פסטיבל קולנוע דרום ב-2022

מחוף הכרמל ועד אילת: לראשונה – פסטיבל “קולנוע דרום” נודד ברחבי הארץ בעקבות מפוני שדרות והעוטף

מארגני הפסטיבל, שהתקיים מדי שנה מאז 2001 בסינמטק שדרות, בחרו לקיימו השנה במתכונת מיוחדת ב-12 מוקדים ברחבי הארץ - בהם שפיים, ירושלים, רהט, מצפה רמון ואילת. תמיר הוד, מנהל הפסטיבל: "בחרנו מתחמי הקרנה סביב ריכוזים גדולים של מפונים, שהאירועים האלה קודם כל עבורם"

מאת חנה עוקשי

פסטיבל קולנוע דרום ה-22 יתקיים השנה בתאריכים 27-2 במרץ במתכונת מיוחדת – וינדוד בין קהילות מפוני שדרות והעוטף הפזורות ברחבי הארץ. הפסטיבל, שמתקיים מאז 2001 בשדרות, הוא יוזמה של בית הספר לאומנויות הקול והמסך במכללת ספיר. הוא מציג בכל שנה תכנים איכותיים וייחודיים ומושך אליו את תעשיית הקולנוע בארץ ובעולם. הפסטיבל הנוכחי תוכנן להתקיים בנובמבר 2023 – אלא שאז הגיע ה-7 באוקטובר, העיר שדרות והעוטף התרוקנו מתושבים שמצאו מפלט ומשכן זמני במקומות שונים ברחבי הארץ וצוות הפסטיבל התגבש לתכנון מסלול מחדש, שמצד אחד ישמר את המסורת ומצד שני יהיה מותאם למצב העדין שבו נמצאות קהילות העוטף.

“בחרנו מתחמי הקרנה בכל הארץ סביב ריכוזים גדולים של מפונים, שהאירועים האלה קודם כל עבורם”, מסביר מנהל הפסטיבל, תמיר הוד. “רובנו תושבי האזור, וכמובן שכולם התפזרו וחטפו קשה, גם בצוות של הפסטיבל – איבדנו חברים, שותפים במכללה”, משתף הוד בכאב. הפסטיבל במתכונתו המיוחדת יתקיים בסימן השבת החטופים ויתקיימו בו אירועי זיכרון לשלושה יקירי הפסטיבל שנרצחו ב-7 באוקטובר – אופיר ליבשטיין ז”ל, ראש המועצה האזורית שער הנגב; יהב וינר ז”ל, הבמאי וחבר סגל בבית הספר לאמנויות הקול והמסך במכללת ספיר; וליאור וייצמן ז”ל, מעצב הפסקול ובוגר בית הספר לאמנויות הקול והמסך.

הפסטיבל יתקיים בסימן השבת החטופים ויתקיימו בו אירועי זיכרון לשלושה יקירי הפסטיבל שנרצחו ב-7 באוקטובר

אירוע הפתיחה יתקיים בסינמטק תל אביב ב-3 במרץ בהקרנת טרום-בכורה של הסרט “סוס בלי שם” בבימויו של אסף אסולין. “זה סרט מיוחד שמשקף את אופי תחרות הביכורים. יש בו משהו שהוא מצליח להביא בצורה ויזואלית מאוד יפה. פילוסופיה של היוצר על אהבה, על חלומות, על מה זה להיות חלק מחברה, על זוגיות. יש בו משהו מאד תמים, חשוף”, מספר הוד על הבחירה בסרט. ב-2 במרץ תתקיים הקרנה של הסרט “ציור מולדת” בסינמטק רהט בהשתתפות הבמאי טובי ארבל.

לאורך חודש הפסטיבל יתקיימו אירועים והקרנות סרטים של יוצרים ישראלים ומחו”ל. “המטרה היא להביא לקהל שלנו, שמפוזר כרגע בכל הארץ, טעימה קטנה מהבית”, מסביר הוד. באירועים השונים במהלך החודש ישתלבו מסעדנים, ספקים ומוזיקאים משדרות ומרחבי העוטף. ההשתתפות באירועים היא ללא תשלום לקהילות העוטף ובהרשמה מראש.

להקת Whoopi בהופעה בפסטיבל

בפסטיבל יתקיימו מספר אירועים משמעותיים: תחרות בינלאומית של סרטי ביכורים, תחרות קולנוע קצר מהארץ והעולם, והקרנת יצירות של סטודנטים ממכללת ספיר לאורך השנים בקטגוריות השונות – “חשיפה לדרום”. בין התחרויות המובילות בפסטיבל בולטת “קולנוע דרום חדש”, שבה יוקרנו סרטי הגמר של סטודנטים מבית הספר לאומנויות הקול והמסך במכללה. השנה, מפאת המצב, יידחו הקרנות סרטי הבוגרים לפסטיבל הבא שיתקיים בנובמבר 2024 בבית של הפסטיבל – סינמטק שדרות.

עוד מהייחודיות של הפסטיבל השנה: “דקות דרום” – פרויקט מיוחד של סטודנטים לקולנוע במכללה לאורך השנים, שבמסגרתו יוקרנו סרטים באורך של דקה עד חמש דקות שמשקפים ומדברים על ההוויה של הדרום בהיבטים שונים. ליהיא בנימין, המנהלת האומנותית של הפסטיבל: “כשנברתי בארכיון הזה הרגשתי שאני רואה המון סרטים שיש בהם איזושהי תמימות שלצערי ברובה כבר לא שם”. בנוסף, יתקיימו באירועים השונים הקרנות מיוחדות לילדים ובני נוער, ותתקיים בפעם השנייה תחרות “קולנוער דרום” של תיכונים מרחבי העוטף.

“כשנברתי בארכיון הרגשתי שאני רואה המון סרטים שיש בהם איזושהי תמימות שלצערי ברובה כבר לא שם”

כמדי שנה, בפסטיבל יוקרנו סרטים מהארץ ומחו”ל בז’אנרים שונים, בהם עלילתי, דוקומנטרי, היברידי, ניסיוני ואנימציה. “סרטים עם שפה קולנועית עשירה ומיוחדת”, אומרת בנימין. אירוע הנעילה שבו יוכרזו הזוכים בתחרויות יתקיים ב-27 במרץ בסינמטק שדרות ללא קהל וישודר בזום. בנוסף, יתקיים פאנל בנושא קולנוע ישראלי בעולם בצל המלחמה, בהשתתפות יוצרים ויוצרות צעירים מישראל ונציגי ומנהלי סינמטקים בארץ.

הוד: “סינמטק שדרות הוא הבית של הפסטיבל, תמיד היה המרכז והלב של הפסטיבל, גם אם אנחנו כרגע בלי הבית הזה ולכן אנחנו יוצאים לנדוד. חשוב לנו לסגור את האירועים ולשדר החוצה לכל המתחמים שנהיה בהם במהלך החודש שאנחנו בבית ומחכים שהקהילות יחזרו הביתה”.

“סינמטק שדרות הוא הבית של הפסטיבל, תמיד היה המרכז והלב של הפסטיבל, גם אם אנחנו כרגע בלי הבית”

ולמי שמתכנן להגיע, אלו המוקדים שבהם יתקיים הפסטיבל: אופקים, אילת, אשדוד, באר שבע, הרצליה, ירושלים, מועצה אזורית חוף אשקלון, מועצה אזורית חוף הכרמל, מצפה רמון, רהט, שפיים, תל אביב וים המלח. כאמור ההשתתפות לתושבי העוטף – שהפסטיבל התקיים כבר 21 שנים קרוב לביתם – היא ללא עלות.

סגור לתגובות.