סרטים מומלצים ליום השואה והגבורה

ערב יום השואה והגבורה: עשר המלצות צפייה

מאת דנה אילוז

יום הזיכרון לשואה ולגבורה שמצוין החל מהערב (שני) הוא הזדמנות טובה לצפות בסרטים המתארים את סיפוריהם של חלק מששת המיליונים שנספו בשואה, של אלה ששרדו אותה ושל מי שסייע להינצל ממנה. מערכת “ספירלה” אספה רשימה של סרטים מומלצים שיעזרו לכם להתייחד עם זכר השואה.

“אשתו של שומר גן החיות”, 2017

עיבוד לספרה האוטוביוגרפי של דיאנה אקרמן הנושא את אותו שם. הסרט מנציח את סיפור הצלתם של מאות יהודים בידי הזוג הנוצרי יאן ואנטונינה ז’בינסקי במלחמת העולם השנייה. בני הזוג מתגוררים בתחומי גן החיות המצליח של ורשה שבניהולם. עם פרוץ המלחמה גן החיות מופצץ ובעלי החיים נלקחים על ידי קצין נאצי. בהמשך הופך גן החיות למקום מסתור שבו הזוג מחביא כ-300 יהודים שהוברחו מהגטו. העלילה מסופרת מנקודת מבטה של אנטונינה, בניגוד למרבית סרטי השואה שבהם הגיבור הראשי הוא גבר.

124 דקות. שחקנים: ג’סיקה צ’סטיין (“העזרה” ו”אקסמן”), דניאל בריהל והנציגות הישראליות אפרת דור ושירה האס.

“נערי הסווינג”, 1993

הסרט מבוסס על תנועת “נערי הסווינג” שבה היו חברים גרמניים בני 18-14 בזמן השלטון הנאצי בגרמניה. העלילה מתמקדת בדמויותיהם של פיטר ותומס, נערים ממעמד סוציו אקונומי בינוני-גבוה, חובבי מוזיקת סווינג, האסורה להאזנה באותה תקופה. השניים מבטאים את התנגדותם לשלטון בהערצת אורח החיים האמריקני והמוזיקה האמריקנית, ומזדעזעים כשחבריהם מצטרפים לתנועת הנוער “היטלר יוגנד”. הם מנסים שלא להיכנע ללחץ החברתי אך לאט לאט אחד מהם משתנה.

112 דקות. שחקנים: רוברט שון לאונרד (“האוס”, “ללכת שבי אחריו”) וכריסטיאן בייל.

“נקודת איסוף”, 2010

דרמה צרפתית המבוססת על אירועים שהתרחשו במציאות ומתארת את גירוש היהודים מפריז ושילוחם למחנה ההשמדה על ידי ממשלת וישי בזמן מלחמת העולם השנייה. הסרט מגולל את סיפורם של בני משפחת וייסמן, ההורים שמואל ושרה, יוסף (ג’ו) בן ה-11 ושתי אחיותיו, הנערות שרלוט וראשל. הסרט נפתח בשנת 1942 ומתאר כיצד המשפחה מתמודדת עם השינויים האנטישמיים במדינה, החל מענידת טלאי צהוב, ועד שהם מגורשים ביחד עם שכניהם ועוד 13 אלף יהודים לאצטדיון בפריז ומשם למחנה הריכוז. באותו אצטדיון יוסף פוגש אחות נוצרייה בשם אנט, המטפלת בילדים ומזדהה עם סבלם. היא מחליטה לשבות רעב עד שיחול שיפור ביחס אליהם.

שפת הסרט: צרפתית. 124 דקות. שחקנים: ז’אן רנו ומלאני לורן.

“הנער בפיג’מת הפסים”, 2008

סרט בריטי-אמריקני שמבוסס על ספר הנושא את אותו השם מפרי עטו של ג’ון בויין. הסרט מתמקד בדמותו של ברונו, ילד גרמני ובן לקצין נאצי. בעקבות קידום האב, המשפחה עוברת לגור בסמוך למחנה הריכוז שבו מוצב האב וברונו מתיידד עם שמואל, ילד יהודי החי במחנה, למורת רוחו של אביו. הסרט מסופר מנקודת מבטו התמימה של ברונו שלא מבין את הסיטואציה המורכבת של חייו, מפרש את המדים ששמואל לובש כפיג’מה ואף מקנא בו.

93 דקות. שחקנים: אסא באטרפילד (“הוגו”, “חינוך מיני”) וורה פרמיגה.

“החיים יפים”, 1997

קומדיה טרגית העוסקת בשואת יהודי איטליה. במרכז הסרט ניצבת דמותו של גווידו אורפיצ’ה, יהודי שעובר להתגורר בעיר ארצו וחולם לפתוח חנות ספרים בניהולו. בחלק הראשון מתמקד הסרט בדמותו של גווידו באיטליה הפשיסטית לפני מלחמת העולם ובמהלכה. גווידו מתאהב בדורה, אישה נוצרייה, וכובש את לבה למרות התנגדות אמה לקשר שלהם. הם מתחתנים, פותחים חנות ספרים ומביאים ילד לעולם בשם יהושוע. החלק השני של הסרט נפתח ביום הולדתו הרביעי של יהושוע, כשהוא וגווידו נשלחים למחנה ריכוז. גווידו למנוע מבנו את זוועות השואה מספר לו כי השהייה במחנה היא בעצם משחק ושמי שזוכה במשחק מקבל טנק.

שפת הסרט: איטלקית, גרמנית ואנגלית. 116 דקות. שחקנים: רוברטו בניני וניקולטה בראשי.

“בחירתה של סופי”, 1982

עיבוד לספרו של ויליאם סטיירון העוסק בהשפעות של מלחמת העולם השנייה על יהודים ברחבי העולם. הסרט שנחשב ליצירה על-זמנית, שמספר את סיפורה של סופי (מריל סטריפ), ניצולת שואה שהיגרה לאירופה מארצות הברית ונמצאת במערכת יחסים מורכבת עם יהודי-אמריקני עם אובססיה לשואה. עלילת הסרט מתרחשת לאחר המלחמה, אך ככל שהיא מתקדמת אנו נחשפים לעברה הטראומטי של סופי ומבינים את משמעות שם הסרט המרמז על בחירה בלתי אפשרית שעמה נאלצה להתמודד סופי בזמן השואה.

150 דקות. שחקנים: מריל סטריפ ופיטר מקניקול.

“ממזרים חסרי כבוד”, 2009

קומדיה שחורה של הבמאי קוונטין טרנטינו העוסקת בניסיון של היהודים להפיל את השלטון הנאצי. בסרט מסופרים שני סיפורים, האחד הוא סיפורה של שושנה דרייפוס, צעירה יהודייה-צרפתייה, ששינתה את זהותה וברחה מהנאצים לצרפת, לאחר שהייתה עדה לרצח משפחתה על ידי קולונל נאצי; הסיפור השני הוא סיפורו של הקצין אלדו ריין (בראד פיט), שמקים ארגון של חיילים אמריקניים-יהודים שמטרתו לחסל את המנהיגים הנאצים הבכירים. העלילה מובילה לכך ששני הגיבורים נפגשים ומשתפים פעולה.

153 דקות. שחקנים: בראד פיט, מלאני לורן וכריסטוף ואלץ.

“אירופה אירופה”, 1990

מבוסס על ספרו האוטוביוגרפי של שלמה פרל. העלילה מתמקדת בדמותו של סאלק, נער יהודי, שבורח מגרמניה לפולין ומשם לברית המועצות. כשהוא נתפס, הוא מתחזה לנער גרמני ונשלח לפנימייה של “נערי היטלר”. בזמן שהוא מנסה להסתיר את זהותו, הוא גם מתאהב בנערה נאצית המתגוררת עמו בפנימייה.

שפת הסרט: גרמנית, רוסית ופולנית. 115 דקות. שחקנים: מרקו הופשניידר וג’ולי דלפי.

“יעקב השקרן”, 1999 (גירסה II)

הסרט מתמקד בדמותו של יעקב (רובין וויליאמס), הנעצר בגטו ונכלא במפקדה של הנאצים. במפקדה יעקב שומע בטעות דיווח על הניצחונות הסובייטים בחזית ומחליט להפיץ את הידיעה ברחבי הגטו. כשיעקב מבין שהידיעה מפיחה תקווה באנשים, הוא מחליט לשקר שיש בידו רדיו ודרכו הוא שומע דיווחי חדשות. מדי יום הוא ממציא דיווחים על כך שבעלות הברית מתקרבות ושהמלחמה לקראת סיום, ובכך ממלא את תושבי הגטו בתקווה ומונע התאבדויות.

120 דקות. שחקנים: רובין וויליאמס, אלן ארקין וחנה טיילור-גורדון.

“עד קצה האמונה”, 2001

בניסיון להסתיר את רומק, נער יהודי בן 12, מפלישת הנאצים לפולין, הוריו שולחים אותו להתגורר אצל משפחת איכרים קתולית, המעמידה פנים שהוא קרוב משפחה שהוריו חלו. רומק, בלונדיני תכול עיניים, משתלב בקרב תושבי המקום הקתוליים, אך מתעורר סביבו חשד כשמתברר שהוא לא בקיא בתפילות הקתוליות ובהלכות הכנסייה הפשוטות ביותר. הכומר המקומי שמגלה את סודו של רומק, מסייע לו לשמור את הסוד ומלמד אותו את עיקרי מנהגי הדת הקתולית, בו בזמן שהוא מעודד אותו לשמור על המורשת היהודית שלו בסתר.

95 דקות. שחקנים: היילי ג’ואל אוסמנט וויליאם דפו.

סגור לתגובות.