כיתה ריקה. צילום אילוסטרציה: unsplash

כ-700 מרצים שובתים, השנה האקדמית נפתחה עם שיבושים קשים

שנת הלימודים האקדמית תשפ"א נפתחה היום (ראשון) עם שיבושים קשים לאחר שארגון הסגל האקדמי במכללות הציבוריות, בהן מכללת ספיר, הודיע על שביתת המרצים בסגל הזוטר

מאת רועי אליקים

שנת הלימודים האקדמית תשפ”א נפתחה היום (ראשון) עם שיבושים קשים לאחר שארגון הסגל האקדמי במכללות הציבוריות, בהן מכללת ספיר, הודיע על שביתת המרצים בסגל הזוטר. הארגון, שמאגד כ-700 מרצים במכללה, מנהל בשנתיים האחרונות משא ומתן מול משרד האוצר כדי לשפר את תנאי העסקתם של המרצים שאינם במינוי ועבודתם מופסקת למעשה מדי סמסטר. בשבוע שעבר, לאחר שהמגעים עם האוצר הגיעו למבוי סתום, החליט ארגון הסגל לנקוט בצעד החריג שמשפיע כמעט על כל סטודנט במכללה.

בארגון הסגל האקדמי דורשים להסדיר את העסקת המורים מן החוץ והמתרגלים, לעבור משכר סמסטריאלי לשכר שנתי ורציף, לאפשר צבירת ותק וזכויות סוציאליות ולעדכן את טבלאות השכר שלא עודכנו בשנים האחרונות. השביתה חלה על כל המרצים מן החוץ, מתרגלים פרונטליים, מתרגלי עורף, יחידת הפרויקטים, מורים לאנגלית, שער לאקדמיה, וכל מי שמלמד באקדמיה ושאינו במינוי.

לפי ארגון הסגל האקדמי, הכולל בתוכו 13 מכללות ציבוריות, ההחלטה על השביתה הגיעה לאחר שמשרד האוצר החריף את עמדתו בדיונים ואף דרש החזר שכר ממרצים עקב מה שהוגדר לטענתם כחריגה בשכר. לדברי ד”ר שגיא מעיין מהמחלקה לתרבות יצירה והפקה, שמשמש כנציג הארגון במכללה, “משרד האוצר חייב להבין שהוא לא יכול לבוא פתאום לאחר שנים בדרישות כאלו של החזרת שכר מאיתנו. לא יקום ולא יהיה”.

לדברי ד”ר מעיין, “המחאה נובעת מהצורה בה אנו מועסקים, העסקה חצי שנתית שזו העסקה שהיא בעצם זמנית. מעבר לכך שחידוש חוזה למרצה בסוף סמסטר אינו דבר מובטח, המרצים המועסקים בצורה הזו אינם יכולים לתכנן קדימה שנה מראש כי אתה לא יודע מה קורה”. ד”ר מעיין מקווה שהשביתה הנוכחית לא תתארך כמו השביתה של הסגל הבכיר לפני כשנתיים – שביתה שנמשכה כחמישה שבועות. “ברגע שהם יקשיבו לטענות שלנו אני מאמין שנגיע להסכם מאוד מהר. אנחנו לא דורשים הרבה. אנחנו לא דורשים תוספות שכר ושהמדינה תוציא עוד כסף בתקופה הזו. אנחנו רוצים שצורת ההעסקה תשתנה. אנחנו דורשים ביטחון”, אומר ד”ר מעיין.

“המכללה לא קובעת מדיניות, אבל מי שמנהל את העניינים הוא הבריון בשכונה – משרד האוצר – ועליו צריך ללחוץ”

הארגון מנהל אמנם מאבק מול משרד האוצר, אך נציגו מבהיר כי מצופה מנהלת המכללה להצטרף ולהפעיל לחץ על המשרד והשר העומד בראשו, ישראל כ”ץ (הליכוד). “הנהלת מכללת ספיר היא הנהלה הגונה ומבחינתי היא שותפה אבל התפקיד שלה הוא ללחוץ על האוצר ולהפעיל את כובד משקלה כדי שנגיע להסדר עמנו ולהבהיר להם שאי עזרה לנו זו פגיעה במכללה”, אומר ד”ר מעיין. “המכללה מקבלת הנחיות, היא לא קובעת מדיניות, אבל מי שמנהל את העניינים הוא הבריון בשכונה – משרד האוצר – ועליו צריך ללחוץ”. לדבריו, גם תמיכת הסטודנטים נחוצה במאבקם מול משרד האוצר.

מדוברות מכללת ספיר נמסר כי במכללה מקווים שהשביתה תסתיים מהר ונוכל לשוב לשגרה. “צר לנו על עוגמת הנפש והשיבושים שיגרמו, אנו פועלים בכל האמצעים העומדים לרשותנו למנוע ולצמצם ככל הניתן את הפגיעה בסטודנטים. מקווים שנוכל לשוב לשגרה במהרה ולמערכת לימודים מלאה, ומאחלים לכולנו שנת לימודים מוצלחת והרבה בריאות”.

מאגודת הסטודנטים נמסר: “אנו מבינים לליבם של המרצים ומעריכים את עבודתם, אך אנו לא מוכנים שפעולות המרצים יבואו על חשבון הסטודנטים. השביתה היא מכה נוספת לסטודנטים שמתמודדים עם תקופה מורכבת גם מהבחינה האקדמית, גם חברתית וגם כלכלית. המכללה אינה עושה מאמצים להתחשב בסטודנטים ואף מקשה עלינו עם תשלום דמי אבטחה הזוי והעלאת מחירי הקורסים באנגלית – מהלך מנותק ובזוי בעינינו”.

סגור לתגובות.