הפגנה של מרצים ששובתים. צילום: איגוד הסגל האקדמי במכללות הציבוריות

ועד ראשי המכללות וספיר דורשים מהמרצים לסיים את השביתה; עתיד הסמסטר בסכנה

המשא ומתן להסכם פוצץ, ושני הצדדים מאשימים זה את זה. גם אם השביתה תסתיים, עדיין לא ברור כיצד יוחזרו השיעורים לסטודנטים והאם המרצים יקבלו עליהם תשלום

ועד ראשי המכללות האקדמיות (ור”מ) ומכללת ספיר דורשים מהסגל הזוטר לסיים את השביתה באופן מיידי – לאחר שהמשא ומתן בין הצדדים פוצץ. בהודעה שפרסם היום (שלישי) ור”מ נטען כי בתום משא ומתן ממושך הגיעו הצדדים להסכם שמביא הישגים למרצים, אך נציגי הסגל הזוטר חזרו בהם מההסכמות והעלו דרישות סותרות ונוספות. מנגד, סגן יו”ר ארגון הסגל בספיר, שגיא מעיין, כתב בהודעה למרצים השובתים כי ראשי המכללות הם אלה שבחרו לפוצץ את המשא ומתן “בטענה שנציגי האיגוד חזרו בהם מההסכמות, אך באופן לא מפתיע לא פירטו מהן אותן חזרות מהסכמות. זו טענה שקרית בעליל”. עוד טוען מעיין כי ההנהלות “מפזרות איומים למרצים ולסטודנטים על ביטול קורסים”.

אף שהצדדים דיווחו בסוף השבוע שעבר על התקדמות במשא ומתן, נכון לכעת אין צפי לחזרה לשגרה. עובדה זו מגבירה את חוסר הוודאות בקרב המרצים והסטודנטים, זה השבוע השביעי לשביתה. אחד הנושאים החשובים שעומדים בסימן שאלה הוא האופן שבו יוחזרו השיעורים לסטודנטים. אורנה גיגי, מנכ”לית מכללת ספיר, אומרת כי אם השביתה לא תסתיים בקרוב מאוד “לא ניתן יהיה להשלים את הנדרש כדי לסיים את הסמסטר”. לדבריה, המכללה תעשה כל מאמץ להשלים את החומר שהסטודנטים הפסידו במהלך השביתה, אך “במידה שנגיע למסקנה שהגענו לשלב שלא ניתן להחזיר את החומר הלימודי החסר בשל השביתה, אזי הקורס יבוטל ושכר הלימוד של הקורס יוחזר לסטודנטים”.

מעיין אומר מצדו כי המרצים נכונים להחזיר את השיעורים לסטודנטים, אך משרד האוצר הבהיר שלא ישלם למרצים על ההשלמות. לדבריו, ההחלטה על השבת השיעורים והאופן שבו תתבצע היא בכל מקרה של המכללה, ולא של המרצים. “במידה שהמכללה תאפשר השלמות אנחנו נעשה את חלקנו”, אמר מעיין, “אך מובן שהתנאי לכך הוא תשלום שכר”. ביחס לשכר המרצים אמרה גיגי כי הדבר “תלוי בשאלה מתי תסתיים השביתה ובאילו תנאים והסכמות, וכמובן באפשרות להשלים את השיעורים”. שאלה נוספת שנותרה לא פתורה היא אם השלמת השיעורים תיערך תוך כדי הסמסטר, או אם הסמסטר יוארך לשם כך.

לפי גיגי, ככל שהשביתה מתארכת הנזק לסטודנטים מצטבר. היא אומרת כי הנהלת המכללה תומכת במאבק המרצים, אך מתנגדת לשביתה בעת הזו “מתוך הבנה שבימי הקורונה ומשק במשק במשבר זה לא הזמן לשביתה”. בהודעה ששלח למרצים היום כתב מעיין: “אנו קוראים להנהלות להתעשת, לנהוג באחריות, להימנע מפגיעה מיותרת בסטודנטים, ולהתקדם לקראת חתימה על הסכם שיתקן עיוותים של כמעט שלושים שנה בתנאי ההעסקה שלנו”.

סגור לתגובות.