מפגינים נגד בניית מלון הילטון, 70 מטר מקו החוף. צילום: ארנולד נטאיי

“חוף לידו ז”ל”: תושבים באשדוד במאבק נגד בניית מלון ליד הים

מאת שיראל צברי וארנולד נטאיי

עשרות מפגינים מחו בשבוע שעבר (שישי) מחוץ לביתו של שמעון כצנלסון, סגן ראש עיריית אשדוד, במחאה על בניית מלון מרשת “הילטון” בחוף לידו שבעיר. תוכנית המלון אושרה כבר לפני 15 שנים, אך בנייתה החלה רק בשבועות האחרונים. המלון ייבנה כ-70 מטרים מקו החוף, בניגוד לחוק שמירת הסביבה החופית שאוסר על בנייה במרחק של פחות מ-100 מטרים. אחרי כחצי שעה יצא אל המפגינים סגן ראש העיר ואמר להם כי הבנייה חוקית.

“למה אתה מקשה על התפתחות העיר אשדוד?”, פנה כצנלסון לרון סייג, ממארגני המחאה, “אתה לא רוצה תיירות פה? צריך שיהיו באשדוד 32 בתי מלון”, הצהיר. סייג טען בתוקף שהוא והמפגינים בעד פיתוח התיירות באשדוד אבל לא על חשבון פגיעה בחוף הים. “מה יקרה כשיהיה צונאמי חלילה”, שאלו המפגינים את סגן הראש העיר. “יהיה צונאמי, מה לעשות? מה, אנחנו לא נחיה? אם היית בקנקון, שם יש כל שנה צונאמי ויש שם מעל למיליון תיירים”, השיב כצנלסון. “אם אתם כל כך רוצים, אתם יכולים ללכת עם זה לבית המשפט, אבל אין לכם קייס, משפטנים של העירייה כבר עברו על הכול”.

סגן ראש העיר שמעון כצנלסון מדבר עם המפגינים. צילום: ארנולד נטאיי

הבנייה בחוף לידו החלה בחודש ספטמבר, אז הגיעו מנופים לאתר הבנייה, להפתעת התושבים. היתר הבנייה למלון ניתן במאי 2004, בתנאי שייבנה בתוך חמש שנים. אותו היתר ניתן חודשיים לפני שחוק החופים נחקק, שמטרתו להגביל את הפיתוח לאורך חוף הים, ולשמור על המשאב הציבורי בעל הערך הייחודי פתוח לציבור, הרחק מידיהם של יזמי הנדל”ן. על פי חוק זה אסור לבנות בסביבה החופית במרחק של פחות מ-100 מטרים מקו המים.

כעת מסתבר שבבניית המלון היזם “אופק השקעות” והעירייה נשענים על המדידות הישנות, שהיו בתוקף לפני חקיקת חוק החופים. על פי התוכנית הראשונית, בית המלון היה אמור להיות בגובה של עד שתי קומות. אלא שבמהלך השנים, היזם הגיש בקשות להקלת גובה, להקלה לבניית מרתף, ולהגדלה של 50% בכמות החדרים. מבית מלון זעיר ונמוך קומה, זה הפך להיות מלון בעל ארבע קומות וחצי שמתנשא לגובה של 14.8 מטרים, וכולל כ-100 חדרים.

“אנחנו בעד מלונאות, אנחנו בעד בנייה – אנחנו נגד בנייה על חוף הים. גם אם זה היה חוקי, אנחנו נגד הריסת החוף. לאט-לאט מצטמצמים החופים לתושבים. יש לנו חוף אחד חרדי, חוף אחד לא לרחצה ונשארו רק ארבעה חופים, שמתוכם זה החוף שבונים בו את מלון הילטון ולפי כצנלסון יש עוד חמש בקשות לבנייה על החוף. בסוף אנחנו נישאר בלי עוד חוף”, טען ג’ימי, שהפגין במקום. “נוגסים בעוד חלק מאיתנו, מהילדות שלנו. כל האשדודים זכאים ליהנות מהחוף הזה. יבואו אולי 20 אלף איש למלון הזה בשנה, במקום שתושבי אשדוד יבואו להתרחץ בו. זה עניין של זמן עד שלא תתאפשר כניסה גם לתושבים”.

דודו כהן, תושב העיר, הוסיף כי “המלון יסגור את הרצף החופי, של הפארק החופי הכי גדול שיש באשדוד. זה הפארק המשמעותי הפתוח שיש לתושבי אשדוד, למשל בתל אביב יש את גני יהושוע, ברמת גן יש את הפארק הלאומי שזה פארק ענק ובאשדוד יש את חוף הים ופארק לכיש. אני באשדוד משנת 1962, אני רואה שהחוף הולך ונעלם לתושבים. זה התחיל עם המרינה, חוף דתי ועכשיו המלון הזה, ניתן לראות כי חלקים נרחבים במלון חוצים את קו המאה מטר. זה גם פוגע באיכות הסביבה וגם לי בתור תושב, זה מצמצם את המרחב שיש לי בחוף”.

שלטי מחאה על אתר הבנייה של בית המלון. צילום: ארנולד נטאיי

“הקיוסק הגדול ביותר במזרח התיכון” שעל החוף ייהרס חלקית

המפגינים הזכירו לסגן ראש העיר שזו לא הפעם הראשונה שבונים על החוף, רק שבפעם הקודמת הסיפור נגמר אחרת. הקיוסק של ציון ביטון שממוקם על חוף לידו, ומכונה בפי המפגינים “הקיוסק הגדול ביותר במזרח התיכון”, נבנה ללא היתר לפני יותר מ-18 שנים. מדובר במבנה בעל שלוש קומות, שעל פי פרסום ב”כאן דרום”, צפוי להיהרס חלקית בהוראת בית המשפט.

ההפגנה מול ביתו של סגן ראש העיר לא הייתה ההפגנה הראשונה של תושבים נגד בניית מלון. המאבק החל בהפגנה בחול המועד סוכות ברחבת השוק העירוני, הסמוך לחוף הים. ההפגנה השנייה כבר הייתה גדולה משמעותית, והיא התקיימה מול אתר הבנייה של היזם “אופק השקעות”. בהפגנה זו השתתפו כ-60 מוחים, בהם שני חברי הכנסת, אילן גילאון וערן חרמוני, וחברי מועצה שמתנגדים לפרויקט. בשבועות האחרונים נתלו גם שלטים בחוף עם הסיסמאות “חוף לידו ז”ל” ו”לבנות על הים זה מאוד מסוכן”.

תמונת רקע של חוף לידו. צילום: ארנולד נטאיי

הפגנה נוספת התקיימה ביום שישי לפני שלושה שבועות מול ביתה של סגנית ראש העיר ויו”ר וועדת איכות הסביבה, שרון מרק. “שרון מגיעה עם רזומה מאוד עשיר בכל הנושא של איכות ושימור הסביבה, והתושבים מרגישים מאוד מאוכזבים, אפילו נבגדים, על זה שהיא לא משמיעה את הקול שלה בנושא ולא מדברת”, אמר סייג, ממארגני המחאה.

מובילי המאבק אף פנו לוועדה בין-לאומית של האו”ם, הקימו עצומה ומנסים להחתים עליה כמה שיותר אנשים לא רק מאשדוד, אלא מכל הסביבה. הם אומרים שהם לא מוכנים לוותר, וימשיכו להילחם מול משרדי הממשלה השונים כדי שפרויקט הבנייה לא יתממש.

בקשות חוזרות ונשנות מצד “ספירלה” לתגובה מטעם עיריית אשדוד לא נענו עד פרסום הכתבה.

סגור לתגובות.