image_6487327

10 שקלים לכיוון: רשת הטרמפים של “ספיר” היא יותר מסתם פתרון כלכלי

מבאר שבע ומאשדוד, מראשל"צ ומבית שמש, ואפילו מהצפון ויהודה ושומרון: קבוצות ווטסאפ ייעודיות של סטודנטים במכללה משמשות לתיאום נסיעות משותפות ללימודים ובחזרה. הנהגים מקבלים תשלום על הדלק, הטרמפיסטים חוסכים זמן וכאב ראש, וכולם משתתפים במעגל החברתי-כלכלי שנוצר. כך זה עובד

עדן סולומון

“את אחת החברות שלי מהלימודים הכרתי דרך הטרמפים למכללה. בכל יום שני בבוקר היינו נוסעות יחד ושומעות מוזיקה כשכלבת הנחייה המתוקה שלה לונה שוכבת במושב האחורי. גילינו שיש לנו הרבה במשותף והשאר היסטוריה. אבל מצד שני, כשאת טרמפיסטית איך לך אמירה על האופן שבו הנהג מתנהל על הכביש. פעם נסעתי בטרמפ עם נהג שכל הזמן הסתמס ולא הסתכל על הכביש. זה הלחיץ אותי אבל אין לך מה לומר כי את מתארחת. היו פעמים שממש חששתי לחיי ופשוט הייתי צריכה לשתוק”.

כך מתארת אביטל פיקובסקי (25) ממסלול הרדיו ב”ספיר” את היתרונות והחסרונות של נוהל הטרמפים המשותפים, שתופס תאוצה בקרב הסטודנטים במכללה. היא גרה באשדוד, פלוס מינוס 37 קילומטר מספיר, ולשיטה החסכונית היא נחשפה ימים ספורים בלבד אחרי תחילת הלימודים שלה. יש לכך יתרונות בין השאר בגלל תחבורה ציבורית לקויה לספיר ומצוקת החניה, אבל כפי שתראו, אלה לא הסיבות היחידות.

איך זה עובד? הסטודנטים מתארגנים בקבוצות ווטסאפ לפי מקום המגורים, מתאמים ביניהם את הזמנים ונקודת האיסוף ויוצאים לדרך – למכללה או ממנה. המחיר קשיח ולא משתנה: 10 שקלים לכיוון אחד. “האווירה בטרמפים ברוב הזמן קלילה, זורמת ונרקמות בה חברויות חדשות, אולם היא יכולה להיות גם מביכה ומתסכלת”, מוסיפה פיקובסקי. “בסוף היתרונות גוברים על החסרונות והשיקול הכלכלי מכריע. זה פשוט יותר משתלם מתחבורה ציבורית. ב-10 שקלים אני יכולה להגיע למכללה, בנסיעה יותר קצרה, בלי צורך להחליף אוטובוסים”.

מי פנוי בבאר שבע? מתוך קבוצת ווטסאפ של הסטודנטים בעיר

נוחות ויוקר המחייה מהווים את הסיבות העיקריות שמניעות את הסטודנטים בקמפוס להשתמש בקבוצות הטרמפים. הן משרתות את האינטרסים של כל חבריהן ומניעות מיקרו כלכלה חברתית ומעגלית המתמקדת בצריכה שיתופית תוך מאבק ביוקר המחיה. הסטודנטים חשים היטב את יוקר המחיה מכל הבחינות – מזון, הלבשה והנעלה, תחבורה ובעיקר דיור. לפי הסקר השנתי של התאחדות הסטודנטים מ-2022, נרשמה עלייה של 10% בהוצאה החודשית הכוללת של הסטודנטים שעומדת על 6,000 שקל. 43% נעזרים בהורים, לעומת 39% ב-2020. בחודשים האחרונים עולה מחיר הדלק, ומשבר האנרגיה העולמי מצביע על כך שהמצב לא אמור להשתפר בקרוב.

“הסיבה העיקרית שאני מציעה טרמפים בקבוצה היא כלכלית”, אומרת שרון, נהגת באחת מקבוצת הטרמפים במכללה. “כשאני נוסעת ברכב מלא, הלוך חזור למכללה, אני יכולה להגיע ל-80 שקל ביום. זה מכסה את ההוצאה של הדלק ואפילו יותר”.

כיום פעילות קבוצות ווטסאפ של סטודנטים מבאר שבע, ירוחם, אשקלון, אשדוד, ראשל”צ, בת ים, תל אביב, בית שמש ואפילו מיישובים בצפון וביהודה ושומרון. גלעד בוהדנה (27) מבאר שבע, סטודנט לשיווק טכנולוגי במכללה, מספר כי אף שקו האוטובוס מהמכללה עובר ממש מתחת לביתו, הוא בוחר לפחות פעמיים בשבוע להגיע בטרמפים. אצלו השיקול החברתי הוא בעל המשקל הרב יותר: “אני אדם שאוהב לדבר וליצור קשרים. אני מעדיף לנסוע בטרמפ, לשוחח ולצחוק עם אנשים מאשר לשבת באוטובוס עם אוזניות, בלי תקשורת עם העולם”.

יש גם סטודנטים שפועלים מתוך סולידריות ואחווה ומציעים טרמפים בקבוצות הווטסאפ בלי לבקש תשלום. “בכל הנסיעות האחרונות שלי הנהגים לא רצו לקחת ממני כסף ואפילו התעצבנו שהצעתי”, מוסיף בוהדנה. “מעבר לפן הכלכלי, הקבוצות יצרו רשת חברתית של בעלי מכוניות וטרמפיסטים. נוצרו קשרים חברתיים שכיום הם חלק בלתי נפרד מההווי הסטודנטיאלי בספיר”.

הצילומים באדיבות “קרפול הלל – טרמפים חווייתיים מבאר שבע למכללה”

אין תגיות

סגור לתגובות.