סלסלות פיקניק בהזמנה אונליין. מתוך עמוד האינסטגרם Versal

דווקא בגלל הקורונה: העסקים שנאלצו לעבור לאינטרנט – וזכו להצלחה

ההגבלות שהוטלו לאורך השנה האחרונה הביאו עסקים רבים לנקודת משבר. בעלי עסקים מצאו עצמם משנים ייעוד, תחום - ועוברים גם למכירה אונליין. שלוש נשים מספרות כיצד הקימו עסק, והגיעו להצלחה שהפתיעה גם אותן

עדי מיכאלי, בת 19 מאשקלון, חלמה מגיל קטן להיות מעצבת גרפית – ואפילו להקים עסק משלה. לתחום נחשפה בלימודים בתיכון, וכשהגיעה לצבא אף שובצה לשרת בעיתון האינטרנטי של צה”ל. במקביל, החלה לעבוד בבית דפוס בעיר הולדתה כדי לצבור ידע וניסיון, ועם הכסף שחסכה סייעה כלכלית למשפחתה. אך הקורונה שינתה הכל עבורה. לבסיס הצבאי לא יכולה היתה עוד ללכת, מכיוון שאמה היא חלק מהצוות הרפואי שנלחם בנגיף בבית החולים ברזילי באשקלון – ויש חשש ממשי להידבקות. בית הדפוס שבו עבדה נסגר, ומיכאלי נאלצה “לחשב מסלול מחדש” – כדי למצוא שוב מקור פרנסה.

מיכאלי הבינה שהישיבה בבית לא מותירה לה הרבה ברירות. “קניתי מדפסת מקצועית, ציוד וחומרים והקמתי בית דפוס ביתי”, היא מספרת. “זו תקופה לא קלה, שדרשה ממני לחשוב איך אני יכולה להרוויח כסף בקלות ובמהירות”. אך בית הדפוס הביתי שהקימה בחדר ילדותה הפך לא רק למקור הכנסה שולי – אלא להצלחה גדולה בהרבה. מאז שהקימה את העסק, הספיקה לעבוד עם מפורסמים כמו הזמרת נסרין קדרי והזמר איתי לוי, וקהל הלקוחות שלה גדל מדי יום. “בבית הדפוס באשקלון רוב הלקוחות היו מקומיים, והיה קשה לשווק להם את המוצרים. כעת, בזכות האינסטגרם והפייסבוק, אני מצליחה להגיע ללקוחות מכל הארץ ומכל הגילים”, מסבירה מיכאלי. היא אומרת שהופתעה מאוד מהיקף ההצלחה של העסק: “צריך רק תעוזה ושיווק ברשתות, זה פותח המון דלתות”.

מיתוג אישי. מתוך האינסטגרם של פיאסטה

עמוד האינסטגרם של מיכאלי, “פיאסטה”

כמו מיכאלי, בעלי עסקים רבים ברחבי הארץ נאלצו להתאים עצמם למציאות המשתנה – ורבים מהם אף הצליחו למנף את העסק ולהצליח עוד יותר מהתקופה שלפני הקורונה. הפלטפורמה הדיגיטלית, הפרסום ברשתות החברתיות והגישה לקהל לקוחות בכל הארץ יצר עבורם מנוף להצלחה. לפי גלובס, בשנת 2020 צמחו מחזורי העסקאות אונליין: עלייה של 64% בענף המחשבים, כ-71% בענף המזון וכ-103% בענף המסעדנות.

עסק קטן נוסף שזכה להצלחה דווקא בתקופת הקורונה הוא עסק התכשיטים של שלי אוחנה, בת 24 מקרית מלאכי. אוחנה למדה עיצוב אופנה לאירועים, אך משבר הקורונה, שהביא לביטול האירועים, העמיד אותה על סף אבטלה. בשיאו של המשבר פתחה עמוד אינסטגרם, שבו היא משקוות תכשיטי כסף. “העסק של התכשיטים מתעלה על עסק הביגוד שהיה לי לפני עידן הקורונה”, מעידה אוחנה. “בשיווק האינטרנטי, קהל הלקוחות שלי גדל. בחגים אני נוהגת גם להכריז על מבצעים כדי למשוך לקוחות פוטנציאליים. לפעמים זה קשה ומאתגר כי זה דורש ממני לא לישון בלילות כדי להכין מארזים ללקוחות, אבל אני נהנית מזה”.

התכשיטים של שלי, מתוך האינסטגרם של העסק
התכשיטים של אוחנה. מתוך האינסטגרם של העסק

עמוד האינסטגרם של אוחנה

גם בתחום הקולינריה והאוכל הבינו שהעתיד נמצא באונליין. בחודשים האחרונים, אנשים רבים מחפשים אחר מזון שמגיע עד פתח הבית – מקינוחים ועד סלסלות פיקניק. Versal הוא דוגמה לעסק קטן – שמשווק באינסטגרם ובפייסבוק – ומציע ללקוחות סלסלות פיקניק מלאות בכל טוב עד הבית. מי שעומדת מאחורי העסק היא ורה חודיינטוב, בת 26 מרחובות. גם חודיינטוב מספרת כי הקורונה הביאה עבורה הצלחה עסקית. “מתייגים אותי בכל קבוצת אמהות בפייסבוק, ודרך שם מתווספים לי עוד ועוד לקוחות. אני מעלה המון תכנים לרשתות החברתיות, ומנסה לשווק את עצמי כמה שניתן”. חודיינטוב מספרת כי היא מכינה לבד כל מוצר בסלסלה: “הכל עשוי חומרי גלם בריאים. ניסיתי לחשוב על פריטים שישדרגו כל טיול, ארוחת בוקר או דייט”.

הפיקניק של Versal. מתוך האינסטגרם של העסק

עמוד האינסטגרם של חודיינטוב

סגור לתגובות.