אימאן חטיב, חברת הכנסת החדשה מהרשימה המשותפת. צילום: דובר מפלגת רע"ם

הכירו את אימאן חטיב-יאסין: הח”כית הראשונה עם חיג’אב בריאיון ל”ספירלה”

מאת חסין אלדאדה

בבחירות האחרונות הצליחה הרשימה המשותפת להגדיל את כוחה מ-13 מנדטים ל-15. הישג זה הוביל להגדלת הייצוג הנשי בסיעה והכניס לכנסת את סונדס סאלח, מהתנועה הערבית לשינוי, ואת אימאן חטיב-יאסין, מהתנועה הערבית המאוחדת. בריאיון ל”ספירלה” מקווה חטיב להביא לייצוג נשי גדול יותר באקדמיה. “צריך לשלב כמה שיותר נשים במוסדות להשכלה גבוהה ובמקומות העבודה. זה מאוד חשוב כי משם נוכל להתקדם, לטפל באלימות ולבנות חברה מאוחדת”.

חטיב-יאסין, בת 56, היא האישה הערבייה הראשונה שעוטה חיג’אב בכנסת ישראל. היא נולדה בעיירה עראבה אל-בטוף אבל מתגוררת כיום ביפו עם ארבעת בניה. חטיב מגדירה את עצמה פמיניסטית מוסלמית. לדבריה, “דת האסלאם מאופיינת בכבוד לנשים, אפילו הנביא מוחמד דיבר על כך שמי שמשפיל נשים הוא אדם נבזי”.

ההישג של הרשימה המשותפת בבחירות העניקו לה את התואר המפלגה השלישית בגודלה בכנסת, מה שגורם לה להיות גורם משפיע על הפוליטיקה בישראל. “הכנסת היא כלי חשוב ומקום מושב החקיקה, ועלינו לקחת את תפקידינו שם על מנת לספק לאזרחים הערבים ולנשים במדינה חיים הגונים”. למפלגה הצביעו לא רק בחברה הערבית, אלא גם כעשרים אלף יהודים. אך למרות ההישג, רבים בחברה הערבית הביעו צער על כך שהרשימה המשותפת לא קיבלה גם את המושב ה-16, שלו היו דרושים רק 3,000 קולות.

חברי הכנסת של הרשימה המשותפת | מאת: הרשימה המשותפת

“בתחילת הדרך לא ציפיתי שאצליח להפוך לחברת כנסת אבל הייתי אופטימית כל הזמן. העם הערבי נתן בי אמון ובחר בי ואני אייצג אותו ואת הבעיות שלו”, אומרת חטיב-יאסין. “אני אייצג את העם שלי באופן כלל ונשים באופן פרטי, המטרה שלי היא להשמיע את קולן של הנשים ולפתור את הבעיות שאיתן הן מתמודדות”.

מטרתה המוצהרת העיקרית של חטיב-יאסין היא לפעול למען זכויות נשים, אבל היא מעידה על עצמה כי תפעל ככל האפשר לעזור בכל נושא לכל אזרח. עם זאת, לדבריה, היא תתמקד בתמיכה וביוזמה של פרויקטים שישפרו מגוון סוגיות ובעיות שקשורות בחברה הערבית במדינה.

צריך שלתלמיד בתיכון תהיה מודעות להמשך החיים שלו, על מנת שימשיך אחרי התיכון ללימודים אקדמיים

גם בחייה האישיים התמודדה חטיב-יאסין עם לא מעט בעיות. כשעמדה לסיים את הלימודים בתיכון נקלעה משפחתה של חטיב-יאסין למשבר כלכלי קשה. בעקבות המצב היא נאלצה לדחות את הרשמתה לאוניברסיטה בארבע שנים כדי לעבוד ולעזור להוריה, שהתנגדו לכך ורצו שתגשים את חלומה – לימודים אקדמיים. “לא רציתי להקשות על אבא שלי, לכן החלטתי לצאת לעבוד ולחסוך כסף לקראת הלימודים באוניברסיטה”, היא מספרת.

בסופו של דבר חטיב-יאסין נרשמה ללימודי תואר ראשון בעבודה סוציאלית באוניברסיטת חיפה ולאחר מכן המשיכה לתואר שני באוניברסיטת תל אביב בחוג לנשים ומגדר. “צריך להשקיע בחינוך שזקוק לטיפול. צריך שלתלמיד בתיכון תהיה מודעות להמשך החיים שלו, על מנת שימשיך אחרי התיכון ללימודים אקדמיים”, אומרת חטיב-יאסין, שפעלה רבות בתחום החינוך. היא ניהלה בעבר מתנ”סים, והצטרפה לפרויקט החינוכי “מנדל” שבירושלים.

במרוצת השנים הפכה חטיב-יאסין לפעילה למען זכויות נשים. היא השתתפה בהקמת עמותה שנקראת “נשים נגד אלימות” וניהלה והקימה בנצרת מרכז בשם “בנות במצוקה”. באותה תקופה החליטה חטיב-יאסין לחבוש את החיג’אב, להפתעת עמיתיה לעבודה. “אני גאה בשייכות הפלסטינית והדתית שלי, חובה עליי ועל כל אישה לייצג את עמה בגאווה”.

סגור לתגובות.