לא מעוניינים להסתכל על חצי הכוס המלאה (צילום: נוי גיא).

“פסק דין הטיפים” יהרוס לי את החיים

בחודש הבא צפוי להיכנס לתוקף “פסק דין הטיפים“, שלפיו תשרים של מלצרים ימוסו. במילים אחרות, טיפים מלקוחות ייחשבו לשכר המלצרים, וינוכו מהם מסים כמו פנסיה וביטוח לאומי, וכך הם “יזכו” לזכויות סוציאליות. פסק הדין, שניתן במארס על ידי נשיא בית הדין לעבודה בדימוס, השופט בדימוס יגאל פליטמן, במעמד פרישתו, צפוי להביא לקיצוץ של שליש עד מחצית מהמשכורת של מלצר. השאלה המרכזית שעולה כעת היא מדוע חשב השופט פליטמן, שבפסק דין זה הוא מיטיב עם אוכלוסייה, שכוללת ברובה חיילים משוחררים וסטודנטים?

מלצרות בישראל היא עבודה זמנית שנותנת מענה כספי מיידי לצעירים שרוצים להתפרנס בכבוד מבלי לקבל שכר מינימום כמו בשאר העבודות המוצעות להם במעמדם. לפי נתוני הלמ”ס, העבודות השכיחות ביותר בקרב חיילים משוחררים וסטודנטים לתואר ראשון שגילם נע בין 29-20 הן מלצרות, אבטחה ומכירות. האם חיילים משוחררים או סטודנטים שעובדים בתור מלצרים מעוניינים בימי חופשה, ימי הבראה, שעות נוספות ועוד זכויות סוציאליות? לא, הם רוצים לקבל את שקית הטיפים שלהם כמה שיותר כבדה וכמה שיותר מהר.

בתור סטודנטית במכללת ספיר שגרה בתל אביב כל שנותר לי לומר הוא ששיטת המיסוי החדשה היא רק הכנסה נוספת לקופת המדינה, לא לקופה שלי

פה זה לא אירופה, כבוד השופט בדימוס פליטמן. צעירים לא יפתחו קריירה ממלצרות, שבמהלכה יקודמו למנהלי משמרת ומנהלי מסעדות. זהו לא חלומם של מלצרים. במלצרות בישראל לא חושבים על העתיד הרחוק ועל הקריירה העתידית שעשויה להתפתח בעולם המסעדנות, אלא על העתיד הקרוב, על המחר. על שכר הדירה, שכר הלימוד, חשבון החשמל, חשבון המים, מסי הארנונה והקניות בסופר שצפויים להתייקר בחודש הבא. פסק הדין הזה מאיים על צעירים שיצאו מבית הוריהם וצריכים להמשיך לקיים את אורח חייהם. חוסר תגמול בשכר יוביל לחוסר מוטיבציה שיוביל להתפטרות המונית, לשינוי שוק המלצרים בישראל, ולבסוף להגדלת הפערים הכלכליים.

גם המסעדנים צפויים להיפגע מחוסר המוטיבציה הזה. הם כבר מודים שיתקשו לפתות מלצרים שבעבר השתכרו משכורות גבוהות. בעוד שהיום מלצרים משתדלים לתת את השירות הטוב ביותר כדי שיקבלו את הטיפ הגבוה ביותר, החל מינואר אפשר לשער שהמוטיבציה שלהם תרד דרסטית. השנה מלאו עשר שנים לעבודת המלצרות שלי. בתור סטודנטית במכללת ספיר שגרה בתל אביב כל שנותר לי לומר הוא ששיטת המיסוי החדשה היא רק הכנסה נוספת לקופת המדינה, לא לקופה שלי. וזה יהרוס לי את החיים.

סגור לתגובות.