תמונתה של הצלמת מיכל חלבין בתערוכה "התבוננות" במכללת ספיר | צילומים: ענבל אריש

הביאנלה של מכללת ספיר

הצלמים יובל טבול, דניאל צ'צ'יק, מיכל חלבין ותומר יפרח מציגים את יצירותיהם בתערוכת הצילומים החדשה "התבוננות" שתיפתח ב-28 בדצמבר בשדרה המרכזית של מכללת ספיר: "תערוכה ברמה הגבוהה ביותר שתאפשר לסטודנטים להיחשף לאמנות"

הסטודנטים שהגיעו השבוע למכללת ספיר הופתעו לגלות תמונות מרהיבות שמוצגות לראווה לאורך השדרה המרכזית. התמונות הללו הן חלק מתערוכת הצילומים “התבוננות” שתיפתח באירוע חגיגי שייערך ב-28 בדצמבר ב-13:30 בקמפוס של מכללת ספיר.

האוצר של תערוכת הצילומים הוא המרצה הוותיק יובל טבול, המלמד ניו מדיה במחלקה להנדסאים. דיקאן הסטודנטים, אלון גייר, התלהב מהיוזמה: “גם אלון, כמוני, מאוד אוהב צילום. שוחחנו ושם התגבש לו הרעיון לעשות תערוכת רחוב בתוך הקמפוס, תערוכה ברמה הגבוהה ביותר שתאפשר לסטודנטים להיחשף לאמנות ולהבין שצילום זו לא רק הפעולה שעושים בסמארטפון”.

במסגרת התערוכה, שנקבעה כתערוכה קבועה, יוצגו יצירות נבחרות מתוך פרויקטים אישיים של ארבעה אמנים בתחום הצילום: יובל טבול, דניאל צ’ציק, מיכל חלבין ותומר יפרח.

 

“אוקספורד סירקוס, לונדון”: תמונתו של הצלם והמרצה יובל טבול המוצגת בתערוכה

 

איך נבחר השם, “התבוננות”?

טבול: “עשיתי פרויקט כזה בלונדון, כשלימדתי באוניברסיטת ברייטון. הרעיון של התערוכה ההיא היה בדיוק כמו בתערוכה הזאת – הפרשנות של צלמים לדברים שהם רואים במקומות שונים בעולם, נקודת המבט הייחודית להם”.

לצד כל תמונה מופיעים שם הצלם או הצלמת, תיאור התמונה והמקום שבו צולמה, וזאת בשלוש שפות – בעברית, בערבית ובאנגלית. בין השאר, מוצגות בתערוכה תמונות שצולמו בבריטניה, ברוסיה, באוקראינה ובנורבגיה.

“מוסקבה, רוסיה, 2012, מתוך הפרויקט ‘מטרו'”: תמונתו של הצלם תומר יפרח

כל הרעיון של “התבוננות”, על פי טבול, “זה לעצור רגע ולהתבונן, לנתח את המקום והזמן שאנו רואים ולייצר דימוי שיש לו משמעות, ולא רק תמונה יפה עם פרשנות אישית. אנחנו נמצאים בתקופה שבה יש הצפה בנגישות המדיום החזותי לכל אדם. אוקיינוס של דימויים וטקסט מציפים מידי יום את הרשתות החברתיות, ערוצי החדשות ומגוון רחב של פלטפורמות אינטרנטיות. לפיכך, התבוננות מאלצת אותנו לעצור לרגע, להקשיב ולהרגיש את מה שמתרחש לנגד עינינו ולהבין את המרחב והזמן שבו אנו פועלים. כאשר הצלם מרים את המצלמה, הוא מחליט באותו רגע מהי הקומפוזיציה הרצויה, לוקח משם דימוי ומחלץ משמעות אישית מתוך הכאוס”.

מדוע בחרת דווקא בצלמים האלה?

טבול: “הבחירה נובעת מההיכרות שלי את עבודותיהם, הסגנון והעומק המחשבתי שלהם. דניאל צ’ציק, מיכל חלבין ותומר יפרח הם צלמים ותיקים ומוערכים שפרסמו עבודות בארץ ובעולם. בחרתי בצלמים שמצלמים בפילם, אין כאן שום דבר דיגיטלי, התערוכה אנלוגית לחלוטין”.

“מאשה וסווטה, אוקראינה 2009, מתוך הסדרה סירות מפרש וברבורים”: תמונתה של הצלמת מיכל חלבין

איך בחרת את התמונות?

“התמונות נבחרו בקפידה, בפינצטה ממש, דימויים ספציפיים. מכל צלם לקחתי את התוכן שהתאים לי לתערוכה, תמונות שישבו לי בדיוק עם הכותרת, התבוננות”.

“נורבגיה 2019, ימים לפני החשיכה, הר על רקע קיר”: תמונתו של הצלם דניאל צ’צ’יק, עורך בלוג הצילום של “הארץ”

 

“נורבגיה 2019, ימים לפני החשיכה, כביש עם הר ברקע”: תמונתו של דניאל צ’צ’יק

את דניאל צ’צ’יק, עורך בלוג הצילום של “הארץ”, אני פוגשת בין הפועלים בשדרה התוקעים את היתדות שעליהן נתלות העבודות. צ’צ’יק מתהלך בין היצירות ובודק ביחד עם טבול כל תמונה ותמונה, ומוודא שכל אחת מהן אכן תלויה כראוי על עמודי הברזל הכבדים. “כל צילום כאן הוא ייחודי”, מסביר צ’ציק, אחד מארבעת הצלמים המציגים בתערוכה. זה לא צלמים שבסך הכל קפצו לאיזה מקום יפה וצילמו כמה תמונות, ואמרו, יצא לי יפה. יש כאן רעיון, יש התעמקות פילוסופית וגם קונספטואלית, מעבר לדימויים שתומכים ברעיון הזה”.

“כל צילום כאן הוא ייחודי”. דניאל צ’צ’יק (משמאל) ויואב טבול במכללת ספיר

הדיקאן אלון גייר הוסיף כי “מכללת ספיר הפכה במרוצת השנים לכר פורה לעשייה אמנותית מצטיינת, שעושה לעצמה שם. אני גאה ונרגש לקראת פתיחתה של תערוכה כה ייחודית, שתשתלב בנוף, בקמפוס ותאפשר נקודת מבט נוספת על המציאות שסביב לנו”.

 

 

סגור לתגובות.