בחינות מבחן מבחנים בחינה

לישון, לתרגל ולעשות סדר: 10 הצעות לשרוד את תקופת המבחנים בשלום

המכללות והאוניברסיטאות נכנסות בימים אלה לתקופת בחינות והסטודנטים והסטודנטיות חווים תקופת לחץ הכוללת ימים ארוכים מול הסיכומים והלפטופ. איך צולחים את התקופה? בין השאר באמצעות ארגון החומר, חלוקת הזמן, שינה מסודרת ופלייליסט לטעמכם. 10 טיפים לסטודנט הלחוץ

הישיבה על הכיסא בבית צמוד למחשבים הניידים וההסתגרות בבית הן חלק בלתי נפרד מתקופת הבחינות שמתחילה בימים אלה בקמפוסים השונים ברחבי הארץ. בימים אלה מוצאים עצמם הסטודנטים והסטודנטיות יושבים שעות מול המחשבים, קוראים סיכומים, מתרגלים ומשננים חומרים למבחנים מסוגים שונים. תקופת המבחנים מביאה עמה התמודדות עם לחץ, חרדה ומגבלות זמן ויכולה אף להוביל לתחושות דיכאון כתוצאה מההסתגרות ממושכת בבית מול המחשבים. בעזרת מומחים מהארץ והעולם, לפניכם 10 טיפים להתמודדות עם תקופת הבחינות ולניסיון לשרוד אותה בשלום.

  1. תעשו סדר

נתחיל מהדבר הקטן והמובן מאליו שמשפיע על כל מערך הלמידה מעכשיו ואילך: לעשות סדר! כדי ללמוד באופן יעיל צריך לבנות תוכנית עבודה נוחה. עברו על לוח המבחנים, תשננו אותו, הציבו אותו במקום מרכזי שגלוי לעין ולפיו תקבעו את הלוח זמנים שלכם לתקופה הקרובה, שתכלול בתוכה זמן למידה, זמן מנוחה וזמן תרגול. לוח הזמנים הזה ילווה אתכם לאורך כל התקופה ויהיה עבורכם המקום לחזור אליו בכל פעם שתצאו מפוקוס.

  1. ארגון החומר

השלב הבא הוא לאסוף ולארגן מבעוד מועד את כל החומרים שיש לכם ולסדר אותם לפי נושאים. שמרו את הסיכומים שעשיתם לאורך הסמסטר, תבקשו סיכומים מחברים ותשמרו מחברות בחינה משנים קודמות. הסדר הזה יאפשר לכם לדעת לאן לגשת בכל פעם שתתחילו ללמוד לנושא מסוים.

  1. מודיעין לפני מבצע

למדו את מבנה המבחן הצפוי. הטריגר הראשון ללחץ ושכחת החומר (בלאק אאוט!) בזמן המבחן מתעורר כשמגיעים לכיתה ומגלים שהבחינה בנויה ומחולקת באופן שלא הכרתם. אז לפני שנתחיל את הלמידה עצמה, כדאי להבין איך אמור להראות המבחן, האם הוא בפורמט של חומר פתוח? מבחן אמריקני? כמה שאלות הוא עומד לכלול? מה הנושאים העיקריים? איזה נושאים המרצה הדגיש לאורך הסמסטר? חשוב לדעת את כל התשובות הללו כדי לייעל את הלמידה והפוקוס כדי להגיע מוכנים ככל הניתן.

  1. כל אחד והשיטה שלו

מצאו את דרך הלמידה שמתאימה לכם. זה שלחברי הכיתה שלכם נוח ללמוד בקבוצה זה לא אומר שזה בהכרח מתאים גם לכם. לחלק מהסטודנטים והסטודנטיות יהיה נוח לשבת בחדר שקט בלי הסחות דעת ולתרגל את החומר לבד, לאחרים יהיה נוח ללמוד יחד עם חברים, לעשות סיעור מוחות וללמד אחד את השני. בכל דרך שתבחרו, תוודאו שזאת הדרך שהכי תהיה נכונה לכם.

בחינה מבחן בחינות מבחנים אילוסטרציה
לשנן זה חשוב, ולתרגל אפילו יותר. אילוסטרציה
  1. תתחילו ללמוד מוקדם

כן, למען הסר ספק, תחילת הלימוד יום לפני הבחינה על פי רוב לא תסייע לכם לקבל ציון טוב. אז במקום לחכות לדקה ה-90, כדאי לפרוס את הלמידה על תקופה ארוכה יותר ולחלק את החומר לפרקים קטנים כדי לאפשר לכם לא רק לשנן כמו תוכי, אלא גם להבין. בנוסף, ככל שתתחילו ללמוד מוקדם יותר כך ההכנה למבחן תהיה פחות מלחיצה.

  1. מערכת עיכול החומר

עכלו את המידע בכמה דרכים. על פי מחקרים, הדרך הטובה ביותר לזיכרון היא צריכת המידע על ידי כמה מישורים. לכן קראו את הסיכומים בקול רם, צפו בסרטוני הרצאות, כתבו בכתב יד תקצירים של החומר, הקליטו את עצמכם מקריאים את החומר ותשמעו את זה בזמן הליכה. שרטטו לעצמכם מפה של מושגים שתמחיש את המידע. ודאו שהמידע נכנס דרך כל החושים הרלוונטיים.

  1. קול המוזיקה

רובנו אוהבים מוזיקה ולא מעט סטודנטים וסטודנטיות נוהגים להאזין למוזיקה תוך כדי הלמידה כדי להישאר ערניים. הכינו לעצמכם פלייליסט אחד או שניים לפני שאתם מתחילים. כשאתם בזמן למידה רגועה, ניתן לשים שירים שיש בהם קצב נעים וגם מילים. אם אתם בלחץ של יום לפני מבחן, עדיף להאזין לג’אז או מנגינה אינסטרומנטלית כדי להתמקד בצורה טובה יותר בחומר.

  1. הפסקה פעילה

תרשו לעצמכם לקחת הפסקות. לא משנה כמה חומר אתם צריכים להספיק, חשוב שתעשו הפסקות כדי להצליח להפנים את כולו. עשו לעצמכם רוטינה של שעה וחצי למידה ואז רבע שעה הפסקה וכך הלאה. בכל שעה וחצי תקומו ל-15 דקות כדי לעשות משהו שלא קשור ללימודים: ספורט, מקלחת, ארוחה, סידור הבית. ההפסקות האלו יגרמו לכם לחזור ללמידה ולהגדיל את התפוקה של הפנמת החומר.

  1. תרגול, תרגול, תרגול

ללמוד ולזכור את החומר זה חשוב, אך חשוב לא פחות הוא לתרגל את המידע. עשו לעצמכם מבחנים קטנים של שאלות שיכולות להישאל במבחן. קחו מבחנים משנים קודמות ונסו לפתור אותם. בקשו מבן משפחה או חבר להתקיל אתכם בנושא ותדברו אליו. תייצרו לעצמכם את הביטחון במידע שלמדתם וככה גם תמצאו איפה אתם צריכים להשקיע עוד קצת בלמידה.

  1. לילה טוב

תישנו כמו שצריך. הרגלי השינה שלכם לרוב מושפעים מתקופת לחץ וחשוב לזכור שהערנות משפיעה על הריכוז. אין טעם להעביר לילות ללא שינה כדי להצליח לעבור על כמה שיותר חומר כי בסוף תגיעו למבחן עייפים ומותשים ולא בטוח שתזכרו הכל. לכן, תנו לגוף שלכם לנוח, תלמדו בשעות מסודרות ותגיעו למבחן הכי רעננים שאפשר. בהצלחה לכולם בתקופת המבחנים הקרובה, נתראה בסמסטר הבא.

אין תגיות

סגור לתגובות.