בניין שכתובתו הרשמית אבן גבירול 3, אך מכונה גם שלום שבזי וכן נווה אשכול 522

מעיכוב במשלוחים ועד סיכון חיי אדם: מחיר השילוט הלקוי ברחובות שדרות

בבניינים ישנים רבים בשכונות הוותיקות של שדרות חסר שילוט רחוב ברור, והדיירים מזהירים שהקושי בהתמצאות מעכב משלוחים ועלול לעלות בחיי אדם. העירייה: התושבים מוסרים כתובות ישנות, אבל אם יש נזק לשילוט - נתקן

הסיפור הזה מתחיל באירוע עצוב. בבוקר סגרירי בינואר 2020 בחר ש’, צעיר משדרות, לסיים את חייו בדרך קשה במיוחד: הוא שתה כמות גדולה של חומר המשמש לחמצון שיער. מיד לאחר שביצע את המעשה הוא חזר בו, חייג 101 והזעיק עזרה. לרוע מזלו, כשצוות מד”א הגיע למקום היה זה כבר מאוחר מדי – וכל שהפרמדיקים יכלו לעשות זה לקבוע את מותו של ש’.

שכניו של ש’ מספרים שבזמן התקרית הם צפו בצוות של מד”א שהתקשה למצוא את הדירה שבה היה. הצוות נכנס לכניסות שונות בבניין, ואפילו דפק בדלת של כמה מהם לפני שמצא את הדירה שממנה הגיעה הקריאה לעזרה. השכנים מדגישים כי אין להם כל טענה כלפי הצוות של מד”א, אבל הם מבקשים להאיר זרקור על הבעיה המרכזית: שילוט לא תקין ברחוב ובבניין, שמוביל לבלבול רב וקשיים בהתמצאות. השכנים מאמינים כי במקרה של ש’, מה שעיכב את צוות ההצלה היה השילוט הלקוי. ואולם, מד”א מסרו בתגובה כי באותו היום לא נמצאה עדות שהיה קושי כלשהו באיתור הכתובת.

“ספירלה” ביקש לבחון את טענות השכנים. הכתובת שממנה הזעיק ש’ עזרה הוזנה ב-Waze, והובילה למרחב חנייה שבו צוין שם הרחוב. אך לא נמצא כל שילוט או מספר על הבניינים שמסביב לחנייה. נאלצנו לבקש הנחיות מעובר אורח, שליווה אותנו אל רחוב אחר מעבר למגרש החנייה, והסביר ששם נמצאת הכתובת שאנו מחפשים. גם ברחוב הזה המשיכו החיפושים. הבניינים השונים לא נשאו כל שילוט רחוב או מספר בית, והדרך היחידה לבדוק את הכתובת הייתה להציץ במכתבים הרשמיים בתיבות הדואר. דייר בבניין שחלף במקום אמר: “יש שתי כתובות לבניין”, מה שרק הגביר את הבלבול.

אך בעיית השילוט הלקוי אינה נחלתם של שכניו של ש’ בלבד. “ספירלה” פנה לשליחים של מסעדות ברחבי שדרות, בבקשה לשמוע כיצד הם מתמצאים בכתובות ברחבי העיר. ר’, שליח פיצה חדש יחסית, סיפר שברוב השכונות הישנות שהשילוט בהן אינו תקין הוא מתקשה למצוא את הכתובת ונאלץ להתקשר למזמין המשלוח כדי שיפגוש אותו מתחת לבניינים, או שיספק לו הכוונה מדויקת בטלפון. שליחי המזון הוותיקים יותר מציינים כי רק בגלל ניסיון העבר וההיכרות שלהם עם הכתובות הלקויות הם מצליחים ברוב המקרים להסתדר. “בשדרות נהוג שהלקוחות מחכים למטה, לעומת ערים אחרות שמגיעים אליהם עד לדלת. זה כנראה כי קשה למצוא את הדירה בהרבה מקומות”, אמר אחד השליחים הוותיקים.

בניין שכתובתו ברישום היא יגאל אלון 12, אך בחזיתו ניתן להבחין רק במנורה שבורה שעליה כתוב “413” (של הכתובת הישנה)

 

תקריב למשקוף הדלת שבו כתובה כתובת המגורים בקטן. בניין זה אינו הבניין שבו התגורר ש’

דובר עיריית שדרות, ירון ששון, מסר בתגובה כי “עיריית שדרות ביצעה לפני כ-20 שנה שינוי במספרי הבתים בעיר ותלתה על הבניינים את המספרים החדשים. מתוך ההרגל, לתושבים רבים יש קושי להסתגל למספרים החדשים ולכן הם מציינים את הכתובת הישנה כשהם משוחחים עם גופים שונים, וחלקם גם לא שינו לכתובת העדכנית בתעודת הזהות. בשנתיים האחרונות תלתה עיריית שדרות שלטי רחוב חדשים בכלל רחובות העיר, כולל ברחובות שציינתם, ובימים אלה תולה שילוט בשכונות הכרמים ונאות השקמה. במידה ויש פגמים מסוימים או נזק למנורות, יש לפנות למוקד מידע ושירות לתושב במספר 8516*. נמשיך לדאוג לחזות ונראות העיר, כולל ברחובותיה ובבתיה”.

למרות תגובתה של העירייה, רבים מתושבי העיר מעידים כי לא בכל הרחובות ישנם שלטים ברורים ובולטים עם מספרי הבתים, הכניסות או אפילו שמות הרחובות העדכניים. “אני לא זוכרת סיטואציה שבה הזמנתי משלוח ובאמת הצליחו להגיע אליי בלי שאצטרך להסביר או לרדת לשליח”, אמרה סטודנטית שמתגוררת בבניין של ש’. תושב העיר המתגורר בשכונה ותיקה אחרת הסובלת מחוסר בשילוט ברור הוסיף: “בחיים לא ישנו את זה, אנחנו לא גרים בשכונות החדשות”.

בינתיים, נדמה שרק היכרות וניסיון מאפשרים לנותני השירות – וגם לצוותי ההצלה – למצוא את הכתובות בשכונות הישנות. המצב הנוכחי מעורר כמה שאלות: האם במקרי חירום יוכלו דיירי הבניינים האלה להשלים עם עיכוב כלשהו, קטן ככל שיהיה, ברגעים קריטיים? האם תושבי האזור חייבים להשלים עם מצב שבו בכל פעם שהם מזמינים אורחים עליהם ללוות אותם פיזית אל הבית? והאם היחס שמקבלות השכונות הישנות מצד העירייה שונה מזה שלו זוכות השכונות החדשות?

אין תגיות

סגור לתגובות.