צילום: Lolostock, pixabay

סטודנטים הרגישים לגלוטן במכללה טוענים: “אין לנו מה לאכול”

סטודנטים שסובלים מרגישות לגלוטן לא מצליחים למצוא תחליפי לחם במכללה, גם לא בנקודות המכירה הפזורות ברחבי ספיר – כך עולה משיחות שערכה “ספירלה” עם סטודנטים שסובלים ממחלות כמו צליאק וקרוהן או מרגישות לגלוטן. באגודת הסטודנטים מסבירים כי על פי החוזים שנחתמו, הזכיינים מחויבים לספק כריך לחם ללא גלוטן, אלא שלעיתים המלאי חסר במזנונים, וגם הטיפול בכריכים לא תמיד סטרילי. כל אלה גורמים להדרת הסטודנטים מהמזנונים.

“לפני שש שנים הפסקתי לאכול גלוטן עקב רגישות שהתגלתה אצלי. נאלצתי לדאוג לעצמי לאוכל”, סיפרה יהודית יפת, סטודנטית לעבודה סוציאלית. “באחד הבקרים במכללה, כשהגעתי ל’קרנף’ בבניין שמונה, ראיתי לחמניות ללא גלוטן והתרגשתי. כשביקשתי להזמין, המוכרות אמרו שכרגע הן לא במלאי”. בהיעדר חלופה אחרת החליטה יפת שלא לסמוך יותר על המזל. “החלטתי שלא ללכת לשם יותר כי אין לי כמעט סיכוי לקנות אוכל, לכל היותר אסתפק בחטיף. מכל מקום, בשנה שעברה לא היה לי כלל מה לאכול בתחומי המכללה”, היא הוסיפה.

קפיטריית “השוקולטה” בבניין שמונה

בשנים האחרונות עלתה המודעות לקיומה של הרגישות למזון ובהתאם לכך פותחו מוצרים שונים כתחליפים עבור הסובלים מבעיות עיכול. מסעדות ובתי קפה מספקים מזונות נטולי גלוטן כחלק מהרצון להגיע לקהל לקוחות זה ולענות על הביקוש. “הלחם קיים היום גם במזנוני ה’קרנף’ וגם ב’שוקולטה'”, אמרה מאיה אוזן, רמ”דית רווחה באגודה. לדבריה, סטודנט עם צליאק רשאי להגיע לאחת העמדות, ובה יוכן עבורו כריך. כמו כן, מציינת אוזן כי ישנם סטודנטים שבאופן פרטני יוצרים קשר עם הזכיינים ומתאמים שעת הגעה כדי לקבל לחמניה מותאמת.

ואולם, נראה כי בפועל לא כל דוכני ההסעדה ערוכים ומצוידים כראוי במזון נטול גלוטן. “לדעתי יש מספר בעיות בנוגע לכך”, הסבירה ענבל רוז, סטודנטית לעבודה סוציאלית, שאובחנה כחולת צליאק בעת שירותה הצבאי. “האחת, רק במזנון בבניין שמונה יש אפשרות כזו. שאר המזנונים לא מבינים על מה אני מדברת כשאני מבקשת מזון ללא גלוטן. שנית, עם כל הניסיון הטוב של העובדים במזנון בבניין שמונה, נראה שהם לא לגמרי מבינים מה זה אומר להכין אוכל מותאם לצליאקים. כלומר, גם כשמדובר בלחם נטול גלוטן, לא ייתכן שיניחו את הלחם להתחמם על פלטה גדושה בפרורי לחם רגילים”. גם יפת העידה שהיא חוששת מאכילה בקפיטריות: “לפעמים אני מתפתה לאכול במקומות לא סטריליים, אבל לא במכללה. שם מדובר בסיכון”.

לא מדובר בבחירה, זו מחלה שמצריכה התמודדות ולכן זו זכותנו הלגיטימית לדרוש להתאמה בשם הזכות לשוויון. אסור שנקבל הנגשה חלקית כדבר שהוא מובן מאליו

צליאק היא מחלת מעי הנובעת מרגישות לחלבון גלוטן. מדובר במחלה אוטואימונית תורשתית הגורמת לדלקות במעי הדק. רגישות זו מונעת מהחולים לצרוך, בין השאר, חיטה, שעורה ושיפון ולעיתים גם שיבולת שועל. “ההערכות הן כי ישנם בין 1% ל-3% חולי הצליאק בארץ ומאחר שאין חובת דיווח, חלק מחולי הצליאק כלל לא מאובחנים”, מסרה חניתה קלרמן, מתנדבת בעמותת “צליאק בישראל” זה 14 שנה. מחלת קרוהן היא גם מחלת מעי דלקתית, שפוגעת במערכת העיכול ומצריכה מהחולים התאמות תזונתיות מיוחדות. בישראל ישנם כ-20 אלף חולי קרוהן מתוך כ-38 אלף חולי מחלות דלקתיות, נכון לשנת 2015.

מירב בלום, סטודנטית לניהול משאבי אנוש החולה בקרוהן זה כשנתיים, סיפרה גם היא על חוסר המוכנות של נקודות ההסעדה: “כשפעם ניסיתי להכין טוסט בקרנף עם לחם ללא גלוטן אמרו לי שאני צריכה לחכות 20 דקות כדי שהלחם יפשיר בהיעדר לחם זמין”. בעיה נוספת שעליה מצביעה בלום היא מבחר הלחמים ללא גלוטן המצומצם לדבריה. “אני לא נוגעת בסנדוויצ’ים. אם הם (המפעילים ש.ש) רוצים להשקיע באיכות המזון כדאי שיביאו לחמים שלא מתבססים רק על עמילן, אלא על קמחים אחרים. סביר להניח שאז הייתי אוכלת”, אמרה. רוז מאמינה שעליה ועל הסובלים מהרגישות לגלוטן להשמיע קול. “לא מדובר בבחירה, זו מחלה שמצריכה התמודדות ולכן זו זכותנו הלגיטימית לדרוש להתאמה בשם הזכות לשוויון. אסור שנקבל הנגשה חלקית כדבר שהוא מובן מאליו”.

“המטבח קטן ואי אפשר להקצות חדר סטרילי מגלוטן”

מאגודת הסטודנטים נמסרה בתגובה: “על פי החוזים של המכללה, הזכיינים מחויבים לספק כריך ללא גלוטן לסטודנטים שיש להם בעיית צליאק. עשינו מהלך משותף ביחד עם הזכיינים וניסינו לשפר את מה שאפשר, באמצעות הוספת מנות חדשות, והגדלת ההיצע. כעת, אנו בודקים היתכנות של הוספת חטיף צליאקי. על אף המענה שאנו מנסים לספק לכלל הסטודנטים ישנן נסיבות שאינן בשליטתנו”.

שמעון שושן, מנהל סניף “קרנף” בבניין ארבע, מסר: “נתנו מענה לפני כשבוע לבעיית הצליאקים. הכנסנו לחם ללא גלוטן, שאותו אנו בונים ככריך בהרכבה פרונטלית מול הלקוח, הנמצא תמיד בהישג יד. בכל זמן נתון אני מחזיק 50 לחמניות כאלו במלאי. אנחנו גובים את אותו המחיר עבור מוצר זה כמו על כריך רגיל אף על פי שהוא יקר ביותר מ-30 אחוזים”. באשר לעניין הסטריליות במטבח, הוסיף שושן: “המטבח שלנו מאוד קטן ואין באפשרותנו להקצות חדר סטרילי לטובת כריך ללא גלוטן, לכן הלחמניות נשמרות במקפיא בנפרד ומוצאות ללקוח לפי דרישה”. לנוכח החשש לבריאותם של הרגישים לגלוטן, אמר שושן כי הוא משתדל לעסוק גם בהדרכות עובדים לעניין.

למרות ניסיונות רבים להשיג את תגובת הזכיינים האחרים של מזנוני “הקרנף” ו”שוקולטה”, לא נמסרה תגובה עד מועד פרסום הכתבה.

 

 

סגור לתגובות.