2

למה תושבים באשדוד מתנגדים לפרויקט תחבורה ירוקה

לפני כשבועיים החלו בעיר אשדוד בעבודות שיפוצים בכבישים ובצירים המרכזיים ברחבי העיר, כחלק מפרויקט התחבורה הציבורית הירוקה החדש שיזם משרד התחבורה. אולם, רבים מתושבי העיר לא אהבו את הרעיון העומד בבסיס הפרויקט או את תהליך הקמתו ופתחו במחאה כדי לבטלו. “אנחנו פשוט לא מאמינים בפרויקט הזה”, מסביר א’ (השם המלא שמור במערכת), תושב העיר הפועל למען ביטול הפרויקט. “אין שום הצדקה לשנות את כל הסדר הבסיסי של העיר. העיר הזו הוקמה והתפתחה במחשבה רבה עוד לפני שיחיאל לסרי נבחר לראשות העיר ואין שום סיבה הגיונית לשינויים הללו. אנחנו נילחם בכל הכוח ונעשה מה שצריך כדי לתקן את העוול שנעשה לתושבים”.

הפרויקט, שזמן הקמתו יארך כשנתיים ושעלותו נאמדת בכחצי מיליארד שקל, ממומן במלואו על ידי משרד התחבורה, ומציע שינוי תעבורתי יסודי ומקיף בעיר. המיזם נועד להפחית את השימוש של התושבים במכוניות פרטיות ולהעלות את השימוש בתחבורה ציבורית ובאופניים חשמליים.

רחובות חסומים באשדוד. צילום: בתאל ביטון
רחוב הרצל באשדוד. צילום: בתאל ביטון

ההתנגדות של רבים מהתושבים נובעת בעיקר בשל הפקקים הכבדים ושיבושי התנועה שנגרמו כתוצאה מחסימת הכבישים והצירים המרכזיים בעיר. “לפי התכנית חלק גדול מהרחובות המרכזיים בעיר ורוב הכבישים, במיוחד הראשיים, הולכים להשתנות, וזה יוביל לבלאגן גדול. כרגע בערך שלושה צירים מרכזיים חסומים לתנועה בעיר וכבר יש פקקים לא נורמליים שמעכבים כל נסיעה לפחות בחצי שעה”, מסבירה מיכל נווה, בת 26 המתגוררת בעיר. עומסי התנועה מורגשים בעיקר בשדרות ירושלים בשל סגירה חלקית של נתיבי תנועה, באזור הסיטי ובכביש היציאה מהעיר – החל בשדרות בגין מצומת משה סנה ועד שדרות הפרחים.

גם חגית פרץ, בת 35 תושבת העיר, מעדיפה שהפרויקט החדש בעיר יבוטל. “אני גרה באשדוד כבר כמעט 10 שנים ואף פעם לא ראיתי פקקים מטורפים כמו בשבועיים האחרונים”, היא מסבירה”. לדבריה, “רוב הכבישים המרכזיים בעיר או סגורים לתנועה ואי אפשר לנסוע בהם או שהם פשוט עמוסים ואתה תקוע בפקק. אין דרך אחרת. הגענו למצב שאתה שוקל כמה פעמים אם לצאת מהבית עם אוטו או פשוט ללכת ברגל”.


סרטון התדמית של פרויקט התחבורה באשדוד (מתוך ערוץ היוטיוב של עיריית אשדוד)

בדומה לחגית, גם גילה ביטון, תושבת העיר בת 40, מצרה על החלטת העירייה בראשותו של לסרי לקבל את פרויקט התחבורה הציבורית הירוקה. “קודם כל, נתחיל בזה שמדובר בתכנית חדשה, סוג של פיילוט וניסוי שאין לאף אחד, לא לעירייה או לתושבים, מושג איך הוא יהיה ועד כמה הוא באמת יהיה יעיל”, היא אומרת ומוסיפה כי “הבעיה הגדולה בזה היא שלוקחים עיר גדולה ומפותחת כמו אשדוד ופשוט עושים בה ניסוי ענק שיכול להיות ממש לא מוצלח ושיזיק לעיר”.

“תוכנית מסורבלת שלא מתאימה לאשדוד”

עיריית אשדוד זכתה במכרז כבר לפני שלוש שנים ונבחרה מתוך רשימה של 16 ערים, בהן ערים גדולות ומפותחות בדומה לאשדוד כמו הרצליה, פתח תקווה, נתניה, רמת גן, בני ברק ואשקלון. למרות מבחר הערים הגדול יחסית, ההצעה המפורטת המתאימה ביותר לדעת משרד התחבורה הייתה זו של העיר אשדוד, אשר הובילה לזכייתה במכרז ולביצוע הפרויקט כמה שנים לאחר מכן.

אף על פי שמדובר בפרויקט שנחשב ליוקרתי וחדיש, תושבי העיר אינם מרוצים מההחלטה וקוראים לראש העיר לחזור בו מהחלטתו ולבטל את הפרויקט. “אני מאמינה שזו תכנית מסורבלת שלא מתאימה לעיר אשדוד”, מסבירה שני גדליה, תושבת העיר בת 43. “זו תכנית נחמדה שיכולה להיות שימושית בערים אחרות שבהן אנשים משתמשים יחסית הרבה בתחבורה הציבורית, כמו תל אביב או ירושלים. באשדוד אנשים לא משתמשים יותר מדי בתחבורה ציבורית, ואם כן זה בעיקר בני נוער ואנשים מבוגרים. רוב האנשים מעדיפים לנסוע במכוניות פרטיות, או שהם יוצאים מחוץ לעיר, ככה ששינויים בתחבורה הציבורית בתוך העיר פחות יעזרו להם”.

רחובות חסומים באשדוד. צילום: בתאל ביטון
רחוב הרצל באשדוד. צילום: בתאל ביטון

מלבד הקריאות הדורשות מהעירייה לעצור את הפרויקט החדש, יש כאלו שטוענים שההחלטה של ראש העיר להיענות למיזם התחבורה החדש הוא שיקול פוליטי בלבד, שאינו נעשה למטרת רווחת התושבים אלא כדי לקדם את ראש העיר מבחינה ציבורית. “התחושות בעיר מאוד קשות”, מסביר חנן כהן, בן 57. “רוב האנשים מסכימים שאשדוד לא צריכה את השינוי הגדול הזה בתחבורה ומאמינים שכדאי להשקיע בדברים יותר חשובים כמו פרויקט מגורים לצעירים ותכניות תעסוקה. אפילו יותר מזה, רוב התושבים חושבים שצריך להזדרז עם ההקמה של בית החולים בעיר, שנמצא בתהליכי בנייה, ופחות בהריסת כבישים ואוטובוסים חדשים בעיר”.

גם אמיר דקל, בן 60 ומתגורר בעיר זה 30 שנה, מתאר את תחושות התושבים ומסביר כי רבים מהם לא מרוצים כלל מההחלטה של ראש העיר. “אני חושב שרוב התושבים מאמינים שמדובר בהחלטה לא נכונה, פזיזה וחסרת מחשבה שאינה עונה על הצרכים האמיתיים של תושבי העיר, אחרת הם לא היו מתנגדים ומבקשים מראש העיר להתפטר”, אומר דקל.

מצד שני, יש דווקא מי שכן חושב שמדובר בפרויקט מיוחד שירומם את העיר. “מדובר בתכנית חדשנית שתעשה מהפך בעיר”, מסביר צבי לוי, תושב העיר בן 50. לדבריו, “נכון שיש פקקים והרבה כבישים ורחובות סגורים, אבל צריך לחשוב על התוצאה הסופית – נקבל פה עיר שיש בה תחבורה ציבורית מפותחת ומסודרת”. גם ש’ (השם המלא שמור במערכת) מסכימה עם צבי ומסכמת: “אני מאמינה שראש העיר יודע מה טוב לאשדוד ואני בטוחה שעוד שנתיים, כשהעבודות והפקקים ייגמרו, כולם פה יהיו מרוצים”.

מעיריית אשדוד טרם התקבלה תגובה.

צילום תמונה ראשית: בתאל ביטון

אין תגיות

סגור לתגובות.