנט או סטודנטית שלומדים בכיתת עיצוב במכון הטכנולוגי חולון, זכה לתפוצה רחבה בקבוצות וואטסאפ סטודנטיאליות ובתוך זמן קצר הגיע עד ללומדים במכללת ספיר. חלק מאלה שנחשפו לסרטון היו סטודנטים מוסלמים שהשימוש בקריאת התפילה ברמיזה למעשה אלים עורר בהם כעס רב. לדבריהם, מדובר בשימוש גזעני שמניעיו פוגעניים.

בסמה אבו האני, סטודנטית במחלקה לעבודה סוציאלית, נפגעה מהניסיון להשוות בין הסכנה שבביטול הסמסטר לבין מאפייני הדת המוסלמית. “אני מבינה שלאחרונה ישנה אי-יציבות ביטחונית בארץ, ושהעוינות במדינה הולכת ומתעצמת, אך אני לא מצליחה להבין את ההיגיון שבהקבלת הביטוי ‘אללה אכבר’ לשביתת המרצים. כיצד יוצרי הסרטון יכלו לקשור זאת לקול נפץ ולאנשים שראשם מכוסה?” אבו האני תהתה. “קודם כל נפגעתי כמוסלמית ואחר כך כסטודנטית שלומדת עם אנשים מכל גווני החברה הישראלית”.

באסלאם המונח “אללה אכבר” (בעברית: “האל הגדול מכולם”) מתייחס לגדולתו ועוצמתו של האל ונועד לבטא את החשיבות הרבה שרוכשים אליו בני הדת המוסלמית. “פגעו בכבודי ובכבוד בני עמי”, העידה אבו האני. “אני מבקשת להפסיק לייחס למוסלמים כל אירוע רע שמתרחש במדינה הזאת! יש כאן ניסיון לבחור במטאפורות מסוימות כדי להצביע על המשפט ‘אללה אכבר’ כביטוי לטרור. זהו מרכיב מהתפילה ומהאמונה שלי. זה המפלט שלי מהעולם הזה. גם אם הסרטון הזה היה הומוריסטי, כמו שנאמר לי, אני מתנגדת נחרצות לפעולות שלועגות לדתם ולאמונתם של אחרים”.

“פוגעני ומסית לגזענות”

גם מוחמד אבו גרארה, סטודנט לניהול תעשייתי במכללה, זעם כשצפה בסרטון. “מדוע הם לא כיבדו את תחושתנו? אם היינו עושים את אותו הדבר היינו מואשמים באלימות ובחוסר נימוס. אני מאוד מאוכזב מהשנאה ומהזלזול הזה באנשים שדתם אחרת”. ולאא אלקאדי, סטודנטית במחלקה לתקשורת, סיפרה שהסרטון המתריס העכיר את האווירה.

“זה הדבר הכי גזעני ומכליל שראיתי עד כה. כסטודנטית שחובשת כיסוי ראש נעלבתי עמוקות. הסרטון מייצר סטיגמות על גבם של הסטודנטים הערבים. זו שנתי השנייה במחלקה לתקשורת. כולנו לומדים במכללה הזו יחד – ערבים ויהודים כאחד. אנו מכירים אחד את השני, צוחקים ומבלים כעשר שעות ביום. אף פעם לא הרגשתי כחריגה בגלל היותי ערביה ולכן, הסרטון פוגעני בעיניי ומסית לגזענות”.

בעקבות הטענות שהועלו בכתבה מסרו חברי אגודת הסטודנטים של המכון הטכנולוגי חולון כי הם לא קיבלו לידם את הסרטון המדובר. מדוברות המכון נמסרה התגובה הבאה: “המכון לא ידע ולא היה מודע לסרטון הנ”ל. המכון פועל רבות לשילוב אוכלוסיות מכל המגזרים ומאוד גאה על כך”.

עוד באותו נושא:

 

סגור לתגובות.