הפגנה בעקבות שביתת המרצים בספיר, 20 בנובמבר. צילום: נעה פישר

“יש לנו פה אחריות”: האגודה משיבה לביקורת על פועלה בשביתה

מאת אמיתי דואק ונעה פישר

“אגודת הסטודנטים נכשלה בהעברת המסרים בין הסטודנטים לבין המרצים”, “לא מעניין אותם מאיתנו”, “לא אכפת להם שאנחנו הולכים לשלם על השבועות שבהם לא למדנו” – אלה חלק מהטענות שנשמעו בקרב סטודנטים על האגודה בעקבות התנהלותה ביחס לשביתת המרצים בתחילת השנה. סטודנטים טוענים כי ראשי האגודה לא פעלו מספיק בזמן השביתה שנמשכה כחמישה שבועות, ואחריה. כעת, באגודת הסטודנטים מנסים להתמודד עם הטענות.

“ברגע שהמרצים הודיעו על השביתה קיבלנו את זה כמו רעם ביום בהיר”, סיפר ניר טל, יו”ר אגודת הסטודנטים בשיחה עם ספירלה. לדבריו, יושבי ראש אגודות הסטודנטים במכללות הציבוריות החלו אז לדבר בינם לבין עצמם כדי למצוא פתרון לפלונטר שאליו נקלעו. “בשלב הראשון של השביתה, לא היינו בעד המרצים מהסיבה שהם לא הבטיחו לתת גב לסטודנטים מבחינת חיסורים”, העיד טל. לטענת ראשי אגודת הסטודנטים, עוד לפני היציאה לשביתה הם ניסו לקבל מהמרצים תשובה בנוגע למתן אישור היעדרות מהשיעורים. אך לדבריהם, התשובה שקיבלו הייתה לקונית. “כאן זה הסתיים”, הוסיף טל.

ניר טל יו”ר אגודת הסטודנטים (מתוך פייסבוק האגודה)

“להגיד שהסגל דורש מהמרצים שלו לא לבדוק נוכחות זה דבר לא אפשרי מבחינה משפטית”, אמר בתגובה ד”ר אבנר דינור, אחד מנציגי המרצים. “מה שכן עשינו זה כתבנו גם לנשיא, וגם למרצים מכתבים שאפשר היה להבין מהם שגישתנו היא שאנחנו רוצים לעזור לסטודנטים לתמוך בשביתה ושאנחנו בהחלט תומכים במודעות חברתית של סטודנטים”.

ב-12 בנובמבר הצטרפה אגודת הסטודנטים בספיר לשביתת הסטודנטים הארצית. “ברגע שזה נהיה ארצי החלטנו שאנחנו הולכים על זה”, סיפרה סגנית ראש האגודה, שירן לוי. “לא רצינו לצאת לשביתה כשאין לנו גם גב ארצי, זה היה יכול להיות לא אפקטיבי”, היא הדגישה. באותו הזמן לא התקיים משא ומתן בין משרד האוצר למרצים. טל הוסיף כי “עשינו זאת במטרה לקדם את המשא ומתן”.

לדברי ראשי האגודה, הלחץ שהפעילו אגודות הסטודנטים והתאחדות הסטודנטים הארצית הצליחו להביא לחידוש המשא ומתן שנערך בליווי מגשרת מטעמם. שבוע לאחר מכן, לאחר שבאגודה הבינו כי הסטודנטים לא משתפים פעולה עם השביתה, הוחלט להפסיק את השביתה. “לא חזרנו לשביתה כי ידענו שאף אחד לא יבוא ו’יפוצץ’ שיעורים”, סיפרה לוי.

ראשי האגודה טוענים כי כשבוע אחרי סיום שביתת הסטודנטים, המרצים הבינו שאם השביתה שלהם תימשך הסמסטר עלול להתבטל. ראשי מחלקות החלו אז להורות לא לסמן חיסורים בשיעורים. “אחרי המהלך הזה הסטודנטים התחילו לשתף פעולה עם מחאת המרצים”, אמר היו”ר.

“קראו לנו ‘אגודת המרצים'”

ביום שלישי, 20 בנובמבר, התקיימה הפגנה של סטודנטים בתמיכה בשביתת המרצים. באגודה הסבירו כי הם לא היו בעד המחאה משום שהבעת התמיכה במרצים הייתה כמו גיבוי מלא בהם. ובכל זאת, הם החליטו לקדם את ההפגנה כי רבים מתוך הסטודנטים רצו להשתתף בה.

“לא הרגשתי הכי בנוח, לא האמנתי בזה במאת האחוזים”, סיפר טל. “אבל ראיתי את עצמי כאחראי על מה שקורה שם. ברגע שפרסמנו וידעתי שתבוא משטרה, הרגשתי שיש עליי אחריות מסוימת להיות שם”, הוסיף. “קראו לנו ‘אגודת המרצים’ באופן לא ברור. רוב מה שניר עשה במחאה זה לכוון את התנועה”, ציינה לוי.

בעיני ד”ר דינור, אגודת הסטודנטים זגזגה באשר ליחסה שביתה. “פעם היא ניסתה לומר שהמרצים בסדר, פעם שהם לא בסדר. אני יכול להבין את זה כי אין ציפייה שהסטודנטים יהיו תמיד בעד המרצים. אבל הזגזוג לא קידם את העניין ולא את האינטרסים של האגודה”.

[playbuzz-item item=”115421a9-6dfe-43b1-8dc9-80f33cd3e707″ wp-pb-id=”258227″]

השביתה הסתיימה יום לאחר מכן, וב-22 בנובמבר המכללה חזרה כבר לפעול במתכונת מלאה. אלא שאז נשמעה ביקורת נוספת בקרב הסטודנטים על הישגי האגודה, הדלים לטענתם, מול ההנהלה באשר לתנאים שיינתנו לסטודנטים בעקבות הפסד הלימודים.

אחת הטענות של סטודנטים הייתה לגבי תשלום שכר הלימוד על סמסטר א’. כמה סטודנטים קראו שלא לשלם את הסכום המלא עד שהמכללה לא תפחית בעלותו בעקבות השביתה. באגודה לא מיהרו להצטרף למחאה. “יש לנו פה אחריות”, אמר טל והוסיף כי “ברגע שרוצים החזר, זה שם אותנו בבעיה כי שכר הלימוד מורכב מנקודות זכות ומשמעות הפחתת השכר היא ירידה בנקודות זכות, שיצטרכו להשלים אותן”.

פוסט על מחאת “לא בני ערובה”. (צילום: מתוך פייסבוק)

 

סגור לתגובות.