לומדים להתמודד עם החרדה במרכז נגישות. צילום: אביגל הילה ריבקין

לא רק ריטלין: השיטות להגברת הקשב והריכוז בתקופת המבחנים

מאת אביטל אורמן

תקופת המבחנים בעיצומה וסטודנטים רבים בוחרים להשתמש בריטלין כדי להגביר את הריכוז במהלך הלמידה. ריטלין היא תרופה המיועדת להגברת ריכוז בקרב ילדים ומבוגרים שסובלים מהיפר-אקטיביות ומהפרעות קשב וריכוז. בשנים האחרונות מתברר כי הריטלין תורם גם לשיפור היכולות המוחיות. למרות השפעותיו החיוביות, ריטלין דומה בהשפעותיו הביולוגיות להשפעות של קוקאין. למי שמעדיף שלא ליטול ריטלין, מסיבות אלו ואחרות, “ספירלה” ליקטה בעזרת ד”ר רותם צור, התזונאית קרן אן-גיינמן ומרכז ד”ר-טל, שישה טיפים שיכולים לסייע לשפר את רמת הריכוז.

טיפ ראשון: סבלנות

המוח האנושי מתרגל כמעט לכל דבר. כלומר, גם אם הפסקתם ליטול ריטלין או שאתם נמצאים כרגע בתקופת המבחנים הראשונה בחייכם – אל תילחצו. מיום ליום, תתרגלו ללמידה ללא ריטלין. סביר להניח שבהתחלה תקומו הרבה מהכיסא ותעשו יותר הפסקות, אבל בסופו של דבר, המוח יתרגל ללמידה ויצליח לזכור חומר רב ללא עזרים תרופתיים.

טיפ שני: פעילות גופנית

פעילות גופנית משפרת את התפקוד של המוח. בגופנו קיים חלבון ששמו “גורם נוירוטרופי מוחי”, הממלא תפקיד משמעותי ביצירת נוירונים (תאי עצב) חדשים. בזמן פעילות גופנית רמתו של החלבון עולה, וכתוצאה מכך הנוירונים שורדים יותר ומסייעים לנו לשמור על הקוגניציה שלנו במיטבה. ארגון הבריאות העולמי ממליץ על פעילות גופנית בהיקף של כ-150 דקות בשבוע.

אפשר גם בלי ריטלין. צילום: אביטל אורמן

טיפ שלישי: הקפדה על תזונה בריאה

המוח האנושי מושפע ממזון בצורה אוטומטית. כלומר, יש מאכלים שמומלץ לצרוך כדי לשמור על קוגניציה טובה יותר כמו פירות יער, פטרוזיליה, סלרי, אורגנו, יין ענבים, מוצרי סויה, בצל, כרישה, ברוקולי, תה ירוק, יין אדום, שוקולד קקאו, שזיפים, תפוחים, ענבים ורימון. יחד עם זאת, תזונה לא יכולה להחליף ריטלין למי שכבר נטל את התרופה על בסיס קבוע. אפשר להחליט יחד עם הרופא שמנסים שינוי תזונתי וספורטיבי לתקופה ולראות מה ההשפעה, אבל זו אינה החלטה שצריך לקבל לבד.

טיפ רביעי: טיפול באמצעות נוירופידבק

טיפול ניורופידבק הוא שיטה המעניקה חיזוקים חיוביים ושליליים למוח. במהלך הטיפול, המטופל צופה בסרט או משחק במחשב בזמן שראשו מחובר לאלקטרודות שעוקבות אחר הפעילות המוחית שלו, בדגש על זו שמשקפת יכולות הקשב והריכוז. כשהמוח מפגין דפוסי פעילות האופייניים למצבי חוסר קשב – המטופל רואה את הסרט מטושטש, באופן איטי וללא קול או שאינו יכול לשחק במשחק מחשב כראוי. לעומת זאת, כאשר המוח מפגין דפוס פעילות נכון, יכולת הריכוז של המטופל גבוהה יותר ולכן הוא יכול לצפות בסרט או לשחק במשחק ללא קושי. כך, הטיפול מאמן את המוח להתרכז ללא עזרים כימיים.

טיפ חמישי: שימוש באומגה 3

אומגה 3 הוא תוסף מזון שמגיע בקפסולות שמקורו בשמן הנמצא בדגים ובאגוזים והוא מסייע לריכוז ולרגיעה. על פי כמה מחקרים, מחסור בו עלול להוביל להיווצרות בעיות תפקודיות במוח.

טיפ שישי: שינה טובה

גם אם למדנו שעות רבות לקראת המבחן, מחסור בשינה משפיע עלינו ועל יכולתנו במהלך היום. קל וחומר על רמת הריכוז והקשב. אין צורך להילחץ ולהימנע משינה בלילה. קבעו לעצמכם זמן למידה וכשסיימתם אותו, לכו לנוח ולישון מספיק שעות כדי שתרגישו רעננים בבוקר.

סגור לתגובות.