בית הסטודנט במכללה האקדמית ספיר. שתי פקולטות חדשות יוקמו במכללה. צילום: יח"צ המכללה האקדמית ספיר

התקומה של ספיר: שתי פקולטות חדשות וסבסוד שכר לימוד לסטודנטים חדשים

לאחר אישור תקציב מינהלת תקומה שבמסגרתו יועברו למכללה 200 מיליון שקל, הודיעה ספיר על פתיחת פקולטה למקצועות הרפואה ופקולטה לטכנולוגיות מתקדמות. המכללה תיקח גם חלק בשיקום העוטף ותעניק מלגת שכר לימוד מלא לסטודנטים בשנה הראשונה ללימודיהם שישתתפו בפרויקטים

מאת פלד ארבלי

אחרי אישור תקציב מינהלת תקומה – מגיעות התוכניות. המכללה האקדמית ספיר הודיעה השבוע על שתי פקולטות חדשות שמתוכננות להיפתח בשנת הלימודים תשפ”ו – אחת למקצועות הרפואה ואחת לטכנולוגיות מתקדמות. כמו כן הודיעה המכללה על מלגה חדשה שתוענק החל משנת הלימודים הבאה (תשפ”ה) לסטודנטים בשנת לימודיהם הראשונה, תמורת שעות תרומה לשיקום העוטף.

ההודעה על פתיחת הפקולטות החדשות ומלגת שכר הלימוד מגיעה לאחר שבחודש שעבר אישרה הממשלה את תקציב מינהלת תקומה לשיקום חבל התקומה (עוטף עזה). במסגרת התוכנית, צפויה ספיר – המכללה האקדמית הגדולה בנגב המערבי שבה לומדים כ-7,500 סטודנטים – לקבל תקציבים בשני שלבים. בשלב הראשון כ-200 מיליון שקל, ובשני – תקציבי פיתוח נוספים שטרם אושרו בממשלה.

מריפוי בעיסוק ועד פודטק

הפקולטה למקצועות הבריאות תפעל בשיתוף פעולה עם האוניברסיטה העברית החל משנת הלימודים תשפ”ו (ספטמבר 2025). סטודנטים יוכלו ללמוד בה את מקצוע הריפוי בעיסוק ו-Pre-Med (לימודי קדם רפואה המאפשרים להתקבל ללימודי רפואה במסלול ארבע שנתי). על תעודות בוגרי התארים יהיו חתומים שני המוסדות. בהמשך, אמורות להיפתח גם תוכניות ל”עמית רופא” (תואר שני) ולייעוץ גנטי.

אסנת קראוס, תושבת כפר עזה שכעת מפונה לשפיים, מנהלת שירותי הריפוי בעיסוק במחוז דרום של שירותי בריאות כללית, מברכת על ההחלטה: “אחת הבעיות הקשות ביותר שלי כמנהלת היא גיוס כוח אדם, בשל היעדר אנשי מקצוע ומרפאות בעיסוק באזור הדרום. פתיחת החוג בספיר תתרום רבות להיצע ולהתמודדות עם תורי ההמתנה הארוכים, הן בכללית והן במסגרות האחרות”. לדבריה, “הצורך במרפאים בעיסוק בתחומים ההתפתחותי, השיקומי ובריאות הנפש גדול מאוד. כך נוכל לתת מענה זמין ומקצועי לתושבי האזור”.

“בשל היעדר אנשי מקצוע ומרפאות בעיסוק באזור הדרום – אחת הבעיות הקשות ביותר היא גיוס כוח אדם. פתיחת החוג בספיר תתרום רבות להיצע ולהתמודדות עם תורי ההמתנה הארוכים”

פקולטה נוספת שאמורה להיפתח בשנת הלימודים תשפ”ו היא פקולטה לטכנולוגיות מתקדמות שבה יהיה אפשר ללמוד לתארים ראשונים בהנדסת תעשייה וניהול, במדעי הנתונים, באגרוטק (טכנולוגיה חקלאית) ופודטק (טכנולוגיית מזון). התארים הללו מתווספים לתחומי הלימוד הטכנולוגיים שכבר נלמדים במכללה במחלקה למדעי המחשב וללימודי לוגיסטיקה.

פרופ’ עמרי הרצוג, רקטור המכללה האקדמית ספיר מסר לספירלה: “שלוש התוכניות המתוכננות לשנים הקרובות הן מקור גאווה בעבורנו, כמוסד האקדמי הגדול ביותר באזור. הן תוצר של עבודה קשה, שבמסגרתה הסטודנטים והסגל ייצרו השפעה משמעותית על הנגב המערבי, בשיתוף עם תושבים וארגונים מקומיים. התוכניות האלו יענו על צרכים וייצרו הזדמנויות חדשות בתעסוקה, בפיתוח כלכלי, טכנולוגי, חברתי ותרבותי, במעורבות חברתית ובקידום קהילות באזור”.

בשורה לסטודנטים החדשים

בנוסף לפקולטות החדשות שעתידות להיפתח, המכללה הודיעה כאמור על הקלה כלכלית משמעותית לסטודנטים חדשים. רוב הכסף מהתקציב שיועבר למכללה בשלב הראשון (170 מתוך 200 מיליון שקל), יוקצה למלגות שכר לימוד בכל התוכניות שייפתחו בשנת הלימודים הבאה (תשפ”ה). בשלב זה, המלגה מיועדת לסטודנטיות ולסטודנטים בשנה א’ בלבד, כשהשאיפה היא להרחיבה גם לסטודנטים וסטודנטיות בשאר שנות הלימוד.

המלגה, בגובה שכר לימוד מלא בשנה הראשונה לתואר, תינתן תמורת 60 שעות שנתיות של עשייה חברתית, במגוון רחב של פרויקטים באזור העוטף שיעזרו ליישובים ולאוכלוסייה להשתקם ולהתבסס. לסטודנטים יוצע להתנדב ולסייע לאוכלוסיות מיוחדות, במרכזי החוסן, לעבוד עם בני נוער ובקהילות באזור. בשנת תשפ”ה מימון שכר הלימוד אמור לעבור ממינהלת תקומה ובכפוף לקבלת הכסף ממנה. חיילים משוחררים מוחרגים ואין כפל מלגות (הם מקבלים החזר לפיקדון ממשרד הביטחון, אם שילמו למוסד את שכ”ל. מבחינת המדינה אין כפל מלגות כי מדובר “באותו כיס”).

יובל פרץ תושב באר שבע בן 24, מספר לספירלה שהתלבט תקופה ארוכה איפה ללמוד בשנה הבאה וכעת הוא לקראת גיבוש החלטה בנושא. “ברגע שראיתי שספיר מאפשרת לכולם ללמוד בשנה הראשונה בחינם, אני מאמין שאת שנת הלימודים הבאה אתחיל ללמוד שם. מעבר לכך שהמכללה קרובה למקום המגורים שלי, עכשיו נראה שהיא שמה את הסטודנטים בפרונט”.

“ברגע שראיתי שספיר מאפשרת לכולם ללמוד בשנה הראשונה בחינם, אני מאמין שאתחיל ללמוד שם. מעבר לכך שהמכללה קרובה למקום המגורים שלי, עכשיו נראה שהיא שמה את הסטודנטים בפרונט”

הסטודנטים שישתתפו בפרויקטים יבחרו אתגר אזורי, ויתמודדו עמו בצוותי עבודה ובפיתוח מיזם חדש שייתן לו מענה. הכוונה היא שבעוד כשלוש שנים יופק אירוע שיא שבו יוצגו כ-200 מיזמים חדשים בשלל תחומים – מחינוך ותרבות ועד לטכנולוגיה וכלכלה אזורית. המיזמים שיוצגו יהיו כולם פרי יוזמתם של הסטודנטים בספיר וכבר תואם לצורך כך ממשק לשיתוף פעולה עם בנק הפועלים.

בנק הפועלים תומך בסטודנטים של ספיר כבר מעל עשור. מלגות “פועלים להצלחה” שמעניק הבנק, משלבות תמיכה כספית לצד סט כלים ייחודי והכשרות לצמיחה והתפתחות אישית וכלכלית. בשנה הנוכחית מהתוכנית הזו נהנו 100 סטודנטים מספיר (מספר כפול מאשר בעבר) וגם בשנה הבאה שיתוף הפעולה צפוי להימשך.

נשיא המכללה פרופ’ ניר קידר: “המלחמה שהכתה בנו ב-7 באוקטובר לא ריפתה את ידינו. נמשיך לעשות, לבנות ולקדם את ההשכלה הגבוהה בנגב המערבי למען החברה באזור. התקציב שאנו אמורים לקבל ממינהלת תקומה מאפשר לנו לקיים את חזוננו כמוסד אקדמי מוביל, למלא תפקיד מרכזי בשיקום ופיתוח האזור, ולהתפתח לכדי מוסד אקדמי גדול ומוביל במחקר, בהוראה ובמעורבות חברתית.

“אנו גאים להיות מוסד אקדמי המעניק השכלה אקדמית מצוינת שהיא גם רלוונטית לשוק העבודה, ובמקביל גם לעודד את כל הסטודנטים שלנו להיות מעורבים באופן עמוק בקהילות שמסביבנו ולתרום לתקומה של הנגב המערבי. בספיר מעניקים תואר מעולה עם משמעות. אנו מזמינים מועמדות ומועמדים להצטרף לחוויית לימודים ייחודית לצד תרומה חברתית משמעותית”.

אגודת הסטודנטים והסטודנטיות של ספיר מסרה שהיא “מברכת על תקציב מינהלת תקומה המאפשר קרקע פורייה לקהילה הסטודנטיאלית בספיר להקים ולשקם מחדש את העוטף. הקמת הפקולטות ותוכניות הסיוע הכרחיות ליצירת יציבות עבור סטודנטים וסטודנטיות הלומדים ועתידים ללמוד במכללה. אנו מצפים לשיתוף פעולה בניתוב הכספים לתוכניות עתידיות, כארגון היציג של הסטודנטים והסטודנטיות בספיר. אנו קוראים לקידום והרחבה של תוכניות מסוג זה, על מנת לתמוך בדור העתיד של העוטף ותקומתו”.

סגור לתגובות.