קישוטי רמדאן

בלי מסגדים ובלי סעודות: כך שינתה הקורונה את חודש הרמדאן

מאת חסין אלדאדה

חודש הרמדאן שצוין החודש ויגיע לסיומו ביום שישי הקרוב היה שונה השנה. הרמדאן, שבמהלכו צמים מוסלמים מעלות השחר עד השקיעה, נחשב לחודש הקדוש ביותר באסלאם, והוא כולל ביקורים משפחתיים, תפילות במסגדים וארוחות ליליות – אך השנה קיבלו אותו בחברה המוסלמית בצער גדול. הקורונה אילצה את המאמינים להישאר בבתיהם ולוותר על הרגלי החג.

מסגד אל-אקצא | צילום חסין אלדאדה

אל-מוסחראתי לא בא

עד השנה היה נהוג ברמדאן להתעורר למשמע קולו של אל-מוסחראתי, האיש שמסייר ברחובות ומעיר בתיפוף את התושבים כדי שיאכלו ארוחת בוקר לפני הזריחה. “כל שנה אני מתעורר למשמע צלילו של התוף”, סיפר מוחמד אל-עמור, תלמיד כיתה ה’ מכסייפה. “הייתי קם בזריזות מהמיטה, אוכל ורץ יחד עם שאר ילדי השכונה אחרי אל-מוסחראתי. היה לנו כיף ללכת אחריו ולשמוע אותו שר ומעיר אנשים”. השנה, אל-עמור לא יוכל לרוץ אחרי אל-מוסחראתי שאינו מסייר עוד ברחובות, אך הוא מלא תקווה כי בשנה הבאה המצב יחזור לקדמותו.

אל-מוסחראתי | צילום חסין אלדאדה

תפילה בבתים, במקום במסגדים

לפי האסלאם, יש להתפלל חמש פעמים ביום. בכל שנה בתקופת הרמדאן, המסגדים מלאים במתפללים, אך השנה הדבר לא התאפשר בעקבות איסור ההתקהלות. המסגדים נותרו סגורים והמאמינים נאלצו להתפלל בבית עם המשפחה. “זה כואב לכל מוסלמי לראות את הדלתות של המסגד סגורות בפניו, זה שובר את הלב”, אמר השייח’ חאלד אלדאדה.

לדבריו, “בכל פעם שהאדם טועה הוא מגיע למסגד ופונה לאלוהים שיסלח לו. לרמדאן יש הרבה מטרות, אחת המטרות העיקריות היא להתקרב לאלוהים בתפילות”. השייח’ קרא לאנשים לשמור על ההנחיות: “אנחנו פונים לאנשים לשמור על עצמם ועל המשפחות שלהם ממחלת הקורונה ומקווים שהמחלה הזאת תיגמר ונחזור להתפלל במסגדים כרגיל”.

מסגד אל-אנסאר ריק מאדם | צילום חסין אלדאדה

סעודות גרעיניות

חודש הרמדאן נועד בין היתר לקרב בין בני משפחה ושכנים, ובמהלכו, הם סועדים יחד את ארוחת שבירת הצום. עד לפני כשבוע היה אסור לקיים ביקורים משפחתיים או עם שכנים. “אנשים לא שמחים, הם מרגישים סגורים בתוך עצמם”, העיד פואד אבו עאבד, בן 22 מרהט.

“באופן אישי, נהגתי לקיים מחצית מארוחות שבירת הצום מחוץ לבית”. לדבריו, “אין תנועה בגלל הקורונה, רוב המקומות סגורים. בכל רמדאן נהגנו להישאר ערים כל הלילה, עד הזריחה, אך השנה אני יוצא מהבית רק לדברים חשובים לצערי”.

ארוחת שבירת הצום | צילום חסין אלדאדה

לא נעים לראות מסגד אל-אקצא סגור

מסגד אל-אקצא בירושלים נחשב לאחד המקומות הקדושים באסלאם, ובמהלך חודש הרמדאן יש עלייה משמעותית במספר המבקרים בו. התפילה בו בזמן הרמדאן נחשבת ל”חזקה יותר” מאשר בכל מסגד אחר. עשרת הימים האחרונים בחודש הרמאדן נחשבים למבורכים עוד יותר, שכן על פי האמונה האסלאמית, במהלכם, ירד הקוראן על הנביא מוחמד.

אחד מעשרת הימים האלו נקרא “לילת אל-קדר”, שנערך בלילה ה-27 של רמדאן. בלילה זה מבקרים במסגד מאות אלפי מוסלמים. אלא שהשנה, בשל מגבלת ההתקהלות והתפילה, מסגד אל-אקצא יישאר ריק בלילה הזה.

שוק אל-אקצא | צילום מחמד אבו מדיגם

האווירה המקושטת חסרה

חודש הרמדאן מאופיין בחגיגות, פסטיבלים וירידים. יום לפני תחילתו של החג, נהוג לקשט את הבתים בקישוטים צבעוניים ובעיטורים מיוחדים לחג, בצורת כוכבים, ירחים ובפנסי רמדאן. “בכל שנה יצאנו החוצה לראות את הילאל רמדאן (ירח) בשמים, שדרכו ניתן לדעת מתי מתחיל הרמדאן, אבל השנה כל אחד מסתכל עליו מביתו, כדי לא להתקהל ולהצטופף”, סיפרה רפיף אבו עגאג סטודנטית.

לפי אבו עגאג, “בגלל איסור ההתקהלות, השווקים כמעט ריקים וסוגרים מוקדם – בשונה משנים קודמות כשהכול היה פתוח עד הבוקר. השנה אין חגיגות, אי אפשר לשבת במסעדות ולפגוש אנשים. אני מקווה שהקורונה תיגמר ונוכל לפחות ליהנות מעיד אל-פיטר שבא אחרי רמדאן”.

סגור לתגובות.