IMG-20180305-WA0004

הכירו את ה”כלבויניק”: מחסן ציוד שיתופי בבאר שבע

קבוצה של חבר’ה צעירים החליטו להקים מיזם שיתופי קהילתי בבאר שבע המאפשר לתושבים להשאיל ציוד. “הכלבויניק” הוקם בינואר 2015 על ידי רוני רינגולד, יותם רשף ועילי אורן, שלקחו חלק בתוכנית יזמות של הסוכנות היהודית בשם “בוחרים מחר”. כשהתחילו את המיזם מה שעמד לנגד עיניהם הוא הניסיון לגבש קהילה יוצרת ומשתפת – מקום אליו מגיעים אנשים מקהלים שונים, בגילאים שונים שנפגשים ומשתפים ציוד, כלי עבודה וידע.

“הכלבויניק החל כמחסן ציוד שיתופי, וכיום הפעילות סביב המחסן התרחבה לפעילויות חברתיות שיתופיות שמארגנים ומפעילים מתנדבים מהשכונה יחד עם הסטודנטים”, מספרת רינגולד, מייסדת “הכלבויניק”. “הפעילות החלה מתוך המחשבה שסטודנטים שסיימו תואר ראשון לא רצו לעזוב את באר שבע לטובת העיר הגדולה, אלא רצו להפוך את באר שבע לעיר הגדולה, ליזום פעילות חברתית ובכך להפוך את חייהם למעניינים יותר, משמעותיים יותר, לא פחות מחיי אלה שמחליטים לחזור לתל אביב”. רינגולד ניהלה תחילה את המחסן יחד עם רשף, בוגר תואר ראשון בעבודה סוציאלית ותואר שני בתוכנית מנדל. לפני שלוש שנים נחנך המיזם במקלט בשכונה ד’, וכעת הוא ממוקם בשכונה ב’, מרכז ח”ן, רחוב נחמן ביאליק 26 (פאב ביאליק 26)

תיקונים לאופניים. מאחורי פאב ביאליק 26. צילום: הכלבויניק

לדברי רינגולד, הכלבויניק החל כפעילות שיתופית ששמעו עליה מ”פה לאוזן” ולאחר מכן נפתח דף הפייסבוק המדווח על פעילות המחסן. המחסן נפתח כמה פעמים בשבוע ומופעל על ידי צוות מתנדבים הכולל בתוכו סטודנטים ופעילים שמגיעים במשמרות קבועות בחודש.

הכלבויניק פועל תחת הפלטפורמה של “הרשת” – ארגון הפועל תחת עמותת “ארץ עיר”. הארגון מפעיל פעילויות שיתופיות בקהילה ובהן “הנגרייה הקהילתית”, שיעורי יוגה, פילאטיס ו”הכלבויניק”, כל הרשתות כרוכות בתשלום סמלי. העמותה מקבלת את התרומות מהמשרד לפיתוח הנגב, גיוס תרומות ומהכנסות עצמאיות. מטרת הארגון היא להפוך את השכונה לסביבה נעימה יותר, ליצור שיתוף פעולה עם בעלי עסקים בבאר שבע. הנגרייה הקהילתית, לדוגמה, הוקמה במטרה לשיתוף פעולה קהילתי בשיטת “עשה זאת בעצמך”, שימוש בכלי עבודה יקרים במחיר סמלי.

הציוד משמש את כלל האוכלוסייה ולא רק סטודנטים, והוא כולל בתוכו ציוד לגינה, כלי עבודה לבית, אלקטרוניקה: כלים חשמליים כמו ג’קסון (מסור), שואב אבק, כלים ידניים ועוד. הציוד נתרם על ידי התושבים והסטודנטים מחוסר שימוש כדי שאנשים נוספים יוכלו לצרוך בעת הצורך.

מוצרי אלקטרוניקה. בתוך פאב ביאליק 26. צילום: הכלבויניק

איך משאילים ציוד?  “השואלים משאירים 50 שקלים לפיקדון כדי להשאיל ציוד מהמחסן, אבל יש גם יש יחסי אמון בין המשאילים לשואלים של הציוד”, מסבירה רינגולד בחיוך. “כך לדוגמה אם הציוד מתקלקל או נשבר בעת השאילה, אז השואל מתייעץ איתנו כיצד ניתן לתקן, ואם זה לא בר תיקון, אנשים שילמו בעד החפץ שנשבר”.

תשאפו גבוה

רוני נותנת עצה למי שמעוניין להקים מיזם שיתופי. “אם למישהו יש רצון להקים מיזם חברתי – שימצא שותפים, כאלה שהוא יכול לסמוך עליהם, ושיהיו לצידו לאורך כל הדרך, כדי לקדם דברים. הכי חשוב בעיניי זה להתחיל בקטן, להתמיד, ולשאוף תמיד לעשות עוד ועוד דברים ולמצוא דרכים כדי לעשות ולממש את אותם דברים. חשוב לדעת שבעולם החברתי יש המון כספים שניתן לגייס, רק צריך לחפש ולמצוא את הדרך. דבר אחרון: אפשר תמיד לחלום, כל אחד יכול לתקן חפצים, גברים ונשים כאחד. לא משנה מה המגדר, צריך רק לחלום, לשאוף ולרצות”.

תיקון מוצרי אלקטורניקה. צילום: הכלבויניק

שעות פתיחת הכלביוניק והפעיליות המתקיימות במתחם מתפרסמות בדף הפייסבוק “הכלבויניק- מחסן ציוד שיתופי”

השתתף בהכנת הכתבה: רמון שגב

סגור לתגובות.