נגיף הקורונה. צילום: אילוסטרציה

לולא הקורונה: האנשים שהתפרצות הנגיף שינתה את חייהם

מאת אביטל אורמן

שינוי עבודה, מציאת פרטנר, גילוי מחלה או שיפור הזוגיות – התפרצות נגיף הקורונה וההסתגרות בבתים הביאה עמה גם השלכות חיוביות על חייהם של חלק מהאנשים. היכולת להתנתק מהשגרה היום-יומית הלחוצה אפשרה להם לערוך חשבון נפש ולהפיק ממנו לקחים. כך קרה לנעמה (שם בדוי) שעד משבר הקורונה עבדה בחברת סטארט-אפ. המשבר גרם לחיכוכים בינה לבין מנהליה והיא נאלצה לעזוב את עבודתה. “היה לי מדהים לעבוד שם. הצוות מקסים והאווירה והתנאים היו טובים. אבל הייתי חייבת לעזוב עקב אי הסכמות”. במשך שבועיים היא חיפשה עבודה חדשה עד שמצאה אחת.

“הגשתי קורות חיים וערכו לי ריאיון עבודה בזום, הזוי ביותר לדעתי. מעולם לא ערכתי ריאיון עבודה בזום לפני הקורונה”. להפתעת נעמה, המשכורת והתנאים הסוציאליים היו טובים יותר מעבודתה הקודמת. “אפשרויות הקידום עבורי הרבה יותר טובות וכך גם השכר והתנאים. לדבריה, השינוי הזה לא היה מתרחש לולא הקורונה. “מסתבר שלפעמים הכול לטובה”, אמרה.

“מצאנו את עצמנו חוזרים לנהל מערכת יחסים זוגית מתוך הבנה אמיתית, געגוע כן ומחויבות טהורה אחד כלפי השנייה”

בתקופת הקורונה הגיעה אור (שם בדוי) למסקנה שהיא רוצה לפתח זוגיות. היא הצטרפה לקבוצת הפייסבוק “רווקים ורווקות בתקופת הקורונה”, שמטרתה לחבר בין פנויים ופנויות ולאפשר להם להכיר בן זוג או בת זוג לחיים. “בן הזוג שלי כיום העלה פוסט שבו הוא סיפר על עצמו והפוסט היה לטעמי”. אור כתבה לו הודעה שתשמח להכיר אותו והם החלו להתכתב ולנהל שיחות בטלפון ובזום. “תוך כדי ההיכרות הבנו שיש לנו תחומי עניין ומאפיינים משותפים, כמו טעם דומה במוזיקה, שנינו חילוניים ושנינו חושקים באותם יעדי טיסה”. כעת, לפי אור, השניים מקווים להיפגש.

גם עבור זוגות ותיקים תקופת הקורונה הייתה גורם דומיננטי שהוביל להחלטות מהותיות בקשר. ליבי (שם בדוי) מספרת כי לפני הקורונה היא ובן זוגה היו במשבר שנמשך שלושה חודשים. “אהבנו מאוד אבל לא הצלחנו לגשר על הפערים שהיו בינינו והתקשורת בינינו לא הייתה תקינה”. הסגר אף הוביל את הזוג לפרידה זמנית, אבל אז חלה תפנית ביחסים. “היינו הרבה מאוד זמן ביחד בתחילת הקורונה, בסיטואציה לא מוכרת ועם פחד קיומי. הפחד וחוסר הוודאות גברו על האהבה שלנו והובילו לפרידה”.

אך הזוגיות לא הסתיימה בכך. לדברי ליבי, הסגר נתן להם את היכולת לברר בצורה כנה כל אחד עם עצמו, מה הוא מרגיש. “מצאנו את עצמנו חוזרים לנהל מערכת יחסים זוגית מתוך הבנה אמיתית, געגוע כן ומחויבות טהורה אחד כלפי השנייה. הקורונה חיברה אותנו לכנות, אהבה וחמלה”. היא הסבירה שהקורונה והסגר אפילו שיפרו את הזוגיות שלה והובילה אותם למגורים משותפים.

קורונה בצד, קודם הבריאות

מור (שם בדוי), סטודנטית במכללת ספיר, ניצלה את הקורונה כדי לטפל בבריאות הגוף שלה. לפני כשלוש שנים התפרצה אצלה מחלת העור פסוריאזיס. לפי מור, לפני הקורונה שגרת החיים העמוסה שלה הובילה להתפרצויות של נגעים בעור. “חודש-חודשיים לפני הקורונה, הרגשתי שאני מאבדת שליטה. עבדתי בשלוש עבודות, למדתי והגשתי מטלות. הנגעים של הפסוריאזיס החלו להתפרץ בגופי והנורא מכל היה שלא הצלחתי לשלוט בזה”.

תקופת הקורונה הובילה ליותר זמן פנוי, מה שהשפיע על בריאותה. “בקורונה פתאום לקחתי הפסקה. הלימודים מהבית, אני בחל”ת, יש לי יותר הזדמנויות ליקיצה טבעית”. בעקבות התפשטות הנגיף היא חזרה לגור עם הוריה. “יש לנו שם בריכה וגינה, ובכל יום הקדשתי זמן לעצמי בשמש. הדבר הכי מדהים היה שבערך שבועיים לאחר תחילת הסגר מצב הפסוריאזיס היה הרבה יותר טוב. הייתי רגועה, הענקתי לגוף טיפול בשמש, ונהניתי מהזמן שלי”.

“לא הלכתי להיבדק, אכלתי ג’אנק פוד ולמרות כל התסמינים שהרגשתי לא הלכתי לרופא, פשוט כי לא היה לי זמן. עבדתי מהבוקר עד הלילה ואת הבריאות שלי הזנחתי”

גם מיטל (שם בדוי), מאמנת כושר המתגוררת בדרום, מעידה שהקורונה הביאה אותה להתייחס יותר לגופה ולבריאותה. בתקופת הסגר התגלתה בגופה פטריית קנדידה. “אף פעם לא היה לי זמן להקדיש לעצמי. וסבלתי מנפיחות, כאבים בבטן, כאבי ראש, חוסר חשק מיני, תסכול ועצבים”. תופעות הלוואי הופיעו אצלה כמה חודשים טרם התפרצות הקורונה בישראל, אך היא לא הספיקה ללכת לרופא בגלל אורח חייה העמוס. “לא הלכתי להיבדק, אכלתי ג’אנק פוד ולמרות כל התסמינים שהרגשתי לא הלכתי לרופא, פשוט כי לא היה לי זמן. עבדתי מהבוקר עד הלילה ואת הבריאות שלי הזנחתי”.

הקורונה שהביאה עמה הרבה זמן פנוי גרמה למיטל לבדוק את הבעיה הרפואית שלה. “גיליתי שיש לי בגוף דם מעט מזוהם ופטרייה שעלולה להתפתח לתאים סרטניים. אם לא הייתי צריכה לקחת פסק זמן מהעבודה ומהחיים בכלל, המצב היה יכול להידרדר. הפטרייה הייתה חודרת לדם ומייצרת תאים סרטניים בגוף”.

לדבריה, “לולא הקורונה, לא הייתי מוצאת את הזמן והכוח ללכת להיבדק”. הגילוי המוקדם אליו הוביל את מיטל לשנות את אורח החיים שלה ושיפר את מצבה הבריאותי. “עברתי לתזונה נטולת גלוטן וחלב פרה, אני מריחה ושותה שמנים מיוחדים. כתוצאה מכך, השלתי קילוגרמים עודפים והנפיחות בבטן ירדה. כאבי הראש עברו ואני מרגישה הרבה יותר טוב, הרבה יותר קלילה. לאחרונה גם ביצעתי בדיקות והמצב ממש השתפר”.

סגור לתגובות.