כנס שדרות: מושב "נשים וביטחון לאומי"

“לא הגיוני להכניס נשים לוחמות לצבא”

“את המנחה של הדיון ואת סותמת לי את הפה”. את הדברים הללו אמר רס”ן במיל’ חיים טייטלבוים, חבר בארגון “אחים לנשק” ומשתתף בפאנל במושב “נשים וביטחון לאומי” במהלך כנס שדרות לחברה שנערך ביום שלישי במכללת ספיר. המושב עסק בין היתר בשילובן של נשים בצה”ל ובפקודת השירות המשותף, והפאנל הורכב מחמישה נשים וגבר אחד. הדיון שהתחיל בצורה מסודרת הפך במהרה לוויכוח סוער בין ד”ר יופי תירוש, המנחה של המושב ומשתתפת בפאנל, לבין טייטלבוים.

בניגוד להצגתן של חברות הפאנל באופן אובייקטיבי על ידי המנחה, תירוש החליטה לא להסתפק רק בהצגת טייטלבוים, אלא להוסיף גם חוות דעת עליו, עוד לפני שניתנה לו זכות הדיבור. “אולי אתם חושבים שעד עכשיו זה היה מנומנם, נחמד כולם מדברים, יש כינורות… צפו פגיעה תתעוררו, הדובר הבא שלנו יהיה חיים טייטלבוים. הוא יודע את זה, ואני אגיד לו, שלי באופן אישי לא יהיה פשוט לשמוע אותו”.

לאחר הצגתו, טייטלבוים פתח את דבריו ואמר כי “מהלך הכנסת נשים ליחידות לוחמות הוא מהלך לא הגיוני”. לדבריו, לצה”ל יש תפקיד אחד והוא לנצח במלחמות וכדי לעמוד במשימה הזאת הוא צריך להיות חזק ולוחמני, וכל שימוש אחר בצה”ל לקדם מטרות אחרות הוא שימוש פסול. לדעתו, הוא הסביר, המהלך מחליש את צה”ל ואת החברה הישראלית, וכינה אותו “מהלך אנטי דמוקרטי”. בנוסף לכך, אמר טייטלבוים, “אני שואל את עצמי מי דוחף את המהלך הזה ולמה הוא דוחף אותו. והאמת המצערת היא שתחת יחידת היוהל”מ בשנים האחרונות, ב-15 השנים האחרונות, פעלו בעבר ופועלות בהווה נשים ששייכות לשמאל הרדיקלי, השמאל הקיצוני”.

בהמשך דבריו, הציג טייטלבוים נתונים על פציעות של לוחמות, “נכון לשבוע שעבר, מידע שהעביר אלינו דובר צה”ל, אחת מתוך שלוש נשים לוחמות מסיימת בפציעה את השירות שלה”. בסיום דבריו הוא הוסיף כי לדעתו “הדרך היא להעצים את הנשיות. לתת מקום לתכונות שהן נשיות יותר לרגישות, לעדינות, לאימהות”.

בתגובה לדבריו, השיבה תירוש בנאומה, “אומר פה ידידי המלומד שבשם זה שצה”ל צריך לנצח, אז שום ערך אחר, שכל רשות ציבורית מחויבת לו, צה”ל לא מחויב לו”. לדעתה, היא הסבירה, “יש פה רצון שלא יזיזו את הגבינה של מי שיש לו הרבה מאוד, נכון גם הקרבה, אבל גם רווחים מלהיות גיבור צבא ההגנה. ושהוא לא מסוגל להבין שהכללים משתנים ושיחסי הכוח וחלוקת העבודה המגדרית משתנה בחברה הישראלית”.

לדבריה, “הלוואי וכל ההמצאות שלך על ‘הפמינציות’ ששולטות בצה”ל, הלוואי שרבע מהן היו נכונות… אבל, אלף לא היה ולא נברא וזה שקר כפול, למה שקר כפול? כי באמת לא היה ולא נברא. זה אלף, ובית, זה מסיט את תשומת הלב מכמה הדלתות, הטלפונים, הוואטסאפים, ארוחות השבת, הכנסים הפתוחים, הקווים פתוחים לציבור שחברי מייצג פה. כן, עם הכיפה שלו, מצטערת שאני שמה את הדברים על השולחן”. יש לך ארגון שאתה עומד בו שיש לו קמפיין שקרי”.

את דבריה של תירוש קטעה ד”ר עינת רמון: “אי אפשר לתקוף בן אדם שהוא חלק מפאנל. המנחה צריכה להיות מנחה… ואי אפשר לתקוף בן אדם בגלל שהוא חובש כיפה”. בתגובה, ענתה לה תירוש: “הוא תקף אותי. הוא תקף אותי כפמיניסטית מזוהה”.

בהמשך דבריה, התייחסה תירוש לטיעונים של טייטלבוים על פציעות של לוחמות בצבא. “אני דואגת לפציעות של הגברים בצה”ל, אני דואגת לשברי הליכה, לפציעות מכדורים וכדומה. אני, במסגרת השוויון המגדרי שלי, לא חושבת שיש ערך עליון לנסיכות שנפגעות”.

נוסף לתירוש, בחרה גם תא”ל שרון ניר, יועצת הרמטכ”ל לענייני מגדר ומשתתפת בפאנל, להגיב על דבריו של טייטלבוים ולהתייחס לנתונים שהציג. “כל מה שנאמר מארגון אחים לנשק, מקצה לקצה, מהווה מבחינתנו, מבחינת הצבא, עיוות המציאות, סילוף העובדות ופגיעה ישירה בצה”ל”, אמרה ניר והוסיפה כי “כל החלטה לגבי שילוב חיילות בלחימה, היא החלטה שנובעת קודם כל משיקולים מצבאיים”.

סגור לתגובות.