השוק הריק ברהט. צילום: עביר אלהזייל

בעלי עסקים ברהט: שיעור הלקוחות היהודים ירד משמעותית מאז המבצע

השוק ברהט, שהיה מוקד משיכה לערבים ויהודים כאחד, פחות מלא מבעבר. בעל מסעדה סיפר: "המסעדה מתמודדת עכשיו קשיים. היו יהודים שנהגו להתקשר או להגיע לכאן, אבל הרוב כבר לא מגיעים"

בעלי עסקים ברהט מספרים כי שיעור היהודים המבקרים בעיר ומגיעים לבתי העסק ירד משמעותית מאז מבצע “שומר החומות”, שבמהלכו התרחשו התפרעויות ועימותים בערים מעורבות וביישובים ערביים ברחבי הארץ. “זה היה לא צפוי, וזה נובע מפחד מהאירועים שהתרחשו באחרונה”, אומר השף סולטן אבו ג’רבוע, הבעלים של מסעדת “מנסף א-סולטן” ברהט. “המסעדה מתמודדת עכשיו קשיים. היו יהודים שנהגו להתקשר או להגיע לכאן, אבל הרוב כבר לא מגיעים. אני מקווה שהחיים יחזרו לאט לאט למה שהם היו”.

השוק הריק ברהט. צילום: עביר אלהזייל

יאסין אבו זייד, תושב רהט, מספר שהשוק ברהט ריק – אך מאמין שהמצב יחזור לקדמותו. “זה טבעי שתהיה ירידה במספר האנשים שמגיעים לשוק רהט, הערבים אחרי הרמדאן והיהודים בגלל האירועים האחרונים, והרבה אנשים נסערים. אבל אני אופטימי שהדברים יחזרו להיות כפי שהיו לפני המתיחות”, הוא אומר. עם זאת, לדבריו, חשוב שלא להישמע לגורמים בשני הצדדים שקוראים לחרם על ערבים או יהודים. “רהט היא עיר גדולה שמקבלת את כולם, וזקוקה לתמיכה מבפנים ומבחוץ”.

ד”ר עלי אל-קטנני, רופא שיניים בעל מרפאה פרטית בעיר, מספר שעד המתיחות האחרונה הגיעו אליו מטופלים יהודים רבים. “אני חש עכשיו מכה כלכלית”, הוא אומר. “בין היתר, יש לי גם ספקים ערבים וגם ספקים יהודים – והיהודי סירב להגיע למרפאה אם לא תהיה לו דרך בטוחה להגיע”. הוא הוסיף: “אני רוצה להאמין שאנחנו יכולים להתקיים יחד ואף אחד לא יכול לוותר על האחר. אין ספק שהאירועים כן קשורים לכל העולם הערבי, אבל עלינו להסתכל ולראות איפה אנחנו עומדים – ואיך אנחנו צריכים להיות חלק טוב בדרך הזאת”.

אבו ג’רבוע. צילום: מתוך פייסבוק

עם זאת, אל קטנני אומר כי החזרת החיים לשגרה אינה תלויה רק בחברה הערבית. “זה קשור גם להחלטות שונות של המדינה, כמו שחרור אלה שנעצרו בזמן האירועים. המדינה צריכה להבין שמה שקרה היה מהפכה שנובעת מתוך כעס, והיא צריכה להרגיע את המצב. הצעירים האלה רוצים לחיות חיים בטוחים”.

אבו ג’רבוע מציע ליזום אירוע שימשוך את השכנים היהודים. “ראש העיר והמרכז הקהילתי ברהט צריכים לערוך פעילויות שמושכות את התושבים בערים היהודיות השכנות להכיר את רהט”, הוא אומר. “כך היהודים ירגישו שמקבלים אותם. עלינו כאזרחים להתקדם לעתיד של שלום ואהבה”.

סגור לתגובות.