משכן הכנסת, צילום: Mark Neyman, לע"מ

בדיקת “ספירלה”: כך הייתה נראית הכנסת על פי הצבעת הערים הגדולות בדרום

מאת ארנולד נטאיי, שיראל צברי, ליאור יצחקוב ואביחי אלמיו

מדינת ישראל כבר לא יודעת את נפשה מרוב בחירות. מערכת בחירות שלישית בתוך שנה מאחוריה ואולי הרביעית בדרך ועדיין אין הכרעה אמיתית בשאלה – מי יקים ממשלה. אבל תוצאות הבחירות האחרונות שנערכו לפני שבוע מספרות סיפור אחר כשמדובר בערים הגדולות של אזור הדרום. נבירת “ספירלה” בתוצאות האמת מובאות בטבלאות הבאות, שבהן מוצג חישוב מספר המנדטים שקיבלה כל מפלגה בעיר הנקובה. מדריך לקריאה: עמודה כחולה – הבחירות באפריל, עמודה כתומה – הבחירות בספטמבר ועמודה אפורה – הבחירות לפני שבוע. הנתונים נלקחו מהאתר הרשמי של ועדת הבחירות המרכזית לכנסת; בגרפים מופיעות רק המפלגות שעברו את אחוז החסימה בערים הנקובות; מפלגת זהות ומפלגת כולנו התמודדו אך ורק בבחירות הראשונות, ולכן העמודה שלהן מופיעה בצבע כחול בלבד; מפלגת הימין החדש מופיעה בתור ימינה בבחירות ספטמבר ומרץ, כך גם מפלגת מרצ שמופיעה גם בתור המחנה הדמוקרטי בבחירות בספטמבר, ובתור העבודה-גשר-מרצ בבחירות האחרונות.

בבירת הנגב באר שבע מרכיב הליכוד ממשלת ימין בלי כל מאמץ, כך שבנימין נתניהו יכול להגשים את חלומו ולהוציא מהממשלה את נפתלי בנט ואיילת שקד מימינה. בבחירות אפריל, זהות הייתה יכולה להיות חלק מהכנסת אם זה היה תלוי בתושבי העיר. בולטות בהיעדרותן הן מפלגות מרצ והרשימה המשותפת.

לפי תוצאות הבחירות באשדוד, נראה כי העיר חלוקה בין אלו שתומכים במפלגות החרדיות – שיחד מניבות 31 מנדטים, עם יתרון קל לש”ס, לבין אלו שתומכים באביגדור ליברמן ונתנו לישראל ביתנו את התואר המפלגה השנייה בגודלה בעיר. אם נתניהו היה רוצה להרכיב קואליציה שמבוססת על בלוק הימין, זה לא היה קשה במיוחד, רק צירוף של הליכוד והמפלגות החרדיות היה מניב 75 מנדטים. מפלגות השמאל ומפלגת ימינה נעדרות מהמפה הפוליטית באשדוד.

בעיר אשקלון הליכוד בראשות נתניהו הגדיל את כוחו בתשעה מנדטים ביום שני שעבר בהשוואה לבחירות בספטמבר, בניגוד לכחול לבן שירדו במנדט. נתניהו ככל הנראה שאב את הקולות מימינה, ישראל ביתנו שירדה בשלושה מנדטים ומכחול לבן. גם כאן אין ייצוג למפלגות השמאל. הליכוד כמעט מגיע לגודל גוש הימין בארץ כולה, אבל יצטרך לצרף למשל את ש”ס כדי להקים ממשלה יציבה עם 70 מנדטים.

בשדרות התמיכה בליכוד שרירה וקיימת, גם אחרי סבבי טילים על העיר. הליכוד בראשותו קיבל במרץ עשרה מנדטים יותר ממה שקיבל בבחירות בספטמבר, ולמעשה יכול להקים ממשלה בעצמו עם רוב של 61 מנדטים. לכחול לבן לא היה שום סיכוי להקים ממשלה אם זה היה תלוי בתושבי שדרות, שזוכה בעיר ל-11 מנדטים.

בנתיבות מונה ראש ממשלה חדש – אריה דרעי. מפלגת ש”ס בראשותו הגדילה את כוחה מהבחירות באפריל לבחירות האחרונות בשמונה מנדטים. המפלגה השנייה בגודלה בעיר היא הליכוד עם 44 מנדטים, בפער גדול על שאר המפלגות. כך שניתן להקים בעיר קואליציה שמורכבת רק מש”ס, יהדות התורה וימינה. מפלגות השמאל לא מקבלות בכלל ביטוי בעיר, וכחול לבן עוברת בקושי את אחוז החסימה בחודש מרץ.

גם באופקים רוצים לראות את נתניהו ממשיך לכהן כראש ממשלת ישראל. בבחירות בספטמבר היה קומץ שהצביע לאיחוד העבודה-גשר, אך לאחר החיבור עם מרצ בבחירות האחרונות, נראה שנטשו אותם. גם כאן רוצים לראות את המפלגות החרדיות בקואליציה. הליכוד, ש”ס ויהדות התורה מקבלות בהתאמה בבחירות האחרונות 49, 28 ו-18 מנדטים. אפילו רק ש”ס מספיקה עם הליכוד כדי להקים ממשלה – 77 מנדטים.

בקריית גת הליכוד יכול להרכיב כעת ממשלה בקלות ביחד עם ש”ס בלבד. יהדות התורה עוברת בבחירות האחרונות רק במעט את אחוז החסימה. אם מסתכלים על ממשלה רחבה יותר, הליכוד יכול לצרף גם את ימינה שזכתה לחמישה מנדטים. לכחול לבן (16 בבחירות האחרונות) אין סיכוי להקים ממשלה אם זה תלוי בתושבי קריית גת בלבד. גם אם יצרפו את ישראל ביתנו, ימינה, ש”ס ויהדות התורה הם לא יצליחו להשיג רוב של 61 חברי כנסת ללא הליכוד.

בקריית מלאכי רוב יציב של 61 מנדטים לליכוד. נתניהו רק יכול לבחור את מי הוא רוצה לצרף לקואליציה אם בכלל. בבחירות באפריל, איחוד מפלגות הימין – ללא בנט ושקד קיבלו 16 מנדטים והימין החדש לא עבר את אחוז החסימה. אך כאשר הימין החדש התאחד יחד עם שאר המפלגות מהציונות הדתית הם ירדו לשבעה מנדטים בלבד, והיתר אולי עבר לליכוד.

בעיר הבדואית הגדולה בישראל זוכה באופן לא מפתיע הרשימה המשותפת בתואר המפלגה הגדולה ביותר. היא קיבלה לא פחות מאשר 111 מנדטים בבחירות האחרונות, ובמצב הזה איימן עודה מסתמן כראש הממשלה הבלתי מעורער ואחמד טיבי שר החוץ או הביטחון. לעומת זאת, כחול לבן לא עברה שם את אחוז החסימה בבחירות האחרונות והמפלגה השנייה בגודלה, עם חמישה מנדטים היא העבודה-גשר-מרצ עם חמישה מנדטים.

במועצה המקומית ירוחם מפלגת כחול לבן צנחה מ-23 מנדטים בבחירות באפריל, ל-13 בלבד בבחירות האחרונות. את מקומה בתור המפלגה השנייה בגודלה לקחה ש”ס, אחרי קרב צמוד עם ימינה. גם לליכוד בראשות נתניהו (57) לא תהיה בעיה להקים ממשלה ביישוב.

דימונה זוכה בתואר: העיר עם הכי הרבה קולות למפלגת הליכוד. נתניהו לוקח כאן את הבחירות בהליכה ויכול להקים קואליציה יציבה שתורכב אך ורק ממפלגתו עם 74 מנדטים. כחול לבן רחוקה ממנו שנות אור עם 14 מנדטים בלבד.

בערד – מהפך. כחול לבן עם 28 מנדטים מבססת את עצמה בעיר כאחת המפלגות הגדולות ועוברת את הליכוד בשני מנדטים. אבל לא כל כך מהר, יהדות התורה זוכה כאן ב-29 מנדטים. לפי התוצאות, אין באמת מפלגה שיכולה להקים ממשלה וכנראה שלפחות לפי ערד, ישראל בדרך לבחירות רביעיות. ממשלה שיכולה לקום מהתוצאות האלה היא שילוב של כחול לבן, הליכוד וישראל ביתנו – שלא נראה באופק.

במצפה רמון מפלגת הליכוד הגדילה את כוחה בבחירות האחרונות בשמונה מנדטים לעומת שתי מערכות הבחירות הקודמות. בבחירות באפריל המפלגה השנייה בגודלה הייתה איחוד מפלגות הימין עם 20 מנדטים, אך כוחה ירד עם החיבור לבנט ושקד. המפתיעה היא מפלגת העבודה שגדלה בשמונה מנדטים, לאחר החיבור עם מרצ וגשר לעומת הבחירות באפריל. אך במבט נוסף, החיבור הזה גרר ירידה במנדטים בגוש השמאל, כיוון שבבחירות בספטמבר מרצ והעבודה הניבו 21 מנדטים יחד, לעומת 16כשרצו יחד. בפעם הראשונה מפציעה במפת המנדטים עוצמה יהודית בבחירות בספמטבר עם חמישה מנדטים, אך בבחירות במרץ כלל לא עברו.

העיר הדרומית ביותר בארץ ממליכה גם היא את ממשלת נתניהו עם 60 מנדטים. במצב כזה הליכוד יצטרך לצרף אליו את ש”ס (7.5 מנדטים) וזה יספיק כדי להקים ממשלה. כחול לבן רחוקה עם 33 מנדטים וללא סיכוי של ממש להקים ממשלה. מפלגת הליכוד גדלה מספטמבר למרץ ב-8.5 מנדטים,על חשבון מפלגת ימינה שלא עברה את אחוז החסימה.

סגור לתגובות.