בזכות הצלחת הקבוצה גדל גם מספר האוהדים הדרומיים שנוסעים למשחקים | צילום: לירן מזגאוקר

“להיות אוהד מכבי חיפה שגר בדימונה זה חריג, הפכנו למשפחה גם מחוץ למגרש”

שעות נסיעה ארוכות לכל מגרש בארץ, אווירה שמחה לאורך הדרך וחוויה מיוחדת במינה: הכירו את "הסעת הדרום" של אוהדי מכבי חיפה ואת האוהד מספר 1 של הירוקים בדרום הארץ, גיא סויסה, שמארגן אותן - "ההסעות האלה הן מפעל חיי"

המיניבוס השחור נכנס אל תוך תחנת הדלק העמוסה ונעצר. רעש המוזיקה הבוקעת ממנו מלווה את ירידתם של עשרות האוהדים הלבושים ירוק-לבן מכף רגל ועד ראש, אל תוך חנות הנוחות. עוברי אורח שולפים את המצלמות ומתעדים אותם. קשה שלא לשים לב אליהם. “ככה זה בכל משחק, ולפעמים עוצמתי יותר”, מתאר גיא סויסה, אחראי ההסעות של אוהדי מכבי חיפה מאזור הדרום.

לאלופת המדינה בכדורגל יש מעגל אוהדים שהתרחב הרבה מעבר לחיפה, וכולל גם אלפים רבים (לפי הערכות בקבוצה) המתגוררים באזור הדרום. גילוי נאות: גם אני, תושב אופקים, אחד מהם. כדי להקל על האוהדים הדרומיים המעוניינים להגיע למשחקי הקבוצה באצטדיון סמי עופר, הוקם מערך הסעות לחיפה הרחוקה. כדי לבחון מקרוב כיצד הוא מתבצע, הצטרפתי לאוהדים למשחק אחד.

סויסה (38) הוא אוהד מכבי חיפה שמתגורר בדימונה. את הסעות האוהדים הוא מארגן בהתנדבות, ואף שמדובר בהיערכות לא פשוטה (“לא אשקר, קשה לצאת תשע שעות לפני משחק מהבית ולהשאיר את המשפחה לבד”) סויסה נושא בעול באהבה: “תחושת השליחות תמיד עומדת לנגד עיניי והיא זאת שגורמת לי לא להתייאש. זה מפעל חיי”.

"זה מפעל חיי" | צילום באדיבות עמוד הפייסבוק של מכבי חיפה
“אני מזמין את כולם לבוא”: הפוסט שמפרסם גיא סויסה לקראת המשחקים בקבוצת האוהדים

 

“להיות אוהד מכבי חיפה שגר בדימונה, זה דבר חריג בנוף”, אומר סויסה. “אני זוכר את עצמי כילד יושב וצופה בבית במשחקים של הקבוצה ביחד עם אבא שלי, כשהשכנים שלנו מתפללים שנפסיד כי הם אוהדים את באר שבע”, הוא צוחק. “בגיל שש כבר הלכתי למשחק בפעם הראשונה ומאז אני משתדל ללכת באופן קבוע. כך גם היום, במיוחד שאני בסוג של תפקיד”.

כרטיסים למשחקים במחירים נוחים

מיזם ההסעות שסויסה מוביל הפך לקבוע בשנים האחרונות. “הרבה אנשים ניסו לעשות זאת לפניי, אך ההיענות הייתה מאוד מינימלית. כנראה גם בגלל התוצאות שהקבוצה השיגה אז במשחקים”, הוא נזכר. “פניתי להנהלת המועדון לפני תשע שנים והצלחתי לשכנע אותם לתת לי צ’אנס אחרון לנסות ולהוציא הסעה מהדרום, והם הסכימו. ומאז ועד היום, שיתוף הפעולה שלי איתם מוצלח וממשיך להתרחב”. התיאום בין סויסה להנהלת המועדון לאורך השנים בא לידי ביטוי בתחילה בסבסוד כרטיסי הסעות מוזלים בלבד – אך לאור ההצלחה בשלוש השנים האחרונות, המועדון החל לספק לאוהדי הדרום המסורים גם כרטיסים במחירים נוחים ליציעים השונים. הכל כדי שימשיכו להגיע בהמוניהם.

 

גיא סויסה

סויסה הקים ומפעיל את קבוצת הפייסבוק “מכבי חיפה – הבית הירוק של הדרום”, שמונה 2,500 חברים. פרט לעדכונים חשובים על הנעשה בקבוצה מבחינה מקצועית, סויסה מפרסם לקראת כל משחק פוסט עם פרטי ההסעה הרלוונטיים, ומשאיר את מספר הטלפון שלו לפרטים נוספים.

וההיענות, הוא מציין בגאווה, גדולה: “כיף לי לראות את זה. אם בתחילת המיזם היינו קבוצה קטנה שמוציאה מיניבוס אחד בקושי, היום אנחנו מגיעים למצב שאנחנו מוציאים למשחק שלושה-ארבעה אוטובוסים ונוסעים לכל יעד בארץ כדי לתמוך במכבי חיפה. לפעמים זה יוצא אפילו תשע שעות נסיעה בשביל 90 דקות של משחק. למשחק הקרוב נגד מכבי תל אביב, למשל, אנחנו מוציאים ארבעה אוטובוסים בתפוסה מלאה. זה מטורף”

"אנחנו ממלאים ארבעה-חמישה אוטובוסים. זה מטורף" | צילום: לירן מזגאוקר
“אנחנו ממלאים ארבעה-חמישה אוטובוסים. זה מטורף” | צילום: לירן מזגאוקר

“היידה הסעת הדרום”

הנסיעה לאצטדיון סמי עופר שבחיפה היא ארוכה ולא רציפה. באר שבע, אשקלון ואשדוד, הן רק חלק מהתחנות בהן עוצרת ההסעה, כדי לאפשר לכל אוהד מהדרום שיחפוץ בכך להגיע למשחק. כל אחד שעולה להסעה, חדש כוותיק, מתקבל בחיבוקים ובנשיקות, כדי שירגיש בנוח מהרגע הראשון. “כולנו פה משפחה גדולה וירוקה אחת”, אומר לירן מזגאוקר, תושב אופקים וחבר קבוע בהסעה. “יש כאן לא מעט אנשים שהכירו בהסעה הזאת אוהדים אחרים, שבמשך הזמן הפכו לסוג של משפחה בשבילם, גם מחוץ לכותלי האצטדיון”.

כל נסיעה למשחק היא חוויה בפני עצמה. שירי האוהדים מתנגנים ברקע, וכולם שרים אותם בהתלהבות. האוהדים לא שוכחים גם להצטלם ולהעלות תמונות לרשתות החברתיות במטרה לשכנע אוהדים נוספים להצטרף להסעה בפעמים הבאות.

“קשה לצאת תשע שעות לפני משחק מהבית ולהשאיר את המשפחה לבד”

לאחר שעות רבות בדרכים, המיניבוס עוצר בסמוך לאצטדיון. רעש הצפירות נשמע מכל עבר, ומעברי החצייה גדושים באוהדים שעושים את דרכם למגרש. סויסה מחלק לכולם את הכרטיסים למשחק ומוודא שלאף אחד אין בעיה שצצה בינתיים. כיאה לאחדות של “הסעת הדרום”, גם ההתנהלות מחוץ למיניבוס היא קבוצתית. מההליכה לאצטדיון שמתבצעת יחד, ועד לישיבה משותפת ביציעים. אוהדים אחרים כבר מזהים אותם. “היידה הסעת הדרום”, נשמעת הקריאה מאחד הברים הסמוכים.

המשחק מסתיים בניצחון ירוק שמוביל לחגיגות במגרש וגם מחוצה לו. כל חברי ההסעה המאושרים, מתכנסים מחדש בנקודת המפגש ומתכוננים לנסיעה הארוכה חזרה. לסויסה חשוב להדגיש כי התמיכה בקבוצה לא מגיעה אך ורק בזמן ניצחונות. “בכל סיטואציה שתהיה, אם עצובה או שמחה, הסעת הדרום אף פעם לא תתייאש ותלווה את מכבי חיפה בטוב וברע, ולא משנה התוצאה. אני באמת מזמין את כולם לבוא ולהתרשם מכמות האהדה שיש למכבי חיפה בדרום. האוהדים האלה משמשים דוגמא לכל אוהד כדורגל אחר בעולם”.

סגור לתגובות.