ספרים, רבותיי, ספרים. "העזרה", "מלכים ג'" ו"מלאכים ושדים"

לא רק טלוויזיה וזום: 10 ספרים לקרוא בבידוד

מאת דנה אילוז

התפשטות נגיף הקורונה בישראל ומניין החולים שכל הזמן עולה הובילה את הממשלה להכריז על מגבלות תנועה ולהורות לאזרחים להישאר בביתם כדי למנוע התפשטות רחבה של הווירוס. בין שאתם בבידוד מבחירה או מכפייה, סביר להניח שיש לכם יותר זמן פנוי ושאתם מנסים למצוא דרכים להפיג את השעמום. בדיוק בשביל זה “ספירלה” הכינה רשימה של עשרה ספרים שיעזרו לכם לצלול אל תוך מציאות אחרת.

“מראות מצחיקות” – עליזה אלרואי

סוגה: סיפורת, קומי

עלילת הספר מתרחשת בשנות ה-50 של המאה ה-20. העלילה מתוארת מנקודת מבטה של עליזה, ילדה בת שמונה שחרף גילה הצעיר, שותפה לסודות מהותיים של משפחתה הספרדית הוותיקה בירושלים. היא מתארת את חייהם של המבוגרים כבלתי נסבלים, המלאים ברגשות עזים. אמה ואביה סובלים ממשבר זוגי שבעקבותיו היא ואמה עוברות להתגורר אצל סבתה, שממנה היא מפחדת. עליזה הקטנה מבינה שאמה האהובה, היפה והמרדנית משתמשת בה כסיפור כיסוי ליחסיה הרומנטיים עם ריצ’רד, גבר ג’נטלמן אנגלי ומתלבטת איך עליה לנהוג.

  כריכת הספר "מראות מצחיקות", עליזה אלרואי
כריכת הספר “מראות מצחיקות”, עליזה אלרואי

“מיקי, אני מדברת אלייך” – שי שטרן

סוגה: סיפורת, קומי

ספרו של מגיש הטלוויזיה והקומיקאי שי שטרן. מיקי, קולנוען בן 29, נפרד ממיכל, בת זוגו בשנתיים האחרונות, ומנסה להתחיל את חייו מחדש. הוא מתלבט בין מחויבות רומנטית לבין שאיפתו לעצמאות, ומחליט לצאת למסע לגילוי עצמי יחד עם חברי ילדותו, רפי וגברי, הסוחבים עמם סודות משל עצמם ועם דמויות דמיוניות, המנהלות עם מיקי שיחות נפש.

 כריכת הספר "מיקי, אני מדברת אליך", שי שטרן
כריכת הספר “מיקי, אני מדברת אליך”, שי שטרן

 “שווים ושווים יותר” – סמי מיכאל

סוגה: סיפורת, רומן

משפחת אשר עשתה עלייה לישראל מבגדד בשנות ה-50 (של המאה ה-20) ושוכנה במעברות. הסיפור עוסק בשינוי התפקידים המסורתיים במשפחה עקב המעבר לארץ ישראל והתרסקות החלום הציוני, כמו גם בגזענות עדתית ופערי מעמדות. הספר כתוב בשפה מאוד ריאליסטית ובוטה שמותירה חותם כבד אחרי הקריאה, ואולי פחות יתאים למי שמחפש חוויית קריאה קלילה ומתקתקה.

כריכת הספר "שווים ושווים יותר", סמי מיכאל
כריכת הספר “שווים ושווים יותר”, סמי מיכאל

“תרנגול פרסי” – פרי סני

סוגה: רומן אותנטי

העלילה מתמקדת במשפחת לוי, משפחה יהודייה עם סיפור חיים מרתק, שחיה באיראן, בימים שלפני המהפכה האיסלמית. בראש המשפחה ניצבים איברהים ואשתו מולוק ולהם יש שלוש בנות – רענה, הומה וגולי. הסיפור מגולל את הסאגה המשפחתית הסוחפת, המלאה באהבות, שנאה, בגידות, ארוטיקה, כשפים וסגולות. הספר מאפשר הצצה לחברה היהודית והמוסלמית באיראן וליחסים ביניהן בימי טרום המהפכה.

כריכת הספר “תרנגול פרסי”, פרי סני

 

“מלכים ג” – יוכי ברנדס

סוגה: פראזה, רומן תנ”כי דמיוני, דרמה ומתח

לא, לא מדובר בספר אבוד מתוך התנ”ך. “מלכים ג'” הוא רומן דמיוני וחתרני, המספק תיאור חלופי ופרשני לתקופת שלטונם של חלק ממלכי ישראל. שלומעם, נער מן העיר צרידה שבנחלת אפרים, מרגיש כי משפחתו מסתירה ממנו מידע מילדותו. הוא בורח מביתו בניסיון לגלות את הסודות הללו. הספר מסופר מנקודת ראותם של שלומעם וכמה נשים, שבהמשך הספר מתגלות כדמויות מוכרות וכבעלות תפקידי מפתח בתנ”ך.

  כריכת הספר "מלכים ג'", יוכי ברנדס
כריכת הספר “מלכים ג'”, יוכי ברנדס

“סוויטה צרפתית” – אירן נמירובסקי

סוגה: רומן היסטורי תיעודי

הרומן נכתב בשנות ה-40 של המאה ה-20 ומתאר את פלישת גרמניה הנאצית לצרפת ואת החיים תחת הכיבוש הנאצי. הסופרת עצמה נתפסה על ידי הנאצים בעת כתיבת הספר ונספתה באושוויץ. הספר הוא למעשה התיעוד האחרון שלה לפני מותה, ופורסם 62 שנים לאחר שנרצחה. הסיפור מחולק לשני חלקים עלילתיים, החלק הראשון מתאר אנשים ואירועים המתרחשים על רקע בריחת ההמונים מפריז בערב פלישת הנאצים, ומסביר כיצד אנשים ממעמדות שונים ניסו להינצל; ואילו החלק השני עוסק ברומן סודי הנרקם בין קצין גרמני וצעירה מקומית שבביתה הוא מתגורר.

 כריכת הספר "סוויטה צרפתית", אירן נמירובסקי
כריכת הספר “סוויטה צרפתית”, אירן נמירובסקי

“רודף העפיפונים” – חאלד חוסייני

סוגה: רומן חניכה, דרמה

הסיפור מסופר דרך נקודת מבטו של אמיר, שמתאר את מערכת יחסיו עם אביו הנוקשה וחברו חסן. בשנות ה-60 בקאבול, בירת אפגניסטן, אמיר וחסן נולדים באותו בית מידות, אך גדלים בעולמות שונים. בעוד אמיר, השייך למשפחה מיוחסת הוא בנו של באבא העשיר והמכובד, חסן הוא בנו של עלי – המשרת של באבא ואמיר. אמיר הוא פאשטוני (מוסלמי סוני), בן לאליטה השלטת באפגניסטן, בעוד חסן הוא אזארי, בן למיעוט אתני נחשל ומנודה. למרות מעמדם הכלכלי-אתני-חברתי השונה, אמיר וחסן מנהלים מערכת יחסים שהיא ספק של חברים, ספק של אדון-משרת, עד שאחד מהם בוגד בחברו. בעקבות פלישת הסובייטים לאפגניסטן, אמיר בורח עם אביו לקליפורניה ומנסה להתחיל חיים חדשים, אך לא מצליח להתנתק מזיכרונות העבר שרודפים אותו.

כריכת הספר "רודף העפיפונים", חאלד חוסייני

“שחקן מספר אחת” מאת ארנסט קליין

סוגה: מתח, מדע בדיוני ופנטזיה

בשנת 2045 העולם סובל ממחסור בנפט, זיהום, פיצוץ אוכלוסין ואבטלה. רוב האוכלוסייה מצטופפת בערים גדולות ונעזרת במשחק המציאות המדומה “אואזיס” כדי לברוח מהמציאות. ביום מותו של ממציא המשחק, המיליונר ג’יימס האלידי, הוא משאיר אחריו סרטון צוואה שלפיה הוא החביא חידות המובילות ל-Easter Egg (ביצת פסחא – הודעה נסתרת במשחק). מי שימצא אותו יירש את כל הונו. יום אחד וויד טס פותר את החידה הראשונה והופך כוכב, אך גם למטרה לתאגיד אכזרי המשקיע את כל משאביו בפתרון החידות, ומנסה לסלק את וויד מהתחרות בכל מחיר. וויד מבין כי הוא בסכנה מוחשית, והדרך היחידה לשרוד גם בעולם האמיתי היא לנצח את המשחק.

כריכת הספר “שחקן מספר אחת”, ארנסט קליין

“העזרה” – קתרין סטוקט

סוגה: רומן אמריקני בדיוני

העלילה מתרחשת בארצות הברית בתחילת שנות ה-60 של המאה הקודמת, ומתמקדת במדינת מיסיסיפי הבוערת ממתח בין-גזעי, כשבתוך הבתים נמשכת השגרה היום-יומית. הסיפור מתאראת סיפורן של שלוש נשים, סקיטר, מיני ואייבילין. סקיטר, אישה לבנה צעירה, החולמת להיות סופרת מסיימת את לימודיה בקולג’ וחוזרת לביתה, שם היא מגלה שהעוזרת השחורה שגידלה אותה עזבה, ואיש אינו מוכן לספר לה מדוע. מיני, מבשלת שחורה, איבדה את מקום עבודתה לאחר שעשתה דבר נורא שאינה מוכנה לגלות מהו, וכעת היא מסתתרת מפני מעסיקתה. אייבלין, עוזרת שחורה, שלא הצליחה להתאושש ממות בנה היחיד, הולכת מדי בוקר לעבודה אצל משפחה של לבנים, שעבורם היא מנקה, מבשלת ואת ילדיהם היא מגדלת במשך יותר מעשור. חייהן של שלוש הנשים משתנים כשהן מנסות בחשאי ליצור ספר על אודות עוזרות הבתים השחורות וחייהן בקרב האוכלוסייה הלבנה.

כריכת הספר “העזרה”, קתרין סטוקט

“מלאכים ושדים” – דן בראון

סוגה: מתח ופעולה, ספר בלשי

חוקר הסמלים המוכר רוברט לנגדון (כן, הדמות מהספר המפורסם “צופן דה וינצ’י”), נשלח למכון שוויצרי כדי לבדוק סמל שנצרב לחזהו של פיזיקאי שנרצח. הוא מגלה ראיות לתחייתו של ארגון המחתרת החזק ביותר שהיה אי פעם – “האילומינטי”. ארגון זה מנסה לנקום נקמת דם נגד הכנסייה הקתולית, האויבת השנואה ביותר שלו. לנגדון המגלה שפצצה הוטמנה בוותיקן, טס לרומא וחובר אל איטלקייה מסתורית במטרה לעזור לוותיקן להינצל במרוץ נגד הזמן.

כריכת הספר “מלאכים ושדים”, דן בראון

סגור לתגובות.