כיכר המכללה. צילום: רועי אליקים

“לא באמת צריך אגודה”: חשש משיעור הצבעה נמוך בבחירות

הבחירות לאגודת הסטודנטים ייפתחו מחר (ראשון) ועמם החשש שתימשך מגמת הירידה בשיעורי ההצבעה שנרשמה בשתי מערכות הבחירות הקודמות. ממשאל שערכה “ספירלה” בקרב סטודנטים במכללה מצטיירת תמונה מדאיגה של חוסר התעניינות בבחירות. רבים מהם לא בקיאים בזהות הרשימות והמתמודדים ולא מייחסים חשיבות רבה לפעילות האגודה ולהשפעתה על הסטודנטים.

אגודת הסטודנטים היא הגוף המייצג של הסטודנטים במכללה. בכל שנתיים נערכות בחירות לאגודה שבהן מתחרות הרשימות על הזכות לייצג את הציבור הסטודנטיאלי, להילחם עבור טובתו ולדאוג לרווחתו. בבחירות האחרונות לאגודה, שנערכו במאי 2018, ניצחה רשימת “סברס” בראשות ניר טל עם 62% מהקולות. רק 27.8% מבעלי זכות הבחירה מימשו את זכותם להצביע. בבחירות שנערכו לפני כן, בדצמבר 2016, הוכרזה רשימת “ספיראנה” בראשות חן גרינברג כמנצחת. הניצחון נרשם אחרי שהתקיימו בחירות חוזרות בשל עבירות על תקנון הבחירות מצד שתי הרשימות. במערכת הסוערת הזאת שיעור ההצבעה עמד על 29.7%.

“אני באה ללמוד. זה לא מעניין אותי מי יהיה בראשות האגודה”, הצהירה שרון קרן, סטודנטית לתקשורת. הקלפיות לבחירות לאגודת הסטודנטים של ספיר ייסגרו ביום שישי באחת בצהריים ולאחר מכן יוכרזו התוצאות. השנה מתמודדים לאגודת הסטודנטים שתי רשימות: “תכל’ס” בראשות שירן לוי, ו”שינוי” בראשות אביחי אלמיו, המתמודד היחיד מטעם רשימה זו.

שלטי בחירות ברחבת המכללה (צילום: רועי אלקיים)

“אני מכיר חלקית את הרשימות ועדיין מתלבט למי להצביע, אבל אני מקווה שיהיה שינוי ושהשינוי הזה יעשה משהו”, מסר ג’קי לוי, סטודנט לניהול תעשייתי בשנה השלישית ללימודיו. אור בשארי, סטודנט ללוגיסטיקה משנה ג’, גילה רק ביום רביעי שיש בחירות במכללה. “כשנכנסתי למכללה ראיתי שלט בכניסה של רשימת תכל’ס”, סיפר.

שיר פלד, סטודנטית לתרבות הפקה ויצירה בשנה השנייה ללימודיה, סיפרה כי היא מכירה סטודנטית שמתמודדת בבחירות מהמחלקה שלה, אבל ציינה כי היא לא שומעת מספיק על הבחירות במכללה. “צריך לתת לבחירות האלה מעמד וחשיבות. צריך לתת לזה יותר מקום ולקחת את הדברים ברצינות. שאנשים ירגישו שהם נמצאים”, הוסיפה.

יש סטודנטים שמצהירים כי כלל לא ילכו להצביע. “לא באמת צריך אגודה, כי הם לא עושים כלום”, אמר מרטין רודריגז, שלומד תרבות הפקה ויצירה בשנה ג’. “אנחנו משלמים בערך 100 שקל בשנה לאגודת הסטודנטים, ובשנה שעברה במהלך השביתה הם לא עשו שום דבר, איפה שבאמת היה צריך אותם. מדי פעם יש מבצעים טובים”.

גם שביט קרן, סטודנט ללוגיסטיקה, בשנה השנייה ללימודיו, לא מתכוון להצביע. “אני יודע על הבחירות בגלל שלט שראיתי שבוע שעבר. אני לא מכיר את הרשימות ולא רואה איך הבחירות הללו ישפיעו עליי”, אמר. “אני כל שבוע במכללה משני עד חמישי ורק היום נתקלתי בנציג של אחת הרשימות שרצה להיכנס לדבר איתנו בכיתה אבל זה היה שיעור חשוב וגם זה התפספס”. הדר, שלומדת תקשורת בשנה השנייה ללימודיה, בקיאה ברשימות המועמדים, אבל טרם החליטה למי להצביע. “זה לא הכי מעניין אותי כי אני לא חושבת שזה ישפיע יותר מדי”, הודתה. “נראה שבוע הבא ונחליט”.

המתמודדים בבחירות חוששים משיעור ההתעניינות הנמוך. “זה נורא עצוב שרק 27% הצביעו בבחירות האחרונות”, אמר אלמיו, שמתמודד על ראשות האגודה. “בסופו של דבר הסטודנטים קונים כרטיס ‘חבר אגודה’ ב-130 שקלים, ועם כרטיס הזה יש להם אפשרות לעצב את חייהם הסטודנטיאליים בשנים הקרובות”.

ברשימת “תכל’ס” סבורים שהמצב דווקא ישתפר בבחירות השנה. “אני בהחלט מרגיש שיש אווירה. השנה היו יותר אנשים מהבחירות הקודמות שהגיעו לדיבייט, ואני צופה השתתפות גדולה יותר מצד הסטודנטים”, אמר יורי לוין, סטודנט לעבודה סוציאלית, בשנה השלישית ללימודיו, המתמודד לוועד אגודת הסטודנטים מטעם “תכל’ס”. “לאורך כל השנים אגודת הסטודנטים עשתה עבודה טובה. יחד עם זאת, אני רוצה להגיד שיש דברים שצריך לשנות, שחייבים לשנות ובדיוק בגלל זה אנחנו כאן”.

הקלפיות בבחירות לאגודת הסטודנטים יהיו פתוחות בימים ראשון עד חמישי בשעות 18:30-11:00, וביום שישי בשעות 13:00-9:00.

סגור לתגובות.