"אין לנו תשתיות לאינטרנט כמו שיש במקומות אחרים", היתם אלנבארי. צילום: חסין אלדאדה

בעיות בחשמל ובחיבור לאינטרנט: סטודנטים בדואים מתקשים בלמידה מרחוק

מאת חסין אלדאדה

בימים כהרגלם מתמודדים בדואים החיים בכפרים הלא מוכרים עם קשיים בגישה לשירותים בסיסיים ולמשאבים ועם מחסור בתשתיות. בימים של משבר נגיף הקורונה, האתגרים נערמים עוד יותר. עבור כ-70 סטודנטים בדואים מהכפרים הלא מוכרים הלומדים במכללת ספיר, נוסף בימים אלה גם קושי בהתחברות ללמידה מקוונת מרחוק בעקבות החלטת הממשלה על סגירת המוסדות להשכלה גבוהה בצל התפשטות הנגיף.

היתם אלנבארי, סטודנט לעבודה סוציאלית שגר בכפר תל ערד, הוא אחד מהסטודנטים שמתקשים בלמידה מרחוק. “זה דורש אינטרנט מהיר וחזק ואין לנו תשתיות לאינטרנט כמו שיש במקומות אחרים”, סיפר בשיחה עם “ספירלה”. “אם אני נכנס לשיעור מקוון עם מרצה, אני עושה זאת דרך הטלפון, כי אין ברירה אבל עדיין יש בעיות, כי האינטרנט חלש או לא עובד”.

“אנחנו בבית שני אחים ושתי אחיות וזאת משפחה יחסית קטנה, לעומת משפחה שיש לה מעל עשרה ילדים בבית, ועדיין העובדה שיש מחשב אחד לכולם מהווה קושי ללמידה מרחוק”. לדברי אלנבארי, “הלמידה מרחוק בשביל סטודנט בדואי לא יעילה, כמו גם לתלמידים בבית ספר”.

עאמר אזבארגה מנהל היחידה. צילום: היחידה להנגשת ההשכלה לחברה הערבית
“סטודנטים יוכלו להשאיל מחשב נייד מהמכללה”, עאמר אזבארגה מנהל היחידה. צילום: היחידה להנגשת ההשכלה לחברה הערבית

רפיף אבו עגאג, סטודנטית למנהל מדיניות ציבורית שגרה בכפר אל-פורעה, סיפרה על החששות שלה וסטודנטים בדואים אחרים. “החשש הגדול ביותר הוא של הסטודנטים שעומדים לסיים את התואר בסמסטר הזה, מה יעלה בגורלו של הסמסטר? האם יחליטו להאריך אותו או לדחות אותו עד לאחר תום משבר הקורונה?” תהתה.

“אחת הבעיות העיקריות היא היעדר חשמל בבתים. הבתים בכפרים הבדואים תלויים באנרגיה סולארית שתלויה בשמש, אך מכיוון שמזג האוויר בימים האחרונים היה קריר וגשום ולא הייתה שמש, לא היה חשמל למשך מספר ימים. אנחנו מעדיפים ללכת מדי יום למכללה וללמוד בה, כיוון שהיא מספקת את כל הצרכים”, העידה אבו עגאג.

סטודנטים יוכלו להשאיל מחשב נייד מהמכללה

לנוכח המצב הבעייתי קיימה ביום שלישי שעבר היחידה להנגשת ההשכלה לחברה הערבית בספיר פגישה עם 12 סטודנטים שלומדים במכללה מהכפרים הלא מוכרים. מנהל היחידה עאמר אזבארגה אמר כי צעד זה הגיע לאחר קבלת מכתבים מסטודנטים על התנאים שבהם הם חיים בתקופה זאת. “החלטנו לזמן את הסטודנטים כדי לשמוע מהם את הקשיים והבעיות, על מנת שנוכל לקבל החלטות ולהציע פתרונות שיתאימו לצרכים שהם זקוקים להם”.

הסטודנטים דרשו מהיחידה פתרונות למצב. “הוחלט בפגישה כמה החלטות, אחת שכל סטודנט שיש לו בעיה באינטרנט, יגדיל את חבילת האינטרנט ויקבל פיצוי לאחר שהמצב יחזור לקדמותו”, אמר אזבארגה. הוא הוסיף כי סטודנטים יוכלו להשאיל מחשב נייד מהמכללה ולהחזיר אותו בתום השימוש. “מינינו גם סטודנט בתפקיד רכז לכל אזורי הנגב, בעיקר לאזורי הכפרים הלא מוכרים, שייתן מענה ועזרה לטיפול בבעיות כמו אלה שאין להם חשמל בבית”.

לדבריו, בעקבות בקשת אחד הרכזים ממנהל בית ספר באחד הכפרים הלא מוכרים, הוחלט לפתוח בו כיתות מחשבים כדי שהסטודנטים ילמדו בהן בין השעות 9:00 בבוקר עד 13:00 בצהריים. אזבארגה גם קרא לכל סטודנט שייתקל בקושי להתחבר לשיעורים המקוונים מרחוק, ליצור קשר עם היחידה, והיא תדאג לעזור לו.

בפגישה השתתפו גם נציגי גופים נוספים במכללה, ובהם דיקן הסטודנטים, המרכז לנגישות, אגודת הסטודנטים וסגן נשיא המכללה כדי לנסות ולמצוא פתרונות ארוכי טווח לבעיה במשבר המתמשך. אחד הפתרונות שהעלו הסטודנטים בפגישה הוא הקמת תשתיות אינטרנט בכפרים הלא מוכרים על ידי המועצה להשכלה גבוהה.

סגור לתגובות.