מרב בר לב שטרית וצליל פולק עם אפליקציית מטרונגב

הדרך להצלחה מתחילה בח”י של מכללת ספיר: הסיפור מעורר ההשראה של אפליקציית מטרונגב

מרב ברלב שטרית הייתה גרפיקאית שחיפשה שינוי כיוון בקריירה. צליל פולק היה עובד סוציאלי עם נפש של יזם. ב-2018 הם נפגשו במקרה בהאקתון שנערך במכללת ספיר - ויצאו עם אפליקציית תיירות ופנאי לנגב הצפוני שמסייעת לעסקים המקומיים, והופכת במהירות לסיפור הצלחה ארצי: "בואו לטייל עם אפליקציית מטרונגב בפסטיבל דרום אדום ולפגוש את האנשים שהופכים את האזור שלנו למקום נפלא"

מטיילים רבים שמגיעים בימים אלה לפסטיבל דרום אדום לוקחים איתם מדריכה צמודה: מטרונגב, אפליקציית התיירות והפנאי של צפון הנגב. אבל מה שרובם קרוב לוודאי לא יודעים, זה שהאפליקציה הפופולארית נולדה ממש כאן, בחטיבת היזמות (ח”י) של מכללת ספיר.

הכל החל בדצמבר 2018, בהאקתון של אשכול רשויות הנגב המערבי שהתקיים במכללה. האקתון הוא אירוע תחרותי שמטרתו לייצר פתרונות חדשניים לבעיה נתונה תחת לחץ זמן. והאתגר שהוצג אז למשתתפים היה להציע רעיונות לפתרון שיאפשר להציג את כל המידע על חיי התרבות והפנאי בעבור מטיילים שמגיעים לאזור.

צליל פולק (31), המתגורר עם אשתו ובנם בקיבוץ אורים, סיים את לימודיו במכללת ספיר עם תואר בעבודה סוציאלית. חטיבת היזמות, שבה לקח חלק בלימודיו, השאירה בו את חותמה. כששמע על ההאקתון, הוא החליט להגיע לאירוע – ושם פגש לראשונה את מרב בר לב שטרית (44), מי שתהפוך לשותפתו להרפתקה ששמה מטרונגב.

“היו בתחרות סטרטאפים שהספיקו לעבוד כמה שנים, חברות שונות ואנשים רנדומליים כמונו שהתחרו. הגינו את הרעיון ביחד ובנינו אותו תוך כמה שעות”

מרב, מעצבת גרפית במקצועה, נשואה ואם לארבעה, מתגוררת בגני טל. בשנים האחרונות היא אוצרת תערוכות. היא ביקשה אז לשנות כיוון בקריירה, מתחום הגרפיקה ליזמות – וכך הגיעה גם היא להאקתון בספיר. כעבור שעות אחדות של סיעור מוחות, סיימו השניים את התחרות במקום הראשון. הרעיון שלהם לאפליקציה נבחר מבין הרעיונות שהציגו 20 היזמים שהשתתפו בהאקתון. “היו בתחרות סטרטאפים שהספיקו לעבוד כמה שנים, חברות שונות ואנשים רנדומליים כמונו שהתחרו”, נזכר צליל. “מרב ואני הגינו את הרעיון ביחד ובנינו אותו תוך כמה שעות”.

כבר למחרת בבוקר קיבלו השניים שיחת טלפון משמחת מאשכול רשויות הנגב המערבי: אנחנו רוצים להמשיך ולפתח איתכם את האפליקציה.

מהי בעצם אפליקציית מטרונגב?

צליל: “זו אפליקציה מקומית חינמית, המחברת תושבים ותיירים לתרבות והפנאי בצפון הנגב. באמצעותה ניתן למצוא בקלות מסלולי טיולים ונקודות עניין, לבנות מסלול מותאם אישית, לקבל מידע על אירועים ומסעדות, הטבות בעסקים מקומיים, מידע על אתרי פריחת הכלניות במסגרת פסטיבל ‘דרום אדום 2022’ ועוד”.

“מאוד לא פשוט להרים סטארט-אפ, זאת רכבת הרים משוגעת. בלי צוות חזק, זה לא יכול היה לקרות”

אחרי הפנייה מאשכול רשויות הנגב המערבי, המיזם צבר תאוצה. עמותת התיירות “שקמה בשור” וקרן “נס” העניקו מימון ראשוני. קרנות נוספות חברו להשקעה במיזם – וגם במשרד הכלכלה הביעו התלהבות. אפליקציית מטרונגב, שפועלת כמיזם חברתי שנועד לתמוך בעסקים הקטנים ובכלכלה המקומית, מתוקצבת כיום מכספי תרומות של הקרנות השונות – מימון שמאפשר לשני היזמים ולעובדים שגייסו להרחיב את פעילותה גם לרשויות נוספות: “אחרי שנה וחצי של עבודה יצאנו עם הפלטפורמה הראשונה בשער הנגב. שם התחלנו את הפיילוט הראשוני וראינו שזה מוצלח ומתקדם, ואז רשויות נוספות החלו להצטרף למאגר המידע שבנינו – ואפילו רשויות שאינן מהאזור, כמו הרצליה שהצטרפה לאחרונה”.

יהיו אפליקציות שונות לכל אזור בארץ?

“באפליקציה אחת יהיו את כל האזורים בארץ, והיא מתפתחת ככל שמצטרפות עוד ועוד רשויות”.

איך עובד שיתוף הפעולה ביניכם?

“יש בינינו חיבור מדהים. אנחנו יודעים לעבוד ולתמוך זה בזו. זה מאוד לא פשוט להרים סטארט-אפ, זאת רכבת הרים משוגעת. בלי צוות חזק, זה לא יכול היה לקרות. אנחנו צוות שיודע להתגבר על מכשולים אבל ללא ספק – בלי מרב, לא הייתי מצליח. אני אוהב את זה שאנחנו משלימים אחד את השנייה. למרות פער הגילים בינינו, זה עובד נהדר מהרבה בחינות. מדהים לראות אותה, אני מוריד בפניה את הכובע”.

יזמי מטרונגב, מרב בר לב שטרית וצליל פולק, עם שרת הכלכלה אורנה ברביבאי (במרכז)

את הקריירה שלך התחלת בכלל בעבודה סוציאלית?

“תמיד התחברתי לעולם החברתי. היה לי חשוב לעשות שנת שירות לפני הגיוס והתנדבתי בעמותת ‘אתגרים’. אהבתי את האפשרות לעזור לאנשים דרך הספורט האתגרי, ולכן לאחר שהשתחררתי מהשירות הצבאי ביחידת אגוז, חזרתי לעבוד בעמותה. אבל גם במטרונגב יש היבט חברתי. זה מיזם שתומך בכל העסקים הקטנים במרחב והכוונה שלנו היא לייצר פלטפורמה שמחזקת אותם. זה שירות שניתן לעסקים המקומיים בחינם מהרשות שלהם, והמיזם מצליח לגדול ולהביא ערך עבור העסקים שהם חלק ממנו”.

אילו תגובות אתה מקבל?

“חלק מבעלי העסקים הללו גדלו איתי. חלקם היו מורים שלי בבית הספר או בכלל אנשים שהכרתי באזור. כיף לראות שאנחנו מצליחים להביא את העסקים שלהם למקום טוב, ועל הדרך להראות את האזור היפה שלנו שיש בו המון אפשרויות לטיולים. הרבה אנשים שנכנסים לאפליקציה וגם לאתר שלנו מופתעים לגלות כמה מקומות יפים יש באזור. המיזם פתח את הדלת להרבה מאוד שיתופי פעולה, למשל בין הרשויות לבין קרנות וגופים שונים”.

מאפשרת לבנות מסלול טיול בהתאמה אישית: אפליקציית מטרונגב בפעולה | צילומים באדיבות צליל פולק

צליל מספר על דוגמה נוספת ומרגשת לשיתוף פעולה: “במהלך מבצע שומר החומות רצינו לתמוך בעסקים בכל מרחב העוטף. ביחד עם ארגון ‘מעברים’, שתומך בעסקים המקומיים באזור, הרמנו קמפיין שעודד את משתמשי מטרונגב לקנות תוצרת מקומית מהעוטף. זה רק מראה שישנם הרבה שיתופי פעולה שאפשר לעשות וזה ממש חשוב”.בימים אלה, של פריחת הכלניות בפסטיבל דרום אדום, ותכף לקראת פסח, צליל יוצא בקריאה: “אנו מזמינים את התושבים והתיירים לחוות, להתרגש ולגלות את הקסם שנמצא פה קרוב, ולפגוש את האנשים שהופכים את האזור שלנו ליעד תיירותי נפלא לאורך כל השנה”.

 

סגור לתגובות.