IMG_0091

המלצות צפייה: 7 סרטים ליום הזיכרון לשואה ולגבורה

יום הזיכרון לשואה ולגבורה שיצוין מחר (חמישי) הוא הזדמנות טובה לצפייה בסרטים שתיארו את סיפוריהם של ששת המיליונים שנספו בשואה, אלה ששרדו אותה, ואלה שסייעו להם בכך. “ספירלה” אספה עבור מי שבוחר לזכור דרך מסך הטלוויזיה, שבעה סרטים שמספרים על האומץ ועל הגבורה שהופגנו באותם זמנים. חלק מהסרטים ישודרו בערוצי הטלוויזיה ושירותי ה-VOD החל מהיום בלילה.

“התנגדות”, 2008

הסרט מבוסס על סיפור אמיתי של שלושה אחים למשפחת ביילסקי היהודייה מבלארוס – טוביה, עשהאל וזוס. לאחר שמשפחתם נרצחה בגטו, הבינו השלושה שסופם של האנשים בגטו הוא מוות. מתוך התנגדות לאנטישמיות שפקדה את גרמניה הנאצית, הם ברחו ליערות מזרח אירופה בשביל לשרוד, שם הם הקימו מחתרת פרטיזנית שלחמה בנאצים והצילה יותר מאלף יהודים. ככל שהעלילה מתקדמת, יהודים רבים מצטרפים למחתרת ומספרם הולך וגדל. הסרט מציג הן את חיי המחנה הקשים שלוו בחולי, רעב וייאוש והן את הפעולות הצבאיות והנקמניות שנקטה המחתרת. את גיבור הסרט ומנהיג הקבוצה, טוביה, מגלם השחקן דניאל קרייג המוכר מסרטי “ג’יימס בונד”. 137 דקות. ישודר הערב ברשת 13, 22:15.

“רוץ ילד רוץ”, 2014

עיבוד גרמני לספר הילדים של אורי אורלב, המבוסס על סיפורו האמיתי של שרוליק, ילד בן שמונה שנותר לבדו בפולין לאחר שנעלמו עקבותיהם של הוריו וכעת נאלץ לשרוד את תקופת השואה בכוחות עצמו. הסרט מציג אחד מסיפורים רבים של ילדים שהצליחו להישאר בחיים למרות הקשיים הרבים שחוו בתקופת מלחמת העולם השנייה. הסרט גם מראה את חשיבותם של אזרחים פולנים שסייעו ליהודים לשרוד בתקופה זו, ומנגד מדגיש את השנאה והרוע של הנאצים כלפי היהודים, ובהם ילדים. שפת הסרט: עברית-גרמנית, 112 דקות. נטפליקס DVD.

“הבן של שאול”, 2015

התסריט של הסרט ההונגרי “הבן של שאול” מבוסס על הספר “בכינו בלי דמעות: עדויותיהם של אנשי הזונדרקומנדו היהודים מאושוויץ” מאת גדעון גרייף וכן על הספר “מגילות אושוויץ” המגולל את סיפוריהם של אנשי הזונדרקומנדו מאושוויץ. סרט זה מתאר את חייו של אסיר יהודי-הונגרי, שאול אוסלנדר, שהגיע למחנה הריכוז באושוויץ-בירקנאו. באחת מהסצנות שאול מבחין ברופא אס-אס חונק ילד גוסס למוות ובטוח שהילד הגוסס הוא בנו. לאחר מכן, הוא מעלים בחשאיות את הגופה מהמשרפות ועומד בפני הדילמה שמחייבת אותו לבחור בין השתתפות במרד חשאי של היהודים במחנה לבין קבורה יהודית ראויה לבנו. 107 דקות. yes VOD. 

“ממזרים חסרי כבוד”, 2009

קומדיה שחורה דמיונית של הבמאי קוונטין טרנטינו העוסקת בניסיון של היהודים להפיל את השלטון הנאצי. הסרט מתחלק לשני סיפורים מרכזיים. האחד הוא סיפורה של שושנה דרייפוס, יהודייה-צרפתייה צעירה ששינתה את זהותה וברחה מהנאצים לצרפת, לאחר שהייתה עדה לרצח משפחתה על ידי קולונל נאצי. הסיפור השני הוא סיפורו של הקצין אלדו ריין, שאותו מגלם בראד פיט, שמקים ארגון של חיילים אמריקניים-יהודים שמטרתו לחסל את המנהיגים הנאצים הבכירים. העלילה מובילה לכך ששני הגיבורים נפגשים ומשתפים פעולה. 153 דקות. נטפליקס DVD. 

“הפסנתרן”, 2002

מבוסס על סיפורו האמיתי של ולדיסלב שפילמן, אמן ומוזיקאי יהודי-פולני נחשב, ששרד את השואה בין היתר בשל כישרונו לנגינה בפסנתר. גיבור הסרט שאותו מגלם השחקן אדריאן ברודי, מעלה זכרונות מעברו כאשר היה בשיא הקריירה שלו כמוזיקאי בפולין והוא משתמש במוזיקת הפסנתר שדמיין בראשו, כדי להינצל ממצבים כמו רעב, קור וייאוש בזמן המלחמה. 150 דקות. ישודר מחר בערוץ ההיסטוריה ב-yes וב-HOT בשעה 15:50, ובוואלה! VOD.

“המצוד אחר קלאוס ברבי”, 1988

סרט תיעודי המגולל את סיפורו של הפושע הנאצי קלאוס ברבי, שהיה ראש הגסטאפו בעיר ליון שבצרפת והיה אחראי לשליחתם של יהודים רבים למותם בתאי הגזים. ברבי היה ידוע בשל אכזריותו הרבה כלפי יהודים ו”זכה” לכינוי “הקצב מליון”. לאחר המלחמה נמלט קלאוס לדרום אמריקה, שם הפך לסוכן מודיעין אמריקני שפעל תחת חסותם של דיקטטורים מקומיים ביבשת. קלאוס המשיך במסכת אלימות כלפי בני אדם רבים, עד שלבסוף נלכד בשנת 1987 ונידון למאסר עולם. 60 דקות. ישודר היום בערוץ 8 ב-HOT וב-yes, בשעה 23:05. 

“בחירתה של סופי”, 1982

עיבוד לספרו של ויליאם סטיירון, המציג את ההשפעות של מלחמת העולם השנייה על ניצולי השואה והיהודים מרחבי העולם. הסרט שנחשב ליצירה על-זמנית, מציג את סיפורה של סופי, שאותה מגלמת מריל סטריפ, ניצולת שואה שהיגרה לאירופה מארצות הברית ונמצאת במערכת יחסים מורכבת עם יהודי-אמריקני בעל אובססיה לשואה. עלילת הסרט מתרחשת לאחר המלחמה, אך ככל שהיא מתקדמת אנו נחשפים לעברה הטראומטי של סופי ומבינים את משמעות שם הסרט. למעשה, הסצנה הקשה ביותר היא כאשר סופי נזכרת ברגע שבו נאלצה לבחור מי מבין שתי בנותיה תישאר עמה ותשרוד ומי תישאר לבדה ותיאלץ להסתדר בכוחות עצמה. בזכות סצנה זו, ניתן להבין עם אילו דילמות יהודים נאלצו להתמודד בתקופת השואה. 150 דקות. Amazon Prime. 

סגור לתגובות.