ד"ר יעלה רענן. צילום באדיבות המצולמת

מרצה בספיר ברשימת המרצים “האנטי-ישראלים”: “זו בריונות”

“זו בריונות שמטרתה היא השתקת חופש הדיבור”, כך תיארה השבוע בשיחה עם “ספירלה” ד”ר יעלה רענן, מרצה במכללת ספיר, את הכללתה ברשימת אנשי אקדמיה בעלי עמדות שמאל שפרסמה תנועת הימין “אם תרצו”. הרשימה שכוללת כ-80 מרצים מאוניברסיטאות ומכללות שונות בארץ, מופצת באתר אינטרנט ייעודי שהקימה התנועה וכוללת גם אפשרות להגיש “תלונה” על מרצה שמביע דעות “אנטי ישראליות”.

“אני לא מכניסה את הנושאים האלו לקורסים שלי”, אמרה ד”ר רענן, מרצה מן החוץ במחלקה למנהל ומדיניות ציבורית. “אני מדברת עליהם בחיים הפרטיים שלי”. היא הוסיפה כי “האקדמאים הם חלק מהאוכלוסייה הישראלית ויש להם זכות דיבור גם מחוץ לעבודה. גם לימין וגם לשמאל’.

ד”ר רענן היא פעילה פוליטית כבר שנים רבות ובמערכת הבחירות האחרונה היא התמודדה על מקום בפריימריז של מפלגת חד”ש, אך הפסידה. בשנה שעברה השתתפה ד”ר רענן בהפגנה שנערכה בסכנין נגד המצב ברצועת עזה, והצהירה: “ביחד נשחרר את פלסטין מהשלטון הישראלי”. בסרטון אחר שפורסם מאותה הפגנה הוסיפה ד”ר רענן: “מעולם לא גיניתי את חיילי צה”ל ואני מגנה את פעולות חמאס”.

רשימת המרצים של “אם תרצו” פורסמה כחלק ממיזם חדש של התנועה בשם “הכר את המרצה”, שמלווה בסיסמה: “לא תהא פוליטיזציה באקדמיה!”. “מרצים רבים באקדמיה הישראלית הם פעילי שמאל קיצוני. חלקם מקדמים חרם אקדמי נגד ישראל בתוך המדינה ומחוצה לה”, נכתב באתר שהקימה התנועה. “תנועת ‘אם תרצו’ מאמינה כי זכותו של הציבור לדעת מי הם אותם מרצים ומה הם אומרים. שכן הציבור הישראלי הוא זה שמממן בכספי המיסים שלו את אותם אנשים”.

 

רשימת “קווים מנחים” לפיהם הארגון מחליט על הכנסת המרצה לרשימה (צילום מסך)

 

בתוך האתר קיימת אפשרות לסטודנטים לדווח על מרצים “בעייתיים” על ידי “קו חם” שאנשי “אם תרצו” מפעילים, וכן באמצעות טופס הנמצא באתר. האתר גם מאפשר לאנשי האקדמיה שמופיעים ברשימה לבקש שיוסרו ממנה על ידי מכתב לאתר. לפי האתר, פנייה כזו “תישקל ברצינות”.

“אם תרצו” היא תנועה המזוהה עם הימין, שלפי אתר האינטרנט שלה, “פועלת לחיזוק ולקידום ערכי הציונות בישראל ולבניית חברה ציונית”. התנועה טוענת שהיא נאבקת בתופעת הדה-לגיטימציה של מדינת ישראל ונותנת מענה לתופעות פוסט ואנטי ציוניות. היא מוכרת בשיח הציבורי בעיקר בשל קמפיין “השתולים” בשנת 2016, שבמסגרתו היא מיפתה אומנים שחברים בארגוני שמאל, בהם רבקה מיכאלי וגילה אלמגור. את הקמפיין תקפו בזמנו פוליטיקאים משני צדי המפה הפוליטית.

התנועה מפעילה תאים באוניברסיטאות ובמכללות בכל רחבי הארץ, בהם באוניברסיטת תל אביב, האוניברסיטה העברית אוניברסיטת בר-אילן. גם במכללת ספיר יש סניף של התנועה, הפעיל מאז שנת 2012. יושבת ראש התא היא נעמי כהן, סטודנטית לתקשורת.

ראש אגף מדיניות ב-“אם תרצו” מדבר על המיזם

פעיל “אם תרצו” מסביר על קמפיין “הכר את המרצה”, מתוך ריאיון בערוץ 20

ועד ראשי האוניברסיטאות מסר השבוע ל“הארץ” כי מדובר ב”ציד מכשפות שמנהלים ארגונים פוליטיים קיצונים המשרתים אינטרסים פוליטיים ציונים”. הוועד קרא גם “לעצור לאלתר את מערכת ההלשנות וההפחדות. אסור שבאוניברסיטאות במדינה דמוקרטית מרצים וסטודנטים יפחדו לדבר, לשאול שאלות ולהטיל ספק”.

מתן פלג, יו”ר תנועת “אם תרצו”, מסר בתגובה כי “התופעה שבה מרצים ישראלים פועלים בעולם לקידום לחץ בינלאומי על ישראל, החרמת מוסדותיה והפרחת עלילות דם נגד חיילי צה”ל חייבת להיחשף לכל אזרח במדינת ישראל. אנו סמוכים ובטוחים כי אור השמש יוכל לחטא במידת מה את אותה שחיתות מוסרית ופשיטת רגל ערכית. ובכך בחשיבותו של אתר החיפוש “הכר את המרצה”. זהו צעד חשוב שיחזק את האקדמיה הישראלית ויהפוך אותה לליברלית ושוויונית יותר”.

ממכללת ספיר נמסר כי “אין לנו קשר לפרסום או לרשימה”.

סגור לתגובות.