הכניסה לחנות "ממתקי שוהם". צילום: דיאנה מיגירוב

ממתוק למר: בגלל הקורונה – חנות הממתקים נסגרה אחרי 9 ימים

מאת שיראל צברי

אלברט פרד, בעל החנות “ממתקי שוהם” בבאר שבע, קיבל השבוע את תעודת פתיחת העסק שלו. אבל למנהלת החשבונות ששלחה לו אותה, השיב: “מזל טוב, תעודת סגירת עסק”. הסיבה לתשובה העוקצנית של פרד נבעה מהעובדה שתשעה ימים לאחר שפתח את החנות, הוא נאלץ לסגור אותה בעקבות התפשטות נגיף הקורונה.

“ממתקי שוהם” נפתחה בתחילת חודש מארס בתום שיפוץ אחרי שבמשך עשרים שנה הייתה החנות ריקה ומוזנחת. “בחרתי את המקום הזה לעסק שלי, כיוון שבאותו אזור מתגוררות משפחות חרדיות מרובות ילדים וחשבתי שזה יהיה טוב לעסק”, מספר פרד, תושב שכונה ד’ בעיר.

אלא שכאשר נכנסו לתוקף ההנחיות לסגירת מקומות עבודה לא חיוניים, הגיע שוטר לחנות וביקש מפרד לסגור את החנות. אף שבחנות פרד מציע לצד הממתקים, גם מוצרי בסיס כמו קמח, סוכר, מלח ושמן, נאמר לו שהוא לא נחשב עסק חיוני כי הוא לא מוכר חלב וביצים, ושעליו לסגור את החנות מיד. אם לא היה סוגר, אמר לו השוטר, היה מסתכן בקנס בסך 1,800 שקלים.

חנות הממתקים של פרד. צילום: באדיבות בעל העסק

“בהתחלה לא כעסתי, חשבתי שזה יימשך יומיים-שלושה ואז נחזור לעבוד, אבל כשהתחילו לדבר על הסגר הבנתי שהמצב הולך ומסתבך”, אומר פרד. הוא סיפר כי הרוויח טוב בשבוע וחצי שבהם החנות הייתה פתוחה. לדבריו, תושבי השכונה היו סקרנים לראות את העסק החדש שנפתח במקום שהיה סגור במשך שנים רבות.

כשלושה שבועות אחרי שסגר את החנות פרד כבר פחות אופטימי. “אני צועק ‘הצילו’ כי אם המצב הזה ימשיך עוד שבועיים, לא תהיה לי ברירה ואצטרך להכריז על פשיטת רגל, אין לי פתרון אחר. אני מרגיש שהמדינה מכניסה אותי לבוץ שאי אפשר לצאת ממנו”, הודה בצער.

כל יום אני מתפלל שרק יגידו ‘מחר חוזרים לשגרה’, אבל מה שאני שומע זה ‘מחר יכול להיות סגר מלא’

לדבריו, הבנקים לא מתחשבים בבעלי העסקים, ובמקום לוותר להם על התשלום של החודשים שירדו לטמיון, הם מציעים להם לקחת הלוואה ללא ריבית. “קשה להתנהל מול מדינה ובירוקרטיה מסריחה שאומרת לך אל תעבוד, אבל תמשיך לשלם”, אמר באכזבה.

כעת, מפנה פרד את כעסו אל עצמו. לדבריו, התקופה האחרונה גרמה לו להתחרט על כך שחשב שאפשר לקדם עסקים בארץ. “כששמים פס על עסקים קטנים ונותנים לטייקונים לצמוח ולגדול אז אין שוויון. לא פלא שהרבה ישראלים מנסים לקדם את עצמם בחו”ל”.

בינתיים מחפש פרד דרכים אחרות לפרנס את ביתו. הוא פנה למרכולים וביקש לעבוד כקופאי או כסדרן. לטענתו, השהייה בבית לא רק מזיקה מבחינה כלכלית, אלא גם מבחינה אישית. “זה לא בריא שבני זוג נמצאים יחד ימים שלמים בבית, זה מביא להרבה ריבים וויכוחים”, סיפר.

פרד קורא לרוביק דנילוביץ’, ראש העיר באר שבע, לסייע לעסקים הקטנים לשרוד את התקופה הזו ולספק להם מימון מקופת העיר. “כל יום אני מתפלל שרק יגידו ‘מחר חוזרים לשגרה’, אבל מה שאני שומע זה ‘מחר יכול להיות סגר מלא’. התקווה שלי היא שעוד שבועיים כל זה ייגמר ואני לא אאלץ לפשוט רגל”.

ממחלקת העסקים באגף הארנונה בעיריית באר שבע נמסר כי בשל התפרצות נגיף הקורונה ומצב החירום במשק ובהתאם להנחיות שר הפנים והחלטת מועצת העיר, אושרה דחיית תשלומי הארנונה לחודשים מארס-אפריל לבעלי עסקים קטנים ובינוניים עד לאחד במאי.

כמו כן, הוחלט באגף הגבייה שלא לבצע חיוב הוראות הקבע של חודש אפריל וזאת טרם הודעת הממשלה שהתגבשה בנוגע לביטול הארנונה לתקופת המשבר. עוד נמסר כי לא ניתן לתת פטור או הנחה שלא על פי החקיקה הקיימת. נכון לתאריך 31 במארס קיימת החלטת ממשלה על ביטול הארנונה לחודשי המשבר, טרם יצאה הודעה מסודרת בנושא.

סגור לתגובות.