שיעור תורה בזום | צילום: שי משומר

זום אין: בעידן הקורונה שיעורי תורה, הדרכות ומפגשים חברתיים עוברים לווידיאו

מאת שיראל צברי וחסין אלדאדה

נגיף הקורונה שפרץ לחיינו בסערה אילץ את האוכלוסייה בישראל שלא לצאת מהבית אלא במקרים הכרחיים. שגרת החיים הישראלית נקטעה וכיום לא ניתן לצאת לעבודה (מלבד בעבודות שמוגדרות חיוניות), ללמוד במכללה, לצאת לבלות או אפילו להיפגש עם חברים. לכן, הפתרון לתקשורת בין אישית בתקופה זו הגיע באמצעות תוכנת “זום”, שבה ניתן לנהל שיחת וידיאו מרובת משתתפים. התוכנה, שפועלת דרך המחשב או הטלפון החכם, משמשת עסקים לישיבות עבודה, ומרצים וסטודנטים ללמידה מקוונת, אבל לא רק. בימים האחרונים תופסים בה תאוצה שימושים אחרים, כמו מפגשים חברתיים, שיעורי תורה, הדרכות וגם התנדבות ב”פרח”.

פעם בשבוע מקיימת שי משומר, חיילת בת 21 המתגוררת ברחובות, שיעור תורה בן שעה בבסיס שבו היא משרתת יחד עם חבריה. לדבריה, הסוגיות העולות בשיעורים אלה יוצרות דיון מעמיק ופורה. לנוכח המצב המפגשים הפרונטליים בוטלו, ואחד מחבריה הציע להעביר אותם דרך זום. “נהניתי מאוד לשמוע שיעור תורה בצורה הנוחה והביתית הזאת”, סיפרה ל”ספירלה”.

משומר הסבירה שבעבר היה אדם אחד שהכין את שיעורי התורה והעביר אותם לאחרים, אך כעת התוכנה יצרה אפשרויות נוספות. “הזום נתן עוד אופציה של שיתוף קטעים וחלוקה, בצורה כזו שמעביר השיעור יכול לחלוק עם כולם את תוכן השיעור, דבר שאינו מתאפשר כאשר מקיימים את המעגל החברתי בבסיס”.

מפגש חברתי בזום | צילום: אחמד אבו פיאד

אחמד אבו פיאד, סטודנט לרפואה בן 21, משתמש בזום כדי לתחזק את הקשרים החברתיים שלו. למרות שהוא לומד באופן אינטנסיבי חמישה ימים בשבוע ומתקשה למצוא זמן למנוחה, הוא לא מוכן לוותר על המפגש הקבוע שלו עם שלושת חברי ילדותו. “בכל יום שישי אחרי התפילה אני נפגש עם החברים שלי. מאז שסיימנו תיכון כל אחד בחר דרך שונה בחיים שלו, אבל זה לא מנע מאיתנו להיות בקשר מתמיד ולהיפגש כל שישי”.

לדבריו, משבר הקורונה אומנם לא מאפשר לו ולחבריו להיפגש פיזית, אבל הם ממשיכים לקיים את המפגש השבועי כרגיל – דרך וידיאו. “היה לנו כיף במפגש הראשון שנעשה דרך זום”, העיד. “ככה אנחנו ממשיכים להיפגש, לשתף חוויות, לעזור אחד לשני ולתחזק את החברות שלנו”.

מפגש “פרח” מקוון

יש מי שמשתמשים בתוכנה כדי להמשיך במחויבות ההתנדבותית שלהם. ליאור ימיני, סטודנטית למדעי החברה, חונכת במסגרת מלגת “פרח”, ילד בן שמונה בשם מתנאל. בימי השגרה החונכות מועברת בדרך כלל בספרייה העירונית או אצל ימיני בבית פעמיים בשבוע. במפגשים ליאור עוזרת למתנאל בהכנת שיעורי בית ובלמידה למבחנים.

השבוע, הם קיימו לראשונה מפגש וירטואלי בתוכנת זום. במפגש המקוון הם שיחקו יחד במשחק בשם “מי בתמונה”. “בהתחלה היה לי חשש אם מתנאל יתחבר למפגש מהסוג הזה, אם תהיה לו סבלנות ואם הוא באמת ישתף איתי פעולה”, סיפרה. לשמחתה החששות התפוגגו בעת המפגש המקוון. “צלחנו את זה ביחד והיה נחמד. אין ספק שבאופן פרונטלי הרבה יותר קל להתנהל, אבל זה שונה ומיוחד”.

גם נור עגמי, סטודנט למדעי המחשב המתגורר ברהט, משתמש בתוכנה לצורכי הדרכה. הוא עובד בעמותת “תפוח”, הפועלת ליצירת שוויון בתחום הטכנולוגיה בפריפריה, ובמסגרת עבודתו, עגמי והמדריכים האחרים מקיימים בכל יום חמישי מפגש הדרכה על תוכנה למשך שעתיים. ביום חמישי האחרון היה זה התור שלו להעביר שיעור למדריכים, אבל לנוכח המצב זה לא התאפשר בדרך הרגילה, אלא בזום. “השימוש בתוכנה לא היה קשה והשיעור שלנו היה מוצלח”, סיפר. “דרך התוכנה אפשר לחבר, לראות ולשמוע את כולם ומה שחשוב זה שהתוכנה מאפשרת לך לשתף את מסך המחשב על מנת שכולם יראו מה המדריך מעביר”.

סגור לתגובות.